Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-01-28, 10:14
  #13
Medlem
Behåll aktierna bättre att du tar den lilla utdelningen de ger varje år istället för att skatta bort massvis på en reavinst. Även fast börsen skulle krascha är det inte allt för dåligt att ha is i magen. Börsen återhämtar sig alltid, kanske att vissa bolag kan falla av pinnen men men!

Om du inte känner till anskaffningsvärdet måste man schablonbeskatta.
Här har du en länk hur det fungerar.
http://www.aktiespararna.se/lar-dig-...op-up-nej-tack
Citera
2016-02-03, 17:25
  #14
Medlem
olovpalmes avatar
Kan bank eller Euroclear(tidigare VPC)ta reda på inköpsdatum och anskaffningsvärde om du ärvt aktier?Borde finnas uppgifter på detta någonstans.
Det kan vara så du slipper beskattas eller får igen pengar beroende på ingångsvärdet.Eller åtminstone slipper betala 24 % i skatt på allt du säljer.
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2016-02-03 kl. 17:29.
Citera
2024-03-27, 20:55
  #15
Medlem
Lånar tråden lite då jag är i samma sits.
Världsläget har ju ändrats lite sen trådstart

Kommer ärva om ett värde kring 70k.
Är också ombedd att skapa VP-konto vilket jag gjort.
Dock tänker jag på det här med vinstskatt.
Jag måste inte plocka ut nu men det skulle vara fint med lite extra pengar.

Men även om jag har kvar dom och vi spekulerar i att värdet ökar med 50% på en 3-års period så blir det ju en del skatt.
Vore det inte bättre att sälja nu, förutsatt att jag skattar lite beroende på anskaffningsvärdet, och återinvesterar i samma eller andra aktier i Isk på Avanza?
Citera
2024-03-27, 23:16
  #16
Medlem
Stormcatchers avatar
Ett mycket litet antal. Ericsson har stått och stampat i 25 år nu och SEB är en bank med konkurrens. Sälj allt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback