Citat:
Ursprungligen postat av
t2m
Tvisten skulle ju vara om beloppet förfallit till betalning eller inte. Det ni avtalat om är hur deras betalningsanmaning ska göras, dvs. fakturering på ett visst sätt för att det ska vara bekvämt för dig.
Hypotetiskt exempel: Säg att en leverantör ska skicka faktura med brev till den bostadsadress du har vid avtalstillfället och så rivs huset varefter det byggs kontor där så att alla brev kommer i retur. Ska du slippa betala då? Självklart inte.
Din hållning är fullständigt orimlig och kommer inte att få gehör i tingsrätten. Om du ska betala med jämna mellanrum (t.ex. hyra) är det extra kört.
Jag instämmer helt i det Mihailovic skriver.
Kan meddela att du sannolikt har fel. Motparten (Bank Norwegian) anlitade Intrum Justitia och vi förlikades förra veckan, på i stort sett kapitalbeloppet (ursprungligen krävde de över 12 000:- i ränta och runt 25 000:- i ombudskostnader, det slutade med 4000:- i ränta och att man stod för egna ombudskostnader). Jag fick iofs aldrig min e-faktura men jag ser ändå detta som mer av en seger än en förlust. Och jag tror Intrum och banken vet vad de gör i fall som dessa. Hade de haft en stark position hade de aldrig gått med på det här. Bankens ombudkostnader, som de fick stå för själva, var ju mer än hälften det tvistiga beloppet. Kan inte se detta som något annat än en stor förlust för dem.
En intressant detalj i sammanhanget är att jag skickade ett rekommenderat brev till en hög chef hos BN för att fråga om han verkligen tyckte denna process var rimlig och i deras intresse (jag argumenterade för att de borde lägga pengarna på att lösa sitt IT-fel istället för ombudskostnader). De hämtade aldrig ut detta brev. Företag som inte tar emot rekommenderad post är ju gravt oseriösa. Men jag tror jag hört att moderbolaget (Air Norwegian) beter sig likadant. När de hade problem med sina 777
![Ohmy](https://static.flashback.org/img/smilies2/ohmy.gif)
r och blev stämda av svenska kunder skickade dessa kunders ombud rekommenderade brev till dem som de aldrig hämtade ut.