• 1
  • 2
2016-02-02, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d-b
Nej, det är en stämning. De visste väl att jag skulle bestrida ett betalningsföreläggande om jag fick det.

Tack för era svar men ni missar poängen: om vi i vårt avtal kommit överens om en viss faktureringsmetod och motparten bryter den delen av avtalet - hur kan det då vara en tvist om beloppet? Fakturan kommer ju före betalningen. Anta att de skulle skicka fakturan till fel adress eller inte specificera den - skulle ni betala en ospecificerad faktura (om det inte var överenskommet att det var ok)?
Ja, de bryter en del av avtalet om de inte gör som avtalat. Helt riktigt.
Citera
2016-02-02, 10:51
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Nej, det är en stämning. De visste väl att jag skulle bestrida ett betalningsföreläggande om jag fick det.

Tack för era svar men ni missar poängen: om vi i vårt avtal kommit överens om en viss faktureringsmetod och motparten bryter den delen av avtalet - hur kan det då vara en tvist om beloppet? Fakturan kommer ju före betalningen. Anta att de skulle skicka fakturan till fel adress eller inte specificera den - skulle ni betala en ospecificerad faktura (om det inte var överenskommet att det var ok)?

Har du bestridit skyldigheten att betala innan man ingav stämningen?

Då är du körd.

Har du inte bestridit varken före stämningen och inte heller gjort det till tingsrätten än så kan deras avtalsbrott endast befria dig från skyldigheten att utge dröjsmålsränta och ersättning för rättegångskostnader om du nu snarast betalar kapitalbeloppet. Sen kan du tillskriva tingsrätten och ange att du betalat kapitalet men bestrider skyldigheten att utge ränta och kostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Ja, de bryter en del av avtalet om de inte gör som avtalat. Helt riktigt.

Fast det är inte tillräckligt för att kunna vägra utge betalning. Det enda avtalsbrottet kan medföra är till att borgenären inte får rätt till dröjsmålsränta m.m. förrän TS fått del av fakturan eller betalningskravet på annat sätt.
Citera
2016-02-02, 19:22
Medlem
t2ms avatar
Citat:
Tvisten skulle ju vara om beloppet förfallit till betalning eller inte. Det ni avtalat om är hur deras betalningsanmaning ska göras, dvs. fakturering på ett visst sätt för att det ska vara bekvämt för dig.

Hypotetiskt exempel: Säg att en leverantör ska skicka faktura med brev till den bostadsadress du har vid avtalstillfället och så rivs huset varefter det byggs kontor där så att alla brev kommer i retur. Ska du slippa betala då? Självklart inte.

Din hållning är fullständigt orimlig och kommer inte att få gehör i tingsrätten. Om du ska betala med jämna mellanrum (t.ex. hyra) är det extra kört.

Jag instämmer helt i det Mihailovic skriver.
Citera
2016-02-02, 22:15
Medlem
Citat:
Åsikter?

Åsikt, inga problem: Du skriver att det är sista fakturan. Ring och be att få betala... Jisses...

Juridisk expertis, ingen aning.
Citera
2016-12-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t2m
Tvisten skulle ju vara om beloppet förfallit till betalning eller inte. Det ni avtalat om är hur deras betalningsanmaning ska göras, dvs. fakturering på ett visst sätt för att det ska vara bekvämt för dig.

Hypotetiskt exempel: Säg att en leverantör ska skicka faktura med brev till den bostadsadress du har vid avtalstillfället och så rivs huset varefter det byggs kontor där så att alla brev kommer i retur. Ska du slippa betala då? Självklart inte.

Din hållning är fullständigt orimlig och kommer inte att få gehör i tingsrätten. Om du ska betala med jämna mellanrum (t.ex. hyra) är det extra kört.

Jag instämmer helt i det Mihailovic skriver.

Kan meddela att du sannolikt har fel. Motparten (Bank Norwegian) anlitade Intrum Justitia och vi förlikades förra veckan, på i stort sett kapitalbeloppet (ursprungligen krävde de över 12 000:- i ränta och runt 25 000:- i ombudskostnader, det slutade med 4000:- i ränta och att man stod för egna ombudskostnader). Jag fick iofs aldrig min e-faktura men jag ser ändå detta som mer av en seger än en förlust. Och jag tror Intrum och banken vet vad de gör i fall som dessa. Hade de haft en stark position hade de aldrig gått med på det här. Bankens ombudkostnader, som de fick stå för själva, var ju mer än hälften det tvistiga beloppet. Kan inte se detta som något annat än en stor förlust för dem.

En intressant detalj i sammanhanget är att jag skickade ett rekommenderat brev till en hög chef hos BN för att fråga om han verkligen tyckte denna process var rimlig och i deras intresse (jag argumenterade för att de borde lägga pengarna på att lösa sitt IT-fel istället för ombudskostnader). De hämtade aldrig ut detta brev. Företag som inte tar emot rekommenderad post är ju gravt oseriösa. Men jag tror jag hört att moderbolaget (Air Norwegian) beter sig likadant. När de hade problem med sina 777r och blev stämda av svenska kunder skickade dessa kunders ombud rekommenderade brev till dem som de aldrig hämtade ut.
Citera
2016-12-15, 09:23
Medlem
Citat:
Jag (privatperson) har blivit stämd av ett företag. Vi är överens om att jag är skyldig dem drygt 40 000:- (och jag har beloppet på ett konto så jag kan betala imorgon) men anledningen till att jag inte betalt är att de inte fakturerat mig på överenskommet sätt. Vi hade en överenskommelse om faktureringsmetod, och faktureringsmetoden var avgörande för att jag skulle ingå avtal med dem, och i ett år eller så skickade de fakturor på rätt sätt, men sista fakturan kom vi en annan kanal och i ett annat format än överenskommet.

Jag vände mig därför till dem och bad dem skicka om denna faktura på så sätt som vi kommit överens om men de vägrade och efter ett par månader kom en stämning på beloppet vi är överens om från tingsrätten. Min fråga är ju uppenbar: föreligger det ens en tvist om detta belopp som en tingsrätt kan avgöra? Å ena sidan har jag skrivit på ett avtal att jag ska betala inom 30 dagar, å andra sidan ingår det i detta avtal att de ska fakturera mig på ett visst sätt.

Åsikter?
fattar inte riktigt, du kan inte byta metod bara sådär, antingen har du faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden i din bokföring det är inget ni kan komma överens om sinsemellan, detta ska anmälas till skatteverket om du vill byta metod. Fast detta har bara betydelse för din bokföring inget annat.
Citera
2016-12-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fattar inte riktigt, du kan inte byta metod bara sådär, antingen har du faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden i din bokföring det är inget ni kan komma överens om sinsemellan, detta ska anmälas till skatteverket om du vill byta metod. Fast detta har bara betydelse för din bokföring inget annat.

Det var absolut inte ts' metod att bokföra tråden handlade om, det var dennes leverantör som skulle sända sin faktura på ett överenskommet sätt. Läs helheten så framgår det klart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in