Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Det där luktar skumt lång väg. Du kan ju ganska enkelt ringa företaget och fråga efter OCR-nummer på fakturan. Den kan de ge via telefon och du kan enkelt betala fakturan. Antingen är du rättshaverist eller så har du något att dölja. Att det ska gå till rätten på grund av dina principer verkar inte rimligt. Får de inte sina pengar så är det klart de stämmer dig.
I övrigt skulle det vara intressant att veta hur de motiverar att de inte längre kan skicka en e-faktura?
Skulle du bli kund hos ett företag där du varje månad måste ringa och fråga om fakturadetaljerna? Möjligen skulle det funka för en räkning typ hyra som är på samma belopp varje gång men så är inte fallet här.
De motiverar det inte alls. Faktum är att jag ringt Evry som förmedlar deras e-fakturor (eftersom jag avser att kalla dem som vittne om det blir en förhandling) och Evry har konstaterat två saker:
1. Jag har inte avbeställt e-faktura (vilket min leverantör påstod/förklarade de uteblivna fakturorna med)
2. Det är enkelt för Evry att generera de saknade e-fakturorna och skicka dessa till min bank om leverantören skickar underlaget (Något leverantören påstår är omöjligt men jag är helt säker på att de enkelt kan skriva en databasfråga och skicka resultatet till Evry, jag har nämligen gjort liknande saker själv. I värsta fall får det väl skriva fem rader XML manuellt, men det borde motivera dem att fixa sitt trasiga faktureringssystem.)
Men dessa två punkter påverkar ju inte den juridiska frågan om de alls föreligger en tvist.