Har funderat p en sak vldigt ofta den senaste tiden. Jag, som till strsta del tillhr det stslaviska folkslaget, r ryss allts, har brjat intressera mig fr slavisk frhistoria, den perioden d man hade en polyteistiskt tro innan man kristnades r 950-1000 e.kr. Det som frvnar mig r att den slaviska hedniska kulturen har enorma likheter till nordisk vikingakultur och tro. Ta till exempel den slaviska guden Perun, gud av skan. Han r en man med stort skgg, gud ver ska. Han har en rn som sin fljeslagare och rdgivare som hller koll p folket s att de lyder gudarna (Oden, Hugin och Mumin), han tar sig fram genom att sitta i en trvagn som dras fram av en stenbock, och han har en yxa som han svingar fr att skapa skvder och dda onda vsen (Tor, Tors hammare). I nordisk mytologi och tro s har de asatroende ett halsband dr Tors hammare hnger fr att visa sin trostillhrighet, Rodoverierna (slaviska motsvarigheten till asatroende) har yxhalsbandet som sin symbol, med mnga andra symboler (orelevant). De asatroende tror p vrldstrdet yggdrasil, slaverna tror ocks p vrldstrdet, en ek. Slaverna var ett krigarfolk och bad till bilder av sina gudar som de hade karvat i tr, som sg ut som stora karvade ansikten nr de var klara. Samma avbildningar hade vikingarna som de bad och offrade till!
Lite forskning har gjorts p just det slaviska folket och deras frhistoria och jag undrar drfr om min teori stmmer. Eftersom vikingarna upptckte det som skulle bli Ryssland s r ju chansen stor att slaverna r ttlingar till vikingarna som valde att bostta sig dr och bilda en ny kultur och sprida sig till Ukraina, Polen och s vidare. Om mina historiekunskaper inte sviker mig s var vl den ryska landmassan obefolkad nr vikingarna upptckte den? Eller s hade vikingarna bra relationer mellan befolkningen dr vad gller handel och s vidare, s folket fick inspiration frn Norden, kanske? Vad tror ni?
Tacksam fr era svar och tankar kring detta!