• 1
  • 2
2016-01-31, 22:06
Medlem
MrByberbob55s avatar
Har funderat p en sak vldigt ofta den senaste tiden. Jag, som till strsta del tillhr det stslaviska folkslaget, r ryss allts, har brjat intressera mig fr slavisk frhistoria, den perioden d man hade en polyteistiskt tro innan man kristnades r 950-1000 e.kr. Det som frvnar mig r att den slaviska hedniska kulturen har enorma likheter till nordisk vikingakultur och tro. Ta till exempel den slaviska guden Perun, gud av skan. Han r en man med stort skgg, gud ver ska. Han har en rn som sin fljeslagare och rdgivare som hller koll p folket s att de lyder gudarna (Oden, Hugin och Mumin), han tar sig fram genom att sitta i en trvagn som dras fram av en stenbock, och han har en yxa som han svingar fr att skapa skvder och dda onda vsen (Tor, Tors hammare). I nordisk mytologi och tro s har de asatroende ett halsband dr Tors hammare hnger fr att visa sin trostillhrighet, Rodoverierna (slaviska motsvarigheten till asatroende) har yxhalsbandet som sin symbol, med mnga andra symboler (orelevant). De asatroende tror p vrldstrdet yggdrasil, slaverna tror ocks p vrldstrdet, en ek. Slaverna var ett krigarfolk och bad till bilder av sina gudar som de hade karvat i tr, som sg ut som stora karvade ansikten nr de var klara. Samma avbildningar hade vikingarna som de bad och offrade till!

Lite forskning har gjorts p just det slaviska folket och deras frhistoria och jag undrar drfr om min teori stmmer. Eftersom vikingarna upptckte det som skulle bli Ryssland s r ju chansen stor att slaverna r ttlingar till vikingarna som valde att bostta sig dr och bilda en ny kultur och sprida sig till Ukraina, Polen och s vidare. Om mina historiekunskaper inte sviker mig s var vl den ryska landmassan obefolkad nr vikingarna upptckte den? Eller s hade vikingarna bra relationer mellan befolkningen dr vad gller handel och s vidare, s folket fick inspiration frn Norden, kanske? Vad tror ni?

Tacksam fr era svar och tankar kring detta!
Senast redigerad av MrByberbob55 2016-01-31 kl. 22:08.
Citera
2016-01-31, 22:16
Medlem
Vikingarna frn sverige frdades till ryssland och bedrev handel med folket dr!

Har lst att vikingarnas tro och seder togs efter till viss del av diverse lnder..

Orkar ej ge detaljer r p jobbet, men finns ganska mycket att lsa om just vikingar,
Citera
2016-01-31, 22:28
Medlem
En sak man ska komma ihg r ven om det fanns frre mnniskor frr i tiden s var inte omrden folktomma helt och hllet.

En annan viktig sak att komma ihg r att olika folk kan ha bott p olika omrden under en lngre tid, vi snackar om iallafall 5-20 generationer. Under en s lng tid utvecklas bde fysiska, kulturella och sprkliga srarter som blir karakteristiska fr omrdet men man har ofta slktdrag med andra omrden fr folk vandrade frut. Man var inte bnder utan kringvandrande jgare.

Det r frst sista 5000 ren som det blev mer och mer bofast istllet fr kringvandrande folkstammar.

Iallafall, slktdrag med vikingarna. Vikingarna och slaverna hade kontakt med varandra. Det r fakta och konstaterat. Sledes de pverkar varandra.

Kristendomen som kom senare och sopade bort vldigt mycket av ldre religioner kom mot slutet av vikingaperioden, dvs vi snackar om 700-1100 talet. Rimligtvis pverkades slaverna tidigare n vikingarna.

Jag r ingen expert p hur utbredd asa-tron var eller hur den pverkats av andra religioner, men skulle kunna tnka mig att dr finns ett slktskap. Varifrn asatron egentligen utvecklades vet jag inte heller. Hela det germanska folket mste ju haft en stor mngd lokala varianter av religionen som vi inte vet ngot om idag.
Citera
2016-01-31, 22:36
Medlem
Pskov var nog det enda omrdet som var rtt folktomt innan varjagerna slog ner dr. En del kllor skriver dock att slaviskt talande folk och svenska varjager slog sig ner dr samtidigt.

Pskov r en stad i dag i mest vstra Ryssland nra grnsen till sdra Estland.

Ryssland var definitivt inte folktomt utan Vikingarna/Varjager kom genast i kontakt med Slaver, Balter och Finnar. Och lngre sterut och sderut Tatarer och Khazarer. Vikingarna bosatte sig runt de ryska floderna Dniper och Volga fr att terupprtta handelsstder som Novgorod, Yaroslavl och Kiev. Och ngot omrde runt Ladoga sjn.

Efter Vikingatidens slut och rderna utomlands s brts lnken fr Vikingarna i Ryssland kontakten med Skandinavien och inom ca. ett rhundrade hade Vikingarna ttlingarna frryskats. Detta var ocks under en tid d Kievan prinsar (svensk ttlingar) infrde kristendomen till de stslaviska omrdena. De svenska Vikingarna gav medeltida Ryssland nya religisa seder som btbrnning med hvding/kung begravning.

Men i och med ryska statens skapande och den nationella Ortodoxa tron dog denna tradition ut. Varsgod!
Senast redigerad av Cauvie 2016-01-31 kl. 22:39.
Citera
2016-01-31, 22:49
Medlem
RagingHippies avatar
Nja slaver r vl lite gott & blandat.

Rent genetiskt s finns en gemensam nmnare att de har visst mongoliskt ursprung.
Senare fynd tros vara blandning med hunner m.fl.

Moderna ryssar har slktskap med alla folk i Europa.
Citera
2016-01-31, 22:52
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Pskov var nog det enda omrdet som var rtt folktomt innan varjagerna slog ner dr. En del kllor skriver dock att slaviskt talande folk och svenska varjager slog sig ner dr samtidigt.

Pskov r en stad i dag i mest vstra Ryssland nra grnsen till sdra Estland.

Ryssland var definitivt inte folktomt utan Vikingarna/Varjager kom genast i kontakt med Slaver, Balter och Finnar. Och lngre sterut och sderut Tatarer och Khazarer. Vikingarna bosatte sig runt de ryska floderna Dniper och Volga fr att terupprtta handelsstder som Novgorod, Yaroslavl och Kiev. Och ngot omrde runt Ladoga sjn.

Efter Vikingatidens slut och rderna utomlands s brts lnken fr Vikingarna i Ryssland kontakten med Skandinavien och inom ca. ett rhundrade hade Vikingarna ttlingarna frryskats. Detta var ocks under en tid d Kievan prinsar (svensk ttlingar) infrde kristendomen till de stslaviska omrdena. De svenska Vikingarna gav medeltida Ryssland nya religisa seder som btbrnning med hvding/kung begravning.

Men i och med ryska statens skapande och den nationella Ortodoxa tron dog denna tradition ut. Varsgod!
Detta r s sjukt intressant! S dagens ryssar, polacker osv har nordiskt blod i och med beblandningen! Vrlden r liten trots allt. Kristnandet av slaverna var ett misstag, en tradition, en stolthet som gick t spillo, samma sak med vikingarna.
Citera
2016-01-31, 22:58
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Nja slaver r vl lite gott & blandat.

Rent genetiskt s finns en gemensam nmnare att de har visst mongoliskt ursprung.
Senare fynd tros vara blandning med hunner m.fl.

Moderna ryssar har slktskap med alla folk i Europa.
Jo det med Hunnerna stmmer helt, men beblandningen med mongoler kom ju lngt efter vikingarna, runt 1200-talet d mongolerna var som strst och vldtog mer och mer kvinnor i samband med sina ervringar vilket gav upphov till en beblandning mellan de mer renodlade slaverna och mongolerna.
Citera
2016-01-31, 23:53
Medlem
sommarlovs avatar
Den typ av Asa-tro som vikingarna sysslade med var en mix av det ldre Vanerna och det moderna Asarna.
De sagor som beskriver striden mellan dessa gudar (Vanakriget) kan ha sitt ursprung frn maktstrider mellan de olika folken.

Troligen fanns Vanerna hr i Sverige och Asarna i st.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vaner
Citera
2016-02-01, 00:08
Medlem
Moll-Es avatar
Inte rtt forum fr denna typer av frgor. Vi testar Historia istllet.

/Moderator
Citera
2016-02-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrByberbob55
Detta r s sjukt intressant! S dagens ryssar, polacker osv har nordiskt blod i och med beblandningen! Vrlden r liten trots allt. Kristnandet av slaverna var ett misstag, en tradition, en stolthet som gick t spillo, samma sak med vikingarna.
Man ska vara frsiktigt med att verdriva bara. Germanska krigarfljen hade en tendens att gra sig till hrskare lite verallt i Europa och t om Nordafrika, utan fr den sakens skull lmna s mycket kulturella spr annat n lite namn hr dr (bde personnamn och regioner) samt en jvla massa dynastier. De var allts troligen inte srskilt mnga, trots begrepp som "folkvandringstiden".

S i dagens breda slaviska befolkningslager kanske man inte ska frvnta sig alltfr mycket vikingablod.

Gllande kristnandet s kan du ju titta p hur det gick fr folken lngs sterjsns kuster som inte lt kristna sig.
Litauerna klarade sig dock bra och blev en stormakt, men anammade sjlvklart kristendomen tids nog nr de vuxit fram ur historiens dunkel.
Citera
2016-02-01, 00:45
Medlem
Slavernas hedniska religion r en del av de indoeuropeiska religionerna som sedan blev germansk,keltisk mytologi, grekisk och romerskt samt nordisk p samma stt som vi talar sprk som en gng i tiden hrstammar frn samma sprk.
Citera
2016-02-01, 00:59
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Slavernas hedniska religion r en del av de indoeuropeiska religionerna som sedan blev germansk,keltisk mytologi, grekisk och romerskt samt nordisk p samma stt som vi talar sprk som en gng i tiden hrstammar frn samma sprk.
ja sklart, instmmer! Men just att slaverna hade mycket gemensamt med just vikingarna har ju nd sina anledningar. Handeln, samt vikingarnas assimilering in i det slaviska samhllet gav ju upphov till kulturella adoptioner, som med mytologin, konsten att kriga, olika riter och s vidare fick ju stslaverna frmst, frn vikingarna. Och just korrelationen mellan vikingarna och slaverna str ju ut mest hr. Lite hftigt nd. Tror att jag ska kpa Peruns yxa och ha p mig den som halsband, visa mina rtter
Senast redigerad av MrByberbob55 2016-02-01 kl. 01:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in