Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-02-13, 17:47
  #1
Medlem
Var livet bättre förr i tiden eller nu tycker ni? (diskussionen handlar inte om invandring)

vad var det som var bättre/sämre?

När började livet bli sämre/bättre? (historiskt/personligt)
__________________
Senast redigerad av Korfes 2016-02-13 kl. 17:56.
Citera
2016-02-13, 17:50
  #2
Medlem
Katzyns avatar
Bättre nu. Bättre bostäder, bättre mat, mer humanistisk människosyn överlag. Men den allra största förbättringen i dag är sjukvården. Att inte behöva leva med en realistisk rädsla för att dö i förtid och i de allra flesta fall - med erfarenheten av att ha förlorat många älskade personer medan dessa fortfarande var unga och hade livet framför sig. En majoritet av människor fram till en bit in på nittonhundratalet måste ha upplevt att ha fått begrava minst ett av sina barn. Idag är det ett olyckligt fåtal som behöver vara med om att deras unga barn dör.
Citera
2016-02-13, 17:51
  #3
Medlem
Allt var bättre förr. Till och med förr var bättre förr!
Citera
2016-02-13, 17:52
  #4
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korfes
var livet bättre förr i tiden eller nu tycker ni? (diskussionen handlar inte om invandring)
Ja nog är det bekvämare att både arbeta, införskaffa proviant och att förflytta sig om man jämför med 1800-talet. Så jag tycker att livet verkar betydligt bättre idag.
Citera
2016-02-13, 17:57
  #5
Medlem
Javalangs avatar
Allt är otroligt mycket bättre nu. Världen håller på att resa sig fullständigt ur fattigdom, krig och diktatur. Människosynen förbättras, folk är inte lika inskränkta, rasistiska, sexistiska och homofoba som förr. Vi har fantastisk sjukvård och forskningen går bara framåt. Jag är väldigt hoppfull inför framtiden.
Citera
2016-02-13, 20:19
  #6
Medlem
Luzurs avatar
Livet i Sverige var lättare för 30-40 år sen iaf, jobb överallt, armén fungerade, staten fungerade!
Citera
2016-02-13, 21:23
  #7
Medlem
plastgubbens avatar
Förr var inte jag på jorden, så det var garanterat bättre! (för mig)
Citera
2016-02-13, 21:25
  #8
Medlem
Lelianas avatar
Bättre nu. Sämre, svagare människor dock.
Citera
2016-02-13, 21:30
  #9
Avstängd
Applejackss avatar
Det har väl i princip alltid varit lika hemskt eller bra, fattigt folk fanns då och finns nu, var lika fattiga då som nu. Det är inte så mycket som har förändrats förutom miljöer och attityder.
Citera
2016-02-13, 21:44
  #10
Medlem
TobiasBeechers avatar
Levnadsstandarden är bättre nu, men socialt var det nog bättre förr, när man var tvungen att träffa folk på riktigt om man ville ha social stimulans en lördagskväll. Internetlivet tar sorgligt bort det sociala för många framförallt killar som bara sitter och spelar dator hela helgerna, eller blyga personer som är sociala genom sociala medier men som aldrig övar bort sin blyghet i verkligheten när det sociala behovet uppfylls tillräckligt på internet. För 40 år sen låg man inte i soffan och kollade på tv-serier 8 timmar i sträck om man var uttråkad.
Citera
2016-02-14, 04:50
  #11
Medlem
Vad menar ts med förr? 10 år bak,20,50,100.......
Tycker att ca 20 år tilbaka räcker,tänk er en tid utan internet skulle ni klara det?
Citera
2016-02-14, 05:42
  #12
Medlem
Zaphod-Beeblebroxs avatar
Om det gick att frysa ner sig skulle jag kanske göra det bara för att se vad som kommer hända i långt in i framtiden. Om det på något sätt skulle kunna garanteras att inget skulle gå fel innan upptining vilket såklart inte går.


Haha tänk 1000 år, så har inget hänt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback