Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-02-18, 19:30
Medlem
Anusiktets avatar
Rätt eller fel att åtala?
Citat:
SD-politikern Stefan Vestling publicerade ett Facebookinlägg om ”’svenska’ kåta muslimer” med ”sjuka, djävulska lustar”. Nu åtalas han för hets mot folkgrupp.

http://www.metro.se/nyheter/sd-polit...wWDFqxQC1cLhA/
Senast redigerad av Anusiktet 2016-02-18 kl. 19:34.
Citera
2016-02-18, 20:15
Medlem
burialhexs avatar
Ja.

(Dessutom, googlar man Surorna han nämner i inlägget Så står det inte ens något om våldtäkt eller krig..)
Citera
2016-02-18, 20:29
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det är en ren självklarhet att vi kan kritisera svenskar. Likaså religion.
Även om känsliga personer tar illa vid sig så är detta yttrandefriheten och lika självklart som att fransmännen får avbilda Muhammed i sina tidningar.
Citera
2016-02-18, 22:02
Medlem
Cornholio.s avatar
Kan du inte istället publicera hela texten istället för ett par lösryckta citat? För övrigt så finns det inga ''svenska'' muslimer och att påstå det bör vara en åtalspunkt bara det i sig. SD är en tandlös och ryggradslös skenopposition och bör bytas ut emot något mer radikalt!

Det kanske trots allt inte var en dum idé med en kulspruta på Öresundsbron...
Citera
2016-02-18, 22:11
Medlem
BerraTraesks avatar
Det finns väl egentligen inget att diskutera; alla människor som är vid sunda vätskor inser att det är absurt att åtala människor som nyttjar sin yttrandefrihet. Folk som inför och understödjer begränsningar i yttrandefriheten kan man inte diskutera med, det ligger i sakens natur. De måste nedkämpas.
Citera
2016-02-18, 22:26
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraTraesk
Det finns väl egentligen inget att diskutera; alla människor som är vid sunda vätskor inser att det är absurt att åtala människor som nyttjar sin yttrandefrihet. Folk som inför och understödjer begränsningar i yttrandefriheten kan man inte diskutera med, det ligger i sakens natur. De måste nedkämpas.
Ja och det första som bör göra är att avskaffa lagen om hets mot folkgrupp som endast är ett sätt att jaga och fängsla oppositionen på!
Citera
2016-02-19, 16:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Skrämmande vad lite som krävs (ingenting alls om nu detta faktiskt är sant) och sedan snackar de om att det inte råder åsiktsdiktatur. Religionen islam ska visst vara helig oavsett vad och då gäller inte yttrandefrihet längre.
Citera
2016-02-20, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Islams lättkränkthet, särbehandlingskrav och förvrängnings av religionsfrihets-konceptet är absurd per se, och lika absurd är det att nån i maktens korridorer öht ger stöd till denna teo-fascistiska elitism.
Citera
2016-02-20, 22:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Kan du inte istället publicera hela texten istället för ett par lösryckta citat? För övrigt så finns det inga ''svenska'' muslimer och att påstå det bör vara en åtalspunkt bara det i sig. SD är en tandlös och ryggradslös skenopposition och bör bytas ut emot något mer radikalt!

Trams. Självfallet finns det svenskar som är muslimer, precis som det finns svenskar som är kristna, mormoner eller ateister.

Vad gäller Facebookinlägget av puckot i Norberg, så finns hela texten i Metroartikeln som det länkades till i TS. Ett tämligen glasklart fall av HMF. Åklagaren behöver knappast anstränga sig för att få den mannen dömd.
Citera
2016-02-20, 23:17
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Trams. Självfallet finns det svenskar som är muslimer, precis som det finns svenskar som är kristna, mormoner eller ateister.
Och det finns negrer som är svenskar också? Nej ditt marxistiska nyspråk är ingenting annat än trams! Det svenska folket är ingen muslimsk folkgrupp vilket omöjliggör för muslimer att vara svenskar på samma sätt är det svenska folket inget negroid-folk. Uppenbarligen så har du problem att skilja folkgrupper emellan. Islamister är inför det svenska folket folkfrämlingar och kommer alltid att vara det.
Citera
2016-02-21, 00:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Och det finns negrer som är svenskar också? Nej ditt marxistiska nyspråk är ingenting annat än trams! Det svenska folket är ingen muslimsk folkgrupp vilket omöjliggör för muslimer att vara svenskar på samma sätt är det svenska folket inget negroid-folk. Uppenbarligen så har du problem att skilja folkgrupper emellan. Islamister är inför det svenska folket folkfrämlingar och kommer alltid att vara det.

1. Jag är inte marxist utan socialliberal.

2. Cirkelargumentet att "Det svenska folket är ingen muslimsk folkgrupp vilket omöjliggör för muslimer att vara svenskar" tycks mig dubiöst. Hur menar du i så fall att de asadyrkande svenskarna blev kristna?

3. Det finns inget som hindrar att en person med utländskt ursprung blir svensk. Svenskheten sitter inte i generna utan i språket, kulturen och beteendet.
Citera
2016-02-21, 01:26
Medlem
10010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
1. Jag är inte marxist utan socialliberal.

2. Cirkelargumentet att "Det svenska folket är ingen muslimsk folkgrupp vilket omöjliggör för muslimer att vara svenskar" tycks mig dubiöst. Hur menar du i så fall att de asadyrkande svenskarna blev kristna?

3. Det finns inget som hindrar att en person med utländskt ursprung blir svensk. Svenskheten sitter inte i generna utan i språket, kulturen och beteendet.

1. Det är inte så stor skillnad på de där längre, de flyter in varandra och hur som helst om du vill bedriva politikens spetälska så är det inget man skryter med.

2. Det är helt annan folkgrupp beroende på ett helt annat genom som utvecklats i ett helt annat habitat, nej de kan aldrig bli genuina kristna.

3. Nej, jag vet inte vad du vill säga med att naturens lagar inte existerar så därmed slutar de att upphöra. Jag säger det en gång tar du inte in mina visdoms ord så får du skylla dig själv, svensk är inget man blir, japan är inget man blir, t o m somalie är inget man blir det är något man föds till. Ta detta tankeexperimentet om jag föds i Japan av 2 vita föräldrar, visst jag får ett japanskt pass, en pappers handling. Men inte blir jag japan för det inte ens om jag växer upp där, jag blir svensken som lärde mig japanska. Den biologiska informationen som finns i ditt DNA kan aldrig ersättas av ett pappersdokument eller flumdum filosofi. Ett beteende beror till stor del av genetik och givetvis arv men där genetiken spelar störst roll.

4. Du kan tacka mig nu efteråt, egentligen är det ganska banal kunskap men jag bjuder på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in