Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-23, 00:12
Medlem
deathbycannabiss avatar
Hej,

Jag undrar hur nattlivet var under mitten på 90talet i Malmö. Tex hur var uppdelningen mellan lillatorg och möllan, hur var det på möllan kl 23:00 en lördag jämfört med idag. Var det fler eller färre folk ute?

Hur var drogerna, haschet kan inte ha varit lika populärt som det är idag där det röks lite överallt tycker jag.

Fanns det lika många svartklubbar eller fler än idag?

Vad käka man som fyllemat?

Citera
2016-02-23, 00:15
Bannlyst
1995 & idag är ungefär samma. Däremot var Möllan lite finare under 2005-2010. Samma gäller hela Malmö. Falafel då & falafel nu.
Citera
2016-02-23, 05:36
Medlem
Utelivet i Malmö har förändrats såsom värden har förändrats. Musikscenen, tekniken.
Tidiga skibummare o backpackers kom tillbaka till staden, inspirerade av Alper o Australien!

Tidigare var Möllan mer ärligt blandat, människa till människa. Mindre prestige i grupperingar, färre etiketter, enklare, sorglösare. Mer komplicerat i dag, billiga priser, systematisk människohandel, arbetskraft utan rätt till ob o semesterersättning men medelklassstudenten tycker billig falafel o svattaxi är häftigt...hållbart.
Nu sprayar någon antifacista-zone på trottoaren, glömmer demokratin och att man faktiskt kan skratta och dricka öl tillsammans fast man inte tycker lika politiskt.
Även tecnovänner var på Möllan. Det fanns inget latteställe.
- Retro, numera Metro, och Tempo öppnade, måste väl räknas som en ny era i restaurang Malmö!
- Mascot spelade hårdrock, 27an, nu Nyhavn, var ett enkelt okomplicerat ställe, The Rock fanns en kortare tid. Pub 25, Square Side. Legolas, nu Sapla.
Många ställen kan nog tacka svenska A-kassan för många dagskassor!
- Wienerwald, där skinheads festade, blev Jagten, numera Krua Thai.
- KB kom från Johanneslust till Bergsgatan! Tror att Donau hade nattöppet redan sent 90-tal.
- Tangopalatset var Phiadelphakyrka.
- Tröls stod i slummer i sin fornstora glans.

- När stängde Stadt Hamburg, rock o punk stället i Malmborgen, numera Pickwick?

De flesta festade nog med cash, dvs nattamaten kunde bero på vad man hade kvar. Potatismos med grillkrydda alt köttbullar från gatuköket på Amiralsgatans södra sida/ vid Coop.
Eller Orvars Korvar! Eller matlagning på vad som fanns hemma.
Systembolaget låg vid Coop, dvs picknic i Folkets Park, sen frukost, kunde innebära att dela en stor Strongbowcider! Folkets Park var knäpptyst.
Hade man inte cash, ingen kortkredit, gick man till tex en kinakrog med manuell kortdragare.

Svartklubbar låg både på St.Knut, nu Uggla, och på Karlskronapan, nu lgh. Inte att förglömma Eleven to Seven, ut mot hamnen någonstans. Sedan då de andra små, kinesen, greken, Hindi?
1995 var tiden för EU inträde och nytt var den höga tillåtna alkoholvolymen från Tyskland.
Innan handlades det i Dragör och hembränt såldes vid statyn till de som var i kris.

Slagthuset o Kronprinsen fanns också. Känns som att det var mer dresscode och anti gympaskor, numera sneakers....eurodiscopop. Fenomenet kareoke (stavas?!) Scandic nattklubb mitt i veckan!
Lilla Torgs uteserveringar, kommunens/politikernas beslut att öppna upp staden var en revolution!
Mycket hände, irländska temapubar, JPs...
Citera
2016-02-27, 10:22
Medlem
Ogdens avatar
Subkulturer och socioekonomiska livsstilar --> Barer och nattklubbar
/Moderator
Citera
2016-03-06, 20:03
Medlem
Väldigt bra inlägg av ovan.

Jag brukade hänga på Möllan i början av kvällen. Alla typer av människor med olika typer av musiksmak festade tillsammans. Träffade alltid nya, intressanta människor. Ölen var galet billig. Har för mig att den kostade 35 kr på Sams bar. Sen brukade man få gratis shots.

Efter Möllan blev det rask promenad till Öl och vinkällaren. Alla gick dit men ingen vågade erkänna det.

Efter Möllan kunde det även bli Slagthuset. Väldigt bra ställe med tre dansgolv. Ett med 80-tal, ett med nutid (90- tal) och ett tredje med techno.

När man därefter fortsatte till svartklubbar så var det bara två som gällde. Leonardos och Café Stadt vid Caroli. Det var väldigt smidigt att dom låg bredvid varandra.

Svarttaxi använde jag aldrig utan blev alltid körd av vänner eller så gick man hem. (Bodde nära stan).

Nattmat blev det sällan ute. När man kom hem vid 7 på morgonen så brukade det bli ett stort glas mjölk och mackor. Därefter sov man som en stock.

Glömde skriva. Det var inga problem att ta droger ute förr. Folk rökte öppet på Slagthuset och jag såg aldrig att någon blev tillsagd. Det pågick även försäljning ganska öppet.
Senast redigerad av klaragatan 2016-03-06 kl. 20:09.
Citera
2016-03-12, 18:56
Bannlyst
Ni glömmer väl inte Tahonga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här