Citat:
Ursprungligen postat av
Freder
Nintendo har totalt misslyckats och måste åtgärda sina fel mitt i konsolgenerationen. PS4 kostar 3400 kr, Xbox one kostar 2500 kr, wiiu kostar 2500 kr. Wiiu är offantligt mycket sämre rent hårdvarumässigt och nyproduktioner på gamla 2D spel är inte nog för att motivera att betala 2500 kr för wiiu.
Jag kan hålla med om att deras utbud har varit väldigt begränsat, men samtidigt har de tagit ikapp rätt mycket på den fronten. Om man har i åtanke Nintendo Wii Us utbud av exklusiva speltitlar är utbudet ändå ganska stort i förhållande till Playstation 4 och Xbox One. (Av det skälet finner jag att PC+Wii U är den bästa kombinationen av spelplattformer)
Men med det sagt tänker jag avvakta med att köpa Nintendo NX av just det skälet som du nämner. Även om jag älskar mitt Wii U vill jag inte spendera pengar på en ny konsol om det innebär att jag behöver vänta 3-4 år på att spelen ska släppas - och jag tror det gäller många andra konsumenter också.
För att Nintendo NX ska få någon genomslagskraft på marknaden krävs det att man släpper konsolen tillsammans med några spel väldigt tätt inpå det att konsolen släpps, samt att man annonserar ett antal spel med ett fast släppdatum inom en snar framtid strax därefter.
Mycket hänger nog också på vad konsolen har för funktioner. Nintendo har ju alltid fokuserat på gimmicks/innovation över ren prestanda/hårdvara. Även om idén med inbyggd skärm i handkontrollen till Wii U var en bra idé verkar det inte som att den riktigt slog igenom hos utvecklarna, då många spel aldrig drog nytta av den sekundära skärmen.
Jag räknar även med att hårddisken kommer att vara betydligt större än vad den är i Wii U. Standardversionen av Wii U har 8GB utrymme, och delux-versionen har 32GB, vilket är nästintill en obefintlig storlek med tanke på hur man kan köpa det mesta digitalt, samt alla de speluppdateringar och tillägg som sker via internet. (Om du ska spela Super Smash Bros på Wii U via skiva på standardversionen av Wii U måste du köpa till en hårddisk utvecklad av en tredjepart för att få plats med alla uppdateringar, vilket är rent utsagt befängt)