2016-03-02, 11:30
Medlem
Hej!

Hittade lite information angende SpaceX:s Mars Colonial Transport som r tnkt att vara SpaceX:s raket som ska ta mnniskor till Mars uppemot 100 t gngen. Musk sa under Hyperloop eventet som SpaceX hll i januari(?) att han tnkte presentera arkitekturen under International Aeronautical Congress som hlls i slutet av September.

Kom ihg att den hr information r inofficiell och bygger p rykten.

Vad som framkommit r att bland annat att diametern kommer vara 15m, den kan vara uppemot 180m hg och skulle klara av lyfta dubbelt s mycket som Saturn V upp till Low Earth Orbit, 236ton(Saturn V klarade ca 118 ton). MCT kommer ven att vara byggd fr att klara av en nukler reaktor ombord.

Ska bli sjukt intressant vad detta leder till och om SpaceX klarar av att leverera

//Toastmastern
Citera
2016-03-02, 11:52
Bannlyst
Intressant, vad ska dom 100pers gra p mars d
Citera
2016-03-02, 16:03
Medlem
psylophones avatar
Spnnande, som jag har frsttt det r spacex's lngsiktiga plan att det ska finnas en bosttning p mars p ca. 1 miljon mnniskor fr att fungera som skerhet ifall jorden skulle g t skogen.

Med hundra mnniskor undrar man ju dock om de menar att bara skicka dit 100 pers utan ngon annan utrustning n det som krvs fr att ta sig till marsytan eller om det ocks inkluderar sdant som krvs fr att de ska verleva p marsytan. Boendemoduler, vxthus o.s.v.

Knns som att mngden utrustning som krvs fr att hlla liv i 100 mnniskor i en s ogstvnlig milj som marsytan r rtt omfattande...
Citera
2016-03-02, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psylophone
Spnnande, som jag har frsttt det r spacex's lngsiktiga plan att det ska finnas en bosttning p mars p ca. 1 miljon mnniskor fr att fungera som skerhet ifall jorden skulle g t skogen.

Med hundra mnniskor undrar man ju dock om de menar att bara skicka dit 100 pers utan ngon annan utrustning n det som krvs fr att ta sig till marsytan eller om det ocks inkluderar sdant som krvs fr att de ska verleva p marsytan. Boendemoduler, vxthus o.s.v.

Knns som att mngden utrustning som krvs fr att hlla liv i 100 mnniskor i en s ogstvnlig milj som marsytan r rtt omfattande...

Som jag har frsttt det s kommer man inte brja med att skicka 100 mnniskor utan i brjan gissar jag att transporterna kommer vara fulla med att mjlig utrustning fr att kunna ta emot fler och fler mnniskor. Men 1 miljon mnniskor p Mars det r nog vldigt lngt bort. Men man mste ju brja ngonstans ^^
Citera
2016-03-30, 22:47
Medlem
Fris avatar
Jag tror att MCT kommer att vara ngon form av teranvndningsbart rymdskepp. Kanske en variant av Aldrin cycler med soldriven elektrisk jonmotor som mjliggr mer exotiska banor. Fr en mngrig vistelse r det nog lttare att landa 100 mnniskor p en Mars-koloni n t.ex. bara fyra. 100 r tillrckligt mnga fr att stta igng allt vnstrande och skvaller som motiverar mnniskor att leva vidare oavsett levnadsstandard. 100 astronauter vger mindre n 10 ton, och det mesta de ter och dricker teranvnds. Utrymmen r vldigt genersa i viktlshet dr folk kan sova p vggar och tak. Det r inte s mycket svrare att skicka 100 istllet fr 10 mnniskor till Mars. Det svra r att skicka ngon dit verhuvudtaget.
Citera
2016-03-31, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Jag tror att MCT kommer att vara ngon form av teranvndningsbart rymdskepp. Kanske en variant av Aldrin cycler med soldriven elektrisk jonmotor som mjliggr mer exotiska banor. Fr en mngrig vistelse r det nog lttare att landa 100 mnniskor p en Mars-koloni n t.ex. bara fyra. 100 r tillrckligt mnga fr att stta igng allt vnstrande och skvaller som motiverar mnniskor att leva vidare oavsett levnadsstandard. 100 astronauter vger mindre n 10 ton, och det mesta de ter och dricker teranvnds. Utrymmen r vldigt genersa i viktlshet dr folk kan sova p vggar och tak. Det r inte s mycket svrare att skicka 100 istllet fr 10 mnniskor till Mars. Det svra r att skicka ngon dit verhuvudtaget.

Glm inte att du mste ha ngra ton packning till de hr 100 personerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in