• 1
  • 2
2016-03-12, 13:31
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:

-Jag har bott här i fyra år, och betalat hyra och allting. Men nu ska jag ut. Och en del av mina grannar har bott här sedan huset byggdes, uppåt 40 år, säger han.

För en tid sedan fick hyresgästerna en ny värd. Då sålde Örebroföretaget Nerikes Bygg och Bostad fastigheten till företaget Omsorgshuset med säte i Stockholm.
Omsorgshuset driver en mängd särskilda boenden runt om i Sverige, bland annat äldreboenden, LSS-hem, asylboenden och HVB-hem.

Citat:
Innan försäljningen hade de gamla ägarna förhandlat om hyresavtalen med hyresgästerna, och skrivit in att de inte hade rätt att bo kvar om ägarna ville riva eller ändra inriktning på den verksamhet som bedrevs i fastigheten.
http://na.se/nyheter/nyheter/1.36524...ni-ar-uppsagda

Ägaren till Omsorgshuset verkar vara en medelålders turk Besim Akdogan som förekommer tidigare på flashback

(FB) Miljonär inom äldreomsorg skandalfestar med unga tjejer

Har Omsorgshuset gjort så här på flera orter ?
Citera
2016-03-12, 13:48
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
http://na.se/nyheter/nyheter/1.36524...ni-ar-uppsagda

Ägaren till Omsorgshuset verkar vara en medelålders turk Besim Akdogan som förekommer tidigare på flashback

(FB) Miljonär inom äldreomsorg skandalfestar med unga tjejer

Har Omsorgshuset gjort så här på flera orter ?

Omsorgshusets natthemtjänst verkar åtminstone tidigare ha lämnat en del övrigt att önska.
Citat:
– Det här är en modern form av tjuveri. Samhället betalar med skattepengar för något som aldrig blir av, men ingenting händer, säger Eva Skog.

Det finns, som DN har skrivit om tidigare, en mängd Lex Sarah-anmälningar som gäller Omsorgshusets nattpatrull på Södermalm. De handlar om uteblivna besök och förseningar, och om att nattpatrullen har varit onåbar.
Citat:
När de fick höra att deras mamma skulle få hjälp dygnet runt kände de sig trygga. Men redan efter den första natten insåg de att det inte fungerade.

– Vi ringde stadsdelsförvaltningen direkt. De gjorde en Lex Sarah-anmälan, men ingenting förändrades, säger Eva Skog.

De förtryckta lapparna som talade om att Omsorgshusets personal varit där och skött sitt jobb låg i lägenheten varje morgon. Även de nätter då Kerstin Sjödin var inlagd på sjukhus.

– Och det är inte samma person. Det är satt i system, det är olika signaturer på lapparna, säger Eva Skog.
http://www.dn.se/sthlm/andra-aldre-s...satta-for-det/
Citera
2016-03-12, 13:55
Moderator
Meijis avatar
NA skriver:

Citat:
-Jag har bott här i fyra år, och betalat hyra och allting. Men nu ska jag ut. Och en del av mina grannar har bott här sedan huset byggdes, uppåt 40 år, säger han.

Citat:
När vi då mejlar en fråga om hur det kan komma sig att hyresgästerna inte har någon besittningsrätt och om de erbjuder andra lägenheter i stället för de nuvarande får vi svaret:

-De har alla avsagt sig besittningsrätten, de hyr på rivningskontrakt. Vi har inga möjligheter att erbjuda andra lägenheter.

Kan man verkligen bo på rivningskontrakt i 40 år?
Citera
2016-03-12, 14:01
Medlem
fasligts avatar
Uppsala kommun var inte heller nöjda med Omsorgshusets insatser och avslutade därför avtalet med denna utförare av välfärdstjänster i februari 2014.
Citat:
Äldrenämnden har sagt upp avtalet med hemvårdsutföraren Omsorgshuset med senaste avslutningsdatum 5 mars. Det skedde med ett ordförandebeslut på onsdagen. Uppföljningar av
Omsorgshusets verksamhet har visat på allvarliga brister inom flera områden.
https://www.uppsala.se/contentassets...andebeslut.pdf
Citera
2016-03-12, 14:05
Medlem
Besim Akdogan driver alltså "Omsorgshuset". Omsorg säkert, men om vem? Han har förresten fått pris för sin verksamhet.

Citat:
Årets nybyggare prisas

Besim Akdogan mottar på måndagen utmärkelsen ”Årets nybyggare i Stockholm län”.

Citat:
Besim Akdogan kom till Sverige från Turkiet 1980.

Citat:
Dagens prisutdelningsceremoni äger rum i Tessinska palatset. Utöver diplom och ära mottar Besim Akdogan en check på 10.000 kronor, uppger länsstyrelsen.
http://www.svd.se/arets-nybyggare-prisas

Nybyggare rensar ut det gamla.
Citera
2016-03-12, 14:10
Medlem
fasligts avatar
Omsorgshusets boende för ensamkommande med det passande namnet Ljugarn fick visst läggas ned sedan ett av de ensamkommande sk barnen kommit bort 2014.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5936010
Citera
2016-03-12, 14:12
Medlem
FullMetallJackas avatar
Jag har hört att detta hänt i bland annat Tyskland, jag minns att en sjuksköterska som hjälpte flyktingar i flera månader under flyktingkrisen blev utsparkad från sin lägenhet för att huset skulle bli ett flyktingboende.
Citera
2016-03-12, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
NA skriver:

Kan man verkligen bo på rivningskontrakt i 40 år?
Det verkar märkligt, har hyresgästerna skrivt under nytt avtal med denna skrivelse är det inte mycket att bråka om. När jag läser artikeln får jag dock uppfattningen att så inte är fallet och att försäljningen skett ganska nyligen.
Citera
2016-03-12, 14:18
Medlem
Prawitzs avatar
Det här verkar vara allt annat än seriös verksamhet. Invandringsindustrin i Sverige är en skojarbransch rakt igenom, väl lämpad för bedragare. Eftersom PK-media inte gärna granskar denna verksamhet kan den fortsätta relativt ostört.
Citera
2016-03-12, 15:12
Medlem
Innerfittefetts avatar
Är detta sant ätr det ju en stor jävla skandal. Turken borde få kompanistryk!
Citera
2016-03-12, 15:26
Medlem
Jag vet inte i vilket skick det aktuella bostadshuset är, men det verkar som att huset är i sämre skick, kanske stod de gamla ägarna inför valet att antingen riva huset (bygga nytt?) eller renovera huset.

Då var de gamla fastighetsägarna smarta nog att upprätta ett nytt avtal med hyresgästerna med väl valda ord. Sen sålde de rubbet (tredje alternativet) till någon som såg möjligheter att tjäna grova pengar.

Kanske de pengarna som migrationsverket så generöst öser över flyktingindustrin även räcker till renovering av fastigheten, mer troligt att man helt enkelt utnyttjar huset som det är och använder det som en extremt lönsam flyktinganläggning.

Migrationsverket hurrar, de gamla ägarna hurrar, de nya ägarna hurrar och alla är jätteglada utom vi skattebetalare, hyresgästerna som bodde där och kommunen som får ännu mera socialbidragstagare.
Citera
2016-03-12, 15:32
Medlem
doobedoos avatar
Det är dessa händelser då och då som får människors ilska att koka över.

En groda som ligger i en kall kastrull med vatten som sedan värms upp dör för den vänjer sig vid den stigande värmen.
En groda som kastas i en kokande kastrull hoppar ut direkt för den har inte vant sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in