Citat:
Ursprungligen postat av
bonobono
Tack för dina svar. Uppskattar att ha någon att bolla lite tankar med.
Tar mer än gärna emot alla tips jag kan få, här eller på PM.
I dagsläget är det inte aktuellt att starta företag, vill ta hem ett litet antal och testa först.
Är inga dyra köp jag ska göra, kommer att kosta ca 10kr st men kan ev säljas för 3-400kr i Sverige.
Vad räknar dom ut värdet på? Värdet bör ju vara vad jag betalat, eller kollar dom efter motsvarade produkt och dess kostnad i Sverige och sätter värdet efter de?
Nackdelen är storleken på grejerna. Hade varit enklare om de fått plats i kuvert
Absolut!
Bara att slänga iväg ett PM.
Givetvis, det kan vara det kloka att testa på konceptet först, ang vad dem räknar ut värdet på är det helt enkelt vad du har betalat + frakt i de vanligaste fallen. De svenska marknadspriset är inte aktuellt för dem att ens fråga om, något som kan vara lite bökigt är när Kineserna får för sig att skriva ner värdet till uppenbara fusk siffror, de jag kan rekommendera ang det är ju att man ber leverantören att ange det riktiga värdet, eller att inte överdriva med nedskrivningen i varje fall.
Låt oss säga att du köper din produkt som vi kallar för A för 10,00 SEK, med tanke på att du handlar med större produkter är chansen också större att du åker på moms vid importen, handlar du för mindre än 1500:- så tillkommer inga tullavgifter då det räknas som en lågvärdes försändelse, i "regel" skall man oavsett betala moms, och låt oss säga att åker på moms med den vinstmarginalen du har på din produkt så är det ju inte hela världen med tanke på att det handlar om småpengar oavsett vilken momssats din produkt går inom. Detta skall du även kunna räkna som avdragsgillt ifall du väljer att starta en verksamhet utav detta sedan.
Det låter för övrigt som en toppen grej! inköpspris på 10,00 SEK och ett värde på 3-400 SEK, du har alla förutsättningar med de "större" produkterna idag efter att posten lanserade sin "skicka lätt" variant som även är spårbar, ifall du ska sälja via postorder /& E-handel så att säga.
Som sagt bara att höra av dig!
Det är en Djungel i ärlighetens namn