2016-03-25, 22:22
Medlem
Nattiskatts avatar
För ca 2 veckor sen började jag och en kompis röka. Vi har reagerat olika på röken och jag tycker det är väldigt konstiga reaktioner.

Alltid när jag röker blir jag yr men samtidigt pigg, ibland kan jag inte gå ordentligt för jag tappar kontrollen, fast det går över snabbt. Antar att det är att jag inte är van vid nikotinet, men jag börjar fundera på om jag är nikotin känslig. Jag blir i alla fall glad av det.

Men i onsdags precis innan vi skulle iväg till en lektion rökte vi, jag rökte 3 st cigg i streck (0,8 mg nikotin) och väldigt snabbt, gjorde mycket halsbloss och på den tredje ciggen kunde jag knappt göra halsbloss för det kändes ansträngande för lungorna. Efter det mådde jag jätte illa, blev seg och trött i kroppen, hjärtat slog snabbt i början, darrade lite, kunde knappt prata eller fokusera, det kändes bara som att jag skulle spy eller svimma. Jag ville bara gå ifrån och lägga mig ner nånstans. Tillslut sa en vän till mig att jag måste spy, annars blir det bara värre. Så efter 1 timme och 30 min försökte jag spy, fick 2 kräkreflexer och det kom ut lite saliv, inget mer. Men bara efter det kändes det mycket bättre.
Hur kan det lilla hjälpa så mycket? Jag blev faktiskt lite orolig över att det kändes så mycket, kan det vara farligt om det känns som jag ska svimma? Kommer det gå över att kännas såhär när jag har rökt längre? Eller varför blev det såhär? Varje gång jag röker får jag nikotinkick, men den här gången var så himla stark. Kan även tillägga att det har gått minst 3 dagar emellan när vi har rökt, så det har inte vart regelbundet.

Min kompis har en sjukdom som gör att hennes immunförsvar är dåligt (hon kan få sjukdomar lätt), men hon känner knappt av cigarretterna. Jag förstår mig inte på det. Hon måste väl vara känsligare, men det är snarare jag som ska ha ganska bra immunförsvar, som känner av mycket mer. Det ända hon känner är att när hon andas in röken känns det som att hon ska spy, hon klarar inte av att andas in mer eller att röka en hel cigg för hon mår dåligt då. Det är allt, hon får inte nikotinkick ens, hon känner knappt av ciggen. Gör hon något fel eller varför blir det så? Hur kan hon inte känna något medan jag blir yr osv och typ känner mig hög? Kommer det gå över när vi har rökt längre och om vi försöker röka oftare?

Jag förstår verklgien inte hur det kan bli så olika, jag får massa effekter av det, medan hon inte känner av något alls.
Citera
2016-03-26, 00:28
Medlem
Du vet att det är 18 års gräns här på Flashback?

Fortsätt att puffa cigaretter, illamående och yrsel går över med tiden. Rökning är coolt och för att vara cool måste man kämpa lite, glöm aldrig det!
Tre cigg på raken kanske var lite väl häftigt?
Citera
2016-03-26, 00:39
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Du vet att det är 18 års gräns här på Flashback?

Fortsätt att puffa cigaretter, illamående och yrsel går över med tiden. Rökning är coolt och för att vara cool måste man kämpa lite, glöm aldrig det!
Tre cigg på raken kanske var lite väl häftigt?

Ja? Jag vet att det är 18 års gräns på Flashback, annars skulle jag ju imte vara inloggad här?

Jag undrade helt seriöst för jag inte är någon expert på sånt. Herregud.
Citera
2016-03-26, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Ja? Jag vet att det är 18 års gräns på Flashback, annars skulle jag ju imte vara inloggad här?

Jag undrade helt seriöst för jag inte är någon expert på sånt. Herregud.

Ingen utav er är överkänslig för cigarettrök, ni är bara nybörjare. Men varför envisas man med att plåga sig med illamående och yrsel? Min ursäkt är att jag var tolv år när jag började och var inte smartare än så, vad är din ursäkt om du nu ändå är 18 år? Jag blir så ledsen över att ni kämpar hårt för era gula tänder och förvärrad hälsa

Hur ni påverkas av röken beror ju även lite på övriga faktorer, tex att röka när man är hungrig kan man bli väldigt illamående utav. Att snabbt röka tre cigg på raken skulle även den mest invande nikotinist må satans dåligt av.
Citera
2016-03-26, 13:45
Medlem
Vem fan kommer fram till att "nu ska jag börja röka" och sen sätter igång. Förstår du inte hur extremt korkat det låter? Du vet att rökning är livsfarligt?

Sen är det slående hur någon 2016 inte kan se sambandet mellan extremt illamående och att ha dragit i sig 3 cigaretter på raken. Att det sen inte ens verkar finnas en tanke på att sluta när man inte klarar av att dra in röken utan att få spykänslor är förbluffande.

Jag nominerar TS till Darwin Awards. Detta var något av det dummaste jag läst.

Men jag antar att det är väl bara att kämpa på, en dag ska det nog kunna bli en storrökare av både dig och din kompis.
Citera
2016-03-26, 14:31
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Ingen utav er är överkänslig för cigarettrök, ni är bara nybörjare. Men varför envisas man med att plåga sig med illamående och yrsel? Min ursäkt är att jag var tolv år när jag började och var inte smartare än så, vad är din ursäkt om du nu ändå är 18 år? Jag blir så ledsen över att ni kämpar hårt för era gula tänder och förvärrad hälsa

Hur ni påverkas av röken beror ju även lite på övriga faktorer, tex att röka när man är hungrig kan man bli väldigt illamående utav. Att snabbt röka tre cigg på raken skulle även den mest invande nikotinist må satans dåligt av.

Verkar mest som att du tycker det är korkat att ens börja röka, det har inget med åldern att göra. Det kanske är ett dumt val. Men kan jag bli glad av det och dels så dämpar det ångest när det behövs. Men nu handlade det om att jag undrade om ifall yrseln och illamåendet bara är i början, varför jag ochlire kompis reagerar så olika så hon knappt känner av medan jag känner av mycket, och även om 3 cigg i streck var för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vem fan kommer fram till att "nu ska jag börja röka" och sen sätter igång. Förstår du inte hur extremt korkat det låter? Du vet att rökning är livsfarligt?

Sen är det slående hur någon 2016 inte kan se sambandet mellan extremt illamående och att ha dragit i sig 3 cigaretter på raken. Att det sen inte ens verkar finnas en tanke på att sluta när man inte klarar av att dra in röken utan att få spykänslor är förbluffande.

Jag nominerar TS till Darwin Awards. Detta var något av det dummaste jag läst.

Men jag antar att det är väl bara att kämpa på, en dag ska det nog kunna bli en storrökare av både dig och din kompis.

Hahahaha jadu, det händer bara att man funderar och tillslut börjar röka antar jag, inget konstigt enligt mig. Ja, rökning är livsfarligt, men bara på lång sikt, att ens liv förkortas, att man kan få sjukdomar lättare osv, men inget så farligt som kan hända sådär plötsligt. Man kan röka ett helt cigg paket, men man dör knappast av det på en gång. Annars vet jag väl inte hur livsfarligt det är.

Och tankarna på att sluta har jag inte då jag nyligen har börjat och även inte vill sluta, man måste ha viljan. Så tankarna på att sluta bara för illamående som förhoppningsvis går över är inget som ska hindra oss från att röka.

Jag är tydligen så dum att jag inte förstår att det är så illa att ha rökt 3 cigg i streck, jag förstår ärligt inte det. För det låter inte så konstigt enligt mig. Har alltid trott man kan göra så. Jag förstår faktiskt inte.
Senast redigerad av Nattiskatt 2016-03-26 kl. 14:36.
Citera
2016-03-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Hahahaha jadu, det händer bara att man funderar och tillslut börjar röka antar jag, inget konstigt enligt mig. Ja, rökning är livsfarligt, men bara på lång sikt, att ens liv förkortas, att man kan få sjukdomar lättare osv, men inget så farligt som kan hända sådär plötsligt. Man kan röka ett helt cigg paket, men man dör knappast av det på en gång. Annars vet jag väl inte hur livsfarligt det är.

Och tankarna på att sluta har jag inte då jag nyligen har börjat och även inte vill sluta, man måste ha viljan. Så tankarna på att sluta bara för illamående som förhoppningsvis går över är inget som ska hindra oss från att röka.

Jag är tydligen så dum att jag inte förstår att det är så illa att ha rökt 3 cigg i streck, jag förstår ärligt inte det. För det låter inte så konstigt enligt mig. Har alltid trott man kan göra så. Jag förstår faktiskt inte.

Det är riktigt, ett paket cigaretter gör antagligen ingen skillnad på hälsan. Men det är väl knappast det som diskuteras här. Du ber om tips för hur du kommer över insättningssymptomen så snabbt som möjligt så du kan fortsätta obehindrat. Du kanske inte inser att samtidigt som du slutar bli yr och må dåligt av nikotinet så har kroppen vant sig och det blir ett beroende istället. Är du införstådd med att ett beroende är svårt att bli av med?

Men vi får höra, vad är din plan. Vi är överens om att ett paket antagligen är lugnt i det långa loppet, jag kan t.o.m höja till två. Ska du sluta sen, eller var går gränsen för dig när det börjar bli så pass farligt att du vill kliva av?

Får man fråga var denna starka motivation till att vilja röka kommer ifrån så att ni är villiga att offra er hälsa och gå igenom ett stålbad av illamående för att nå fram? Vad är det som är så lockande med att röka?
Citera
2016-03-27, 00:45
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Fy fan detta måste bli årets mest blåsta tråd.

När jag var 18 var jag fullbordad rökare som rökte minst ett paket om dagen.. och skämdes över det. Idag är jag fri skiten och blir förbannad på er rackarungar som inte har mer vett innanför pannbenet idag, i detta upplysta samhälle och ett Internet som kryllar med bilder och andra skildringar om baksidan med tobaksrökningen. Vore det idag skulle inte ens tobaken bli godkänd i Sverige, det är jag övertygad om.

Om du tycker det där var en jobbig effekt av rökningen är det lika bra du vänjer dig för detta är bara början. Sotiga lungor, rökhosta, sämre syresättning, sämre immunförsvar, astma, cancer för att nämna några saker... och sen lungsjukdomen KOL, som egentligen innebär att du sakta sakta kvävs till döds.
Lycka till, nästa gång får du höja din ribba, för att kunna fortsätta vara cool, det är väl precis vad det här handlar om.

Länge leve dom tuffa rökarna, som står i olika rökrutor och skakar, hostar och fryser. Fan vad coolt!
Citera
2016-03-27, 04:22
Medlem
Du får ganska mycket skit i den här tråden av folk som börjat röka när de/vi var unga och i bakspegeln inser hur jävla dumt det var, hur beroendeframkallande nikotin är och hur förbannat svårt det kan vara att sluta!!

Och nu för tiden så är alla så pass upplysta att dem vet om (men kanske inte förstår ) nackdelarna av att röka och fördelen med att aldrig börja. Googla lite på svårigheter med att sluta röka så får du se vad du ger dig in på. Googla även lite om nackdelarna med att röka så att du kan informera din väninna vad hon har att se fram emot Sen kan du ju prova att googla på fördelar och se om du kan hitta några?

Vi här i tråden menar inte att vara elaka mot dig. Men vi blir jäkligt upprörda över att om vi själva hade möjligheten skulle vi SÅ gärna gå tillbaka i tiden och aldrig rökt den där första, andra ciggen eller första paketet som vi TVINGADE i oss trots att kroppen naturligtvis mådde skit då det är rent gift vi drar in i lungorna.

Fråga vilken jäkla rökare som helst över 30 års ålder om de är glada att de började röka? Om dem är stolta som höll ut? Om dem trivs med att vara rökare?

Om du röker för att du blir glad så är det fan bättre att knarka lättöl eller muskotnöt om du nu vill ha något över det vanliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in