Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat:
0%
röster
2004-07-09, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anden i kroppen
Pentagonpersonalen planterade ut några ynka metallbitar.

Jämför det med vad en Boeing 757 väger, ca 100 ton...

Det tog mig exakt 34 sekunder att ta reda på att ett Boeing 757 väger mellan 115,680 ton till 123,600 ton.

Inte ens en sån liten enkel detalj orkar Du ta reda på enkel och hård fakta.
Svagsint.

Visa på mig en enda länk som säger att det var pentagon personal som planterade ut flygplansdetaljerna. Jag vill ha namn på dom, för all personal finns på pentagons hemsida så det går lätt och ta reda på om personen ifråga jobbar/jobbade på pentagon.
2004-07-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Saliv
Det tog mig exakt 34 sekunder att ta reda på att ett Boeing 757 väger mellan 115,680 ton till 123,600 ton.

Inte ens en sån liten enkel detalj orkar Du ta reda på enkel och hård fakta.
Svagsint.

Visa på mig en enda länk som säger att det var pentagon personal som lanterade ut flygplansdetaljerna. Jag vill ha namn på dom, för all personal finns på pentagons hemsida så det går lätt och ta reda på om personen ifråga jobbar/jobbade på pentagon.

Och av dessa ca 120 ton, så "hittade" man några kilo...
2004-07-09, 22:08
Medlem
Så här roligt har jag, ärligt talat, inte haft det på länge...
2004-07-09, 22:21
Medlem
Efter denna lyckade avslutning tackar jag för mig på ett tag, ska ut på en välbehövlig semester från tangentbordet!
2004-07-09, 22:40
Bannlyst
Citat:
Efter denna lyckade avslutning tackar jag för mig på ett tag, ska ut på en välbehövlig semester från tangentbordet!
Synnerligen välbehövligt eftersom din dator tycks vara programmerad till att med jämna mellanrum ställa samma frågor och ge samma svar, speciellt om "det kvadrameterstora hålet i Pentagon"!

Det är dock inte en dataexpert du bör anlita, utan en psykiatrisk expert!

Ser dock att du redan skapat en tråd om Anna Lindh-mördaren och Guantamofången ovan, så ditt löfte var tyvärr inte värt något.
2004-07-09, 23:20
Medlem
gregerolles avatar
Citat:
Vi har att välja mellan en Boeing 757 eller en missil, och vi kan ju DEFINITIVT, som alla redan förstått, utesluta Boeingplanet, så då har vi missilen kvar...

Har vi?.. Det kan ju ha varit något annat? Du använder ständigt den felaktiga logik som kreationister använder när dom försöker bevisa skapelseberättelsen genom att visa på brister i evolutionsteorin.

Man kan INTE bevisa ett påstående genom att motbevisa ett annat påstående om det inte råder ett motsatsförhållande mellan de två påståendena.
2004-07-12, 18:47
Medlem
Pads avatar
Citat:
Veckans garv:

<<För övrigt så tror även jag att det lilla hålet på Pentagon orsakats av ett flygplan. Alla med det minsta hum om materiallära och fysik förstår att det ser helt ok ut.>>

http://www.asile.org/citoyens/numero...le/trou_en.htm

Hur länge har du jobbat som desinformatör?

Ja du... faktum är att det verkar som att de flesta här tror på att hålet orsakats av ett flygplan och inte en missil. Du får gärna garva läppen av dig om du vill, men det vore intressant att få höra vad du har för kunskaper om materiallära och kollisioner (själv är jag teknolog och har läst materiallära, hur har du det?).

Bara för att jag är så himla snäll så skall jag gå igenom steg för steg varför hålet kunnat bli mindre än planet och dessutom rektangulärt till sin form (när jag tänker efter så visste jag för övrigt inte att det blev rektangulära hål av missiler, är det en ny sort månntro?).

OK, till att börja med så funderar vi på hur ett hus normalt sett är konstruerat, det är nämligen så fiffigt att ett hus inte är lika starkt överallt. Husets vikt bärs upp av bärande delar i konstruktionen (framförallt pelare och bärande väggar). När man konstruerar ett hus ser man alltså till att det finns ett "skelett", oftast konstruerat av armerad betong som bär upp alla golv och all inredning så att inte skiten brakar ihop. Även ytterväggar är olika starka på olika ställen, och pelarkonstruktioner kan också ligga precis vid ytterväggen, vilket ger svagare sektioner mellan de bärande pelarkonstruktionerna. Inga problem så långt? Jag hoppas att jag inte tappat bort dig redan.

Nästa sak vi måste fundera på är hur ett flygplan är konstruerat. Flygplanskroppen är inte massiv, och byggd i lätta material som aluminium, kompositmaterial och annat. För att inte kroppen skall bli för svag finns det dock även här en inbyggd ram för att stärka upp konstruktionen (annars skulle exempelvis kraftiga stormar kunna slita itu planet och det vill man ju inte). Vidare är ett flygplan strömlinjeformat för att få så lite luftmotstånd som möjligt.

OK, nu kör vi på. Vad händer när flygplanet smäller in i byggnaden? Jo, först och främst så koncentreras en djävulsk mängd rörelseenergi till det förhållandevis lilla ytan kring nosen, som pressar in densamma i byggnaden. På den yttersta korta tidsperiod som kollisionen varar kommer planet och byggnaden att brottas om vad som ger vika. Då är det troligt att följande händer:

Planet fortsätter en bra bit in genom byggnaden, helt enkelt därför att det är så mycket energi som färdas framåt så att byggnaden inte kan stå emot, framförallt eftersom det finns en stark ram i planet. Därmed inte sagt att planet inte tar stryk under tiden. Det går åt mycket energi att pressa bort byggnaden, så därför knycklas planets lättmetall in (för insidan av planet är ju faktiskt ganska ihålig, så där blir det minst motstånd). Särskilt markant blir detta vid bärande (och därför extra starka och stabila) pelare. Effekten blir alltså att planet klarar av att trycka undan all vägg mellan de bärande elementen i byggnaden, men att dessa sen istället trycker ihop planet (som fortfarande fortsätter framåt, konstigt vore väl annat). Resultatet blir ett rektangulärt hål i ytterväggen, fullständigt logiskt om man har lite koll på materiallära.

Vid kollisionen knäcks vingarna omgående eftersom de inte har samma vikt bakom att trycka dem igenom väggen som kroppen har. Samtidigt antänds det bränsle som fanns kvar (vet inte hur mycket som fanns i tankarna), och eftersom det mesta av bränslet förvaras i vingarna så får man de sotrester på yttersidan av väggarna som uppvisas på alla bilder.

Nu skall vi dessutom komma ihåg att Pentagon säkerligen är byggt ganska stabilt (vilket exempelvi skulle förklara varför den bärande konstruktionen inte gav vika mer än den gjorde), med jävligt tåliga glasrutor. Det är alltså rätt naturligt att det fanns hela rutor kvar ganska nära kollisionspunkten.

Sådär, ännu en spik i kistan, ytterligare ett sansat och logiskt resonemang som förklarar alla de "mystiska" omständigheter som du drar fram. I och för sig så har du ju redan gjort bort dig med besked eftersom du påstod att det inte spelade någon roll vad planet var gjort av eller vad bitarna vägde.

Så, när jag ändå skriver så var det något jag tänkte på... hrrm, vad kan det vara? Jo, nu kom jag på det, svara på frågorna! Du vet, hur din källkritik går till (ta tandsidan, så kan du efter det ta dina tandläkartermer och ingående beskriva skillnaderna). Nu har jag dessutom en bonusfråga till dig, nämligen vilken typ av missiler som gör rektangulära hål när det flyger in i en vägg (tala gärna om varför de blir rektangulära också).

Jag väntar med spänning från en kille som uppenbarligen måste ha en gedigen utbildning för att kunna slå videoredigerare från bofors på fingrarna om videoformat och teknologer om materiallära (du får gärna tala om vilka expertkunskaper du har på de olika områdena).

PS. Jag såg INGENTING på bilderna från din bifogade länk som motsade mitt resonemang ovan. Men nu är det faktiskt slut på alla förklaringar från min sida innan du kammar till dig och svarar på våra frågor. Det är liksom inte så bra debattteknik att bara hälla ut nya länkar till samma sidor och "glömma" alla punkter där man blivit överbevisad (och jisses, vi kan plocka fram JÄVLIGT många exempel på saker där du blivit överbevisad och sen tystnat, eller hur?)
2004-07-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Ja du... faktum är att det verkar som att de flesta här tror på att hålet orsakats av ett flygplan och inte en missil. Du får gärna garva läppen av dig om du vill, men det vore intressant att få höra vad du har för kunskaper om materiallära och kollisioner (själv är jag teknolog och har läst materiallära, hur har du det?).

Bara för att jag är så himla snäll så skall jag gå igenom steg för steg varför hålet kunnat bli mindre än planet och dessutom rektangulärt till sin form (när jag tänker efter så visste jag för övrigt inte att det blev rektangulära hål av missiler, är det en ny sort månntro?).

OK, till att börja med så funderar vi på hur ett hus normalt sett är konstruerat, det är nämligen så fiffigt att ett hus inte är lika starkt överallt. Husets vikt bärs upp av bärande delar i konstruktionen (framförallt pelare och bärande väggar). När man konstruerar ett hus ser man alltså till att det finns ett "skelett", oftast konstruerat av armerad betong som bär upp alla golv och all inredning så att inte skiten brakar ihop. Även ytterväggar är olika starka på olika ställen, och pelarkonstruktioner kan också ligga precis vid ytterväggen, vilket ger svagare sektioner mellan de bärande pelarkonstruktionerna. Inga problem så långt? Jag hoppas att jag inte tappat bort dig redan.

Nästa sak vi måste fundera på är hur ett flygplan är konstruerat. Flygplanskroppen är inte massiv, och byggd i lätta material som aluminium, kompositmaterial och annat. För att inte kroppen skall bli för svag finns det dock även här en inbyggd ram för att stärka upp konstruktionen (annars skulle exempelvis kraftiga stormar kunna slita itu planet och det vill man ju inte). Vidare är ett flygplan strömlinjeformat för att få så lite luftmotstånd som möjligt.

OK, nu kör vi på. Vad händer när flygplanet smäller in i byggnaden? Jo, först och främst så koncentreras en djävulsk mängd rörelseenergi till det förhållandevis lilla ytan kring nosen, som pressar in densamma i byggnaden. På den yttersta korta tidsperiod som kollisionen varar kommer planet och byggnaden att brottas om vad som ger vika. Då är det troligt att följande händer:

Planet fortsätter en bra bit in genom byggnaden, helt enkelt därför att det är så mycket energi som färdas framåt så att byggnaden inte kan stå emot, framförallt eftersom det finns en stark ram i planet. Därmed inte sagt att planet inte tar stryk under tiden. Det går åt mycket energi att pressa bort byggnaden, så därför knycklas planets lättmetall in (för insidan av planet är ju faktiskt ganska ihålig, så där blir det minst motstånd). Särskilt markant blir detta vid bärande (och därför extra starka och stabila) pelare. Effekten blir alltså att planet klarar av att trycka undan all vägg mellan de bärande elementen i byggnaden, men att dessa sen istället trycker ihop planet (som fortfarande fortsätter framåt, konstigt vore väl annat). Resultatet blir ett rektangulärt hål i ytterväggen, fullständigt logiskt om man har lite koll på materiallära.

Vid kollisionen knäcks vingarna omgående eftersom de inte har samma vikt bakom att trycka dem igenom väggen som kroppen har. Samtidigt antänds det bränsle som fanns kvar (vet inte hur mycket som fanns i tankarna), och eftersom det mesta av bränslet förvaras i vingarna så får man de sotrester på yttersidan av väggarna som uppvisas på alla bilder.

Nu skall vi dessutom komma ihåg att Pentagon säkerligen är byggt ganska stabilt (vilket exempelvi skulle förklara varför den bärande konstruktionen inte gav vika mer än den gjorde), med jävligt tåliga glasrutor. Det är alltså rätt naturligt att det fanns hela rutor kvar ganska nära kollisionspunkten.

Sådär, ännu en spik i kistan, ytterligare ett sansat och logiskt resonemang som förklarar alla de "mystiska" omständigheter som du drar fram. I och för sig så har du ju redan gjort bort dig med besked eftersom du påstod att det inte spelade någon roll vad planet var gjort av eller vad bitarna vägde.

Så, när jag ändå skriver så var det något jag tänkte på... hrrm, vad kan det vara? Jo, nu kom jag på det, svara på frågorna! Du vet, hur din källkritik går till (ta tandsidan, så kan du efter det ta dina tandläkartermer och ingående beskriva skillnaderna). Nu har jag dessutom en bonusfråga till dig, nämligen vilken typ av missiler som gör rektangulära hål när det flyger in i en vägg (tala gärna om varför de blir rektangulära också).

Jag väntar med spänning från en kille som uppenbarligen måste ha en gedigen utbildning för att kunna slå videoredigerare från bofors på fingrarna om videoformat och teknologer om materiallära (du får gärna tala om vilka expertkunskaper du har på de olika områdena).

PS. Jag såg INGENTING på bilderna från din bifogade länk som motsade mitt resonemang ovan. Men nu är det faktiskt slut på alla förklaringar från min sida innan du kammar till dig och svarar på våra frågor. Det är liksom inte så bra debattteknik att bara hälla ut nya länkar till samma sidor och "glömma" alla punkter där man blivit överbevisad (och jisses, vi kan plocka fram JÄVLIGT många exempel på saker där du blivit överbevisad och sen tystnat, eller hur?)

Du skulle bli en bra sagoboksförfattare...
2004-07-12, 19:24
Bannlyst
Citat:
Så mycket hade du att komma med själv. Hade jag varit du hade jag inte ens svarat, och aldrig mer loggat in.
2004-07-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Så mycket hade du att komma med själv. Hade jag varit du hade jag inte ens svarat, och aldrig mer loggat in.

I och för sig var inte dravlet värt att ens besvara, men ville åtminstone komplimentera hans ådra som sagofarbror...
2004-07-12, 22:05
Bannlyst
Citat:
I och för sig var inte dravlet värt att ens besvara, men ville åtminstone komplimentera hans ådra som sagofarbror...
Men du menar all nonsens som står på länkarna du skickar är vart och besvara

Nä, svara nu själv utan några länkar på hans svar.
2004-07-13, 09:26
Medlem
Pads avatar
Citat:

Dags för en bonusfråga! Exakt vilka delar av min beskrivning av kollisionsföloppet är det du har problem med? Att aluminium kan knycklas ihop? Att flyplanskroppar har en förstärkt ram inbyggd? Att det finns bärande sektioner i hus som är starkare än resten av huset?

Allt jag beskrivit är grundläggande materiallära och fysik. Du skrev inte ett ord om vilken kompetens du själv besitter för att vederlägga mina uppgifter, och om du skäms lite för att du inte har några så kan jag tipsa dig om att skriva ut mitt inlägg och knalla iväg till någon arkitekt eller någon annan som de facto HAR sådana kunskaper. Då lär du få höra att det var en lite populärvetenskaplig snabb förklaring på förloppet. Givetvis kan man sen peta i detalj i vilka material som ger vika på vilka sätt, men det behövs inte för att förklara det rektangulära hålet.

Så kom igen nu anden, du verkar ha en liten formsvacka... Innan orkade du i alla fall klippa/klistra in någon gammal länk, nu bara dissar du alla argument som bygger på logik. Lite som om du inser att du blivit överbevisad men inte kan erkänna det.

Eftersom det tar sådan tid för dig att få ur svarstummen som är djupt begravd någonstans där det luktar skojigt så skall jag hjälpa dig genom att upprepa alla frågorna (ja, alltså inte ALLA frågor du inte svarat på för det hade tagit hela sommaren att sammanställa, utan bara de från den senaste veckan) vi har ställt till dig utan att få svar (det är lite det som är grejen med ett diskussionsforum, man frågar och svarar varandra, tanken är inte att en kastar in en miljard länkar och de andra suckar).

1. Vad har du själv för kompetens att uttala dig om
a) videoformat/komprimering
b) materiallära/händelseförloppet vid kollisioner
c) tänder

2. Hur ser ditt eget system för källkritik ut (använd sidan med Saddams tänder som exempel)?

3. Vilken sorts missiler lämnar rektangulära hål i byggnader man skjuter in dem i?

4. Spelar valet av material in för hållfastheten på saker (exempelvis flygplan)

5. Vilka delar av min Pentagonförklaring är det som inte håller? Eftersom du avfärdat den som en saga så ser jag fram emot en redogörelse för var jag inte har koll på det jag beskriver. Var ligger bristerna?

Ovanstående frågor skall besvaras med egna ord, länkar kan förvisso tas med som källhänvisningar, men idén är att höra dina egna beskrivningar, varför alla länkar kan placeras längst ner, gärna med ordentliga tillhörande noter.

Om du trots alla påtryckningar inte klarar av att besvara dessa ovanstående frågor så måste du inse att jag (och förmodligen i princip resten av forumet, men jag kan givetvis inte tala för dem) kommer att anse att din trovärdighet sjunkit ÄNNU lägre än den redan är. Alla som följt debatten kan se hur du desperat hugger nya ämne och "glömmer" bort gamla i takt med att du blirordentligt argumentationsmässigt rumpknullad.

PS. Du får gärna starta en ny tråd med alla svaren så blir det lättare för alla att följa med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in