Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 12:37
  #1141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Haha, just idag står det faktiskt en elbil på min gård. En Nissan Leaf som är lånebil under ett rutbyte. Den var 100% när den hämtades och nu är den på 95%. En sträcka på ca 7km. Om det håller i sig skulle det innebära att man tar sig 35km innan batteriet är slut.
Imponerande. Not.

När det gäller Tesla så är rosten dold, den sitter alltså under under skydden och så. Man har använt vanliga skruvar på utsatta ställen där det skulle behövas rostfria osv. Alla som skruvat i äldre bilar har svurit ve och förbannelse över sånt. Men det brukar inte märkas dom 5 första åren. Har du kollat framvagnen förresten?

Rosten syns tydligt på de Teslor som blivit blästrade i skärmkanterna av grus. Undrar om de inte är galvaniserade överhuvudtaget?
Citera
2024-04-15, 13:31
  #1142
Medlem
zoombos avatar
Ja det verkar som att många, framför allt nyare biltillverkare inte riktigt fattat hur viktigt det är med ett väl underbyggt rostskydd och just Skandinavien är faktiskt en av de värsta områdena i världen med avseende på detta.

Man får lite känslan: "varför skulle vi bry oss om att anpassa våra bilar för massa miljoner till några fjuttländer vid Norra Polcirkeln som utgör en så liten del av vår totala försäljning", typ?
Citera
2024-04-15, 15:30
  #1143
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Jag har sett skrämmande videos på hur dåligt, ja obefintligt rostskyddet är på dessa bilar. Man har en intressant bottenplatta som är unik, visst. Men en bil består av så mycket mer än detta. Flera av kommentarerna (finns flera videos) av folk som skruvat isär bilen lite och kollat på delar som kanske inte syns direkt var: dessa är helt enkelt inte designade för att brukas i områden där salt, snö och temperaturväxlingar ställer höga krav på rostskyddet. Nästan allt som kan rosta gör det. Sen har man gjort rena uppenbara missar där två olika metaller som sätts ihop på fel sätt ger galvaniska strömmar och utarmar den ena delen. Snacka om tickande bomb!

Låter som vissa jänkare som såldes på 60- och 70-talet, fanns inte ens underedsmassa på dem efter balkar och golv! Dom rostade ju sen därefter....Men snygga, hästkraftsstinna och allmänt uppkäftiga i sin uppsyn och image. Det räckte för att sälja. Även då.

Nä, hela Teslakonceptet har fått mig att skygga tillbaka. Tekniskt avancerade, innovativ, mycket lull-lull, trevlig att färdas i, hyfsad räckvidd. Men så taskigt rostskydd att det kommer att uppstå massa konstiga och dyra följdfel när den börjar vara 5-6 år. Detta märks givetvis inte av den glade tjänstebilsbrukaren som bara har bilen dom tre första åren men stackars dom ägare som kommer därefter...

Sen killgissar jag att kineserna är likadana på denna punkt, kanske rentav värre. Så jag håller mig till japanerna, dom skulle aldrig göra en sån flagrant miss att hela märket tappar ansiktet när bilarna börjar åldras och problemen uppstår.

Hmm, det var väl Toyota som inte underredsbehandlade bilarna som såldes i Sverige?


Citat:
Toyota har 12 års rostskyddsgaranti och för att garantin ska gälla får man inte förbättra det lilla skydd som finns. Den långa garantin gäller inte rostskador på underredet.

(FB) Toyota mot världen
Citera
2024-04-15, 16:18
  #1144
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, det var väl Toyota som inte underredsbehandlade bilarna som såldes i Sverige?

(FB) Toyota mot världen

Underredsbehandling - eller någon slags förbättring av rostskyddet - är det flera bilmärken som applicerar när dom når svensk mark. Var iaf, vet inte hur det är idag. Dom måste ju ha räknat på det och insett att det blivit för dyrt att modifiera hela deras main line.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Tesla Cybertruck sätter batteripacket under tryck för att undvika att fukt kommer in.

Låter väl bra med att sätta batteripacket under tryck men en bil består av en ofantligt massa fler olika mer eller mindre exponerade metalldelar som var för sig på något sätt måste rostskyddas. Eller bestå av material som inte kan rosta.

Ta t ex en billig kinesisk fyrhjuling. Där har man inget rostskydd öht och allt som kan rosta rostar så stackars dom dom ska skruva i dessa efter några år. Även det som är kromat rostar då man har minimalt med krom på dessa delar.
Citera
2024-04-21, 12:10
  #1145
Medlem
gärningsmannens avatar
Tesla sänkte precis priset på Model 3 och några andra modeller.

-23 000 för RWD
-22 000 för LR

Nu ligger en standard range RWD under en halv miljon.
Köpläge? Eller finns det chans till en bra räntekampanj också? Model Y gick tidigare att köpa till 1,99% ränta.
Citera
2024-04-24, 11:51
  #1146
Medlem
Nya Model 3 Performance släppes igår!

https://youtu.be/krQKnhMwxn4

https://www.tesla.com/sv_se/model3-performance

Citat:
Helt nya högpresterande drivenheter levererar 460 hästkrafter och 0–100 km/h på 3,1 sekunder. Välkommen till den mest kraftfulla Model 3 någonsin.

644 170 kr

Testkörning:

https://youtu.be/SsI8i1nfahs

https://youtu.be/qUCPtGeUPFE

https://youtu.be/Srx6VvuKU7c
__________________
Senast redigerad av mtflash 2024-04-24 kl. 11:53.
Citera
2024-05-01, 08:27
  #1147
Medlem
Det är mkt prat om att man ska välja LR framför SR. Speciellt om man ska åka på semester.

Men när man slår in min resa på ABRP så skiljer det 13 min på resan. En LR laddar 5 min på ett stopp och SR 18 min på ett stopp.

På 18 min kan man gå in och köpa lite färdkost, gå på toa etc sen är man klar.

Om man åker på en resa per år eller max 2 så förstår jag inte hajpen att betala ganska mkt extra för en LR? Har folk inte tiden att vänta 13 min extra?

Åker man jättelångt och kanske måste ladda 2-4 gånger så kanske det blir en skillnad totalt men väger det upp att betala mer för en LR när man använder bilen lokalt i stan 50 veckor om året?

Om vi nu bara ska prata laddningen
Citera
Igår, 00:52
  #1148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det är mkt prat om att man ska välja LR framför SR. Speciellt om man ska åka på semester.

Men när man slår in min resa på ABRP så skiljer det 13 min på resan. En LR laddar 5 min på ett stopp och SR 18 min på ett stopp.

På 18 min kan man gå in och köpa lite färdkost, gå på toa etc sen är man klar.

Om man åker på en resa per år eller max 2 så förstår jag inte hajpen att betala ganska mkt extra för en LR? Har folk inte tiden att vänta 13 min extra?

Åker man jättelångt och kanske måste ladda 2-4 gånger så kanske det blir en skillnad totalt men väger det upp att betala mer för en LR när man använder bilen lokalt i stan 50 veckor om året?

Om vi nu bara ska prata laddningen
Nä, exakt. Det är som det där eviga tjatet på elbilsmotståndarna att man minsann inte kan dra skotersläp 100 mil i sträck eller tanka på 1½ minut... Eller som folk som köper svindyra klockor som är vattentäta ner till 100 famnars djup när man precis lika gärna kan ta av sig klockjäveln när man ska bada... Eller folk som köper lika svindyra Canada Goose-jackor designade för polarkyla när man kan ha en hederlig gammal ulltröja under den vanliga jackan.

Hur som helst..., en vanlig människa klarar typ 98 % av körningen galant med SR! De, som du säger, en eller två gångerna om året man åker långt på semestern samkör man helt enkelt laddstoppen med pauserna för mat, naturbehov och bensträckning. Ev får man passa på att ta några extra minuter att lyfta blicken och ta tillfället i akt att kontemplera litet och vara närvarande i nuet enligt Zen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback