Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-27, 10:21
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Tesla har 4 rs garanti och frsta besiktning r efter 3 r, s just felaktig dimljus eller ljusinstllning br inte vara ett problem fr kommande gare.
De andra punkterna r frsts annorlunda, men som jag frsttt det s har det kommit bttre brarmar som inte ska bli dliga lika fort.
Kom ihg Audi och VW fr 25 r sedan, framvagnarna hll 3000 mil, brarmarna byttes 2-3 gnger p garanti men efter ett par r fanns det bttre saker och sen blev det tyst om det, samma sak sker vl med Model 3 och Y.
Ja i sak har du ju rtt.
Men man hamnar inte sist p listan pga vergende problem. Teslas modeller har dessutom varit i produktion ganska mnga r nu.
Citera
2024-11-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ingen erfarenhet?
Toyota har odiskuterbart mest erfarenhet. De har fr i h serieproducerat Prius sedan 1998!
Det vill sga: de har haft tekniken i serie produktion i snart 30 r. Att integrera eldrift med bensin motor r svrare n ren eldrift, s att sga att de inte kan r urljligt.
De kan. Men de vill inte.

Det r absolut inte samma sak. Prius r en fossilbil, med ett pyttelitet batteri och elmotor.
En ren elbil r totalt annorlunda nr man inte har ngon drivlina fr frbrnningsmotor.
Citera
2024-11-27, 13:39
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja i sak har du ju rtt.
Men man hamnar inte sist p listan pga vergende problem. Teslas modeller har dessutom varit i produktion ganska mnga r nu.
Nej, Model 3 har inte varit i produktion i ganska mnga r. I Europa brjade de sljas 2019 och den rsmodellen har just genomgtt eller ska genomg sin andra besiktning i Sverige. Och det r just modellren 2019-2021 (och tidigare men som inte slts i Europa) som har haft problem med brarmar, mnga utbytta p garanti innan besiktning och andra utbytta efter besiktning.
Framfrallt r det Fremontbilar (USA) som haft kvalitetsproblem, bde med kassa brarmar och felaktiga ljusinstllningar, men ven med lack och karosspassningar. Shanghaibilar lider inte problem i nrheten av samma utstrckning.

Hursomhelst, brarmsproblemen r i stort sett lsta, p garanti eller fr att man bytt sjlv, det r frsts surt att lgga 5-6000:- p att reparera ett fabriksfel, men nt gigantiskt problem r det inte trots rubrikerna. Nesligt att 3-ringen inte gr igenom besiktningen, men felet avhjlps p garanti, nesligt att garantin gtt ut p 5-ringen som drabbas av samma fel.
Citera
2024-11-27, 16:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det r absolut inte samma sak. Prius r en fossilbil, med ett pyttelitet batteri och elmotor.
En ren elbil r totalt annorlunda nr man inte har ngon drivlina fr frbrnningsmotor.

Jag har sjlv jobbat med frekvensriktare och elmotorer.
Storlek har noll betydelse frutom att strre faktiskt r enklare n mindre.
S jag r inte helt tappad i eldrift.
Citera
2024-11-27, 20:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Vad r en frekvensriktare?
Citera
2024-11-27, 23:13
Medlem
Citat:

Det r inte storleken jag tnker p utan att gra en hel bil frn grunden med endast eldrift i tanke utan inblandning av brnslemotor och alla komponenter som tillhr det. Att tnka nytt r absolut inte Toyotas starka sida. Tvrt om.
Citera
2024-11-27, 23:55
Medlem
Citat:
Nej, Model 3 har inte varit i produktion i ganska mnga r. I Europa brjade de sljas 2019 och den rsmodellen har just genomgtt eller ska genomg sin andra besiktning i Sverige. Och det r just modellren 2019-2021 (och tidigare men som inte slts i Europa) som har haft problem med brarmar, mnga utbytta p garanti innan besiktning och andra utbytta efter besiktning.
Framfrallt r det Fremontbilar (USA) som haft kvalitetsproblem, bde med kassa brarmar och felaktiga ljusinstllningar, men ven med lack och karosspassningar. Shanghaibilar lider inte problem i nrheten av samma utstrckning.

Hursomhelst, brarmsproblemen r i stort sett lsta, p garanti eller fr att man bytt sjlv, det r frsts surt att lgga 5-6000:- p att reparera ett fabriksfel, men nt gigantiskt problem r det inte trots rubrikerna. Nesligt att 3-ringen inte gr igenom besiktningen, men felet avhjlps p garanti, nesligt att garantin gtt ut p 5-ringen som drabbas av samma fel.

En bil som hamnar sist p en sdan lista r ingen kvalitetsbil, hur mycket du n frsker frsvara den.
Citera
2024-11-28, 18:51
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Njaaa....
Tesla har ju haft samma fel p alla sina modeller sedan de brjade slja bilar , frn S till Cybertruck s " i stort sett lsta" tycker jag inte problemen verkar vara nr man inte ftt bukt med det efter 11 r ..

En snabb googling p "whompy wheels" ger gott om exempel p detta .
Citat:
While the whompy wheel problem seems to span multiple generations and vehicle designs, the root cause seems like it could potentially be some combination of a lack of quality control and poor manufacturing

Read More: https://www.slashgear.com/1075194/wh...wheel-problem/

Lgg sedan till alla reportage om att Tesla skyller p vrdsls krning och dliga vgar fr att slippa betala fr att byta ut de undermliga produkterna s blir bilden inte positiv .

Jag undrar vad Tesla ska hitta p fr att skylla de snderrostade bromsrren p ?

En tre r gammal bil som bara gtt 2000 mil och fr krfrbud p sin frsta besiktning pga gravrost p bromsrren ska ju inte f frekomma men enligt personalen p stationen var det lngt ifrn den enda nyare Teslan de gett spanska flaggan pga rost .

Men det r klart , s lnge man har en lojal skara fanboys som kper vad som helst bara det har rtt logga i grillen och inte klagar om lnkarmarna ramlar loss efter vgen s lnge de fr systemuppdatering "nnlaajjn" s behver man kanske inte lgga ngon energi p ngonting s gammaldags som kvalitetskontroll innan frsljning .
Citera
2024-11-28, 19:33
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Njaaa....
Tesla har ju haft samma fel p alla sina modeller sedan de brjade slja bilar , frn S till Cybertruck s " i stort sett lsta" tycker jag inte problemen verkar vara nr man inte ftt bukt med det efter 11 r ..
Mycket tyckande frn dig. Jag skrev om 3 och brarmar, hur fr du det till att det skulle glla alla Teslas modeller?

Att 3 har snderrostade bromsrr som ger krfrbud p besiktningen efter 2000 mil fr du nog visa nn slags bevis fr, har inte hrt talas om det, rren syns inte och besiktningsmn plockar inte ner skydden som dljer dem.
Grufman hittade det p en 5 r gammal bil som gtt 8000 mil och nr det gller rost s lr det vara ldern och inte milen som stller till det.
Men ja, det r kasst, sger inget annat. Om det drabbar alla 3 eller bara Fremont-tillverkade terstr vl att se.

Det jag skriver gller Model 3 och ingen annan Tesla, att S och X har betydligt mycket mer problem r allmnt knt, Y r troligtvis lika bra (lika lite dlig) eller bttre n 3 men de r inte lika gamla n s det r svrt att jmfra.
Citera
2024-11-28, 21:18
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Mycket tyckande frn dig. Jag skrev om 3 och brarmar, hur fr du det till att det skulle glla alla Teslas modeller?
Jag betvivlar helt enkelt att de lst problemet eftersom de haft samma problem redan p model S och inte tgrdat det utan fortsatt spotta ut bilar , vilket lett till en rad incidenter och bilder p internet dr man kan se bilar av modellerna 3 ,X ,Y och Cyberfuck som tappat lnkarmarna efter vgen .

Hade konstruktionsmissen tgrdats borde inte en Cyberfuck frn 2024 lida av samma problem .

Citat:
Att 3 har snderrostade bromsrr som ger krfrbud p besiktningen efter 2000 mil fr du nog visa nn slags bevis fr, har inte hrt talas om det, rren syns inte och besiktningsmn plockar inte ner skydden som dljer dem.
Grufman hittade det p en 5 r gammal bil som gtt 8000 mil och nr det gller rost s lr det vara ldern och inte milen som stller till det.
Men ja, det r kasst, sger inget annat. Om det drabbar alla 3 eller bara Fremont-tillverkade terstr vl att se.
Betvivlar att mina smygtagna bilder av Teslan p lyften i facket bredvid mig p bilprovningen skulle duga t dig , att bromsrren var rostiga diskuterades hgljutt av den skock besiktningstekniker som snabbt kom dit efter att hjulen vek ut sig d bilen lyftes upp .

Det var inte direkt s att man gick dit och knuffade undan dem fr att se bttre sjlv men nr jag vid betalningsdisken senare frgade "min" besiktningstekniker om uppstndelsen sade hon att de ftt direktiv att kolla bromsrren p alla Teslor eftersom "det var allmnt knt" att dessa , i likhet med lnkarmarna var ett vanligt fel .
Citera
2024-11-28, 21:41
Moderator
Citat:
Jag betvivlar helt enkelt att de lst problemet eftersom de haft samma problem redan p model S och inte tgrdat det utan fortsatt spotta ut bilar , vilket lett till en rad incidenter och bilder p internet dr man kan se bilar av modellerna 3 ,X ,Y och Cyberfuck som tappat lnkarmarna efter vgen .

Hade konstruktionsmissen tgrdats borde inte en Cyberfuck frn 2024 lida av samma problem .

Du killgissar allts att det r samma hjulupphngningar p de olika modellerna. Det r det inte och 3 har inga problem med trasiga lnkarmar, dremot hade/har tidiga problem med att de gnisslade, konstruktionsfel som det finns lsning p.

Citat:
Betvivlar att mina smygtagna bilder av Teslan p lyften i facket bredvid mig p bilprovningen skulle duga t dig , att bromsrren var rostiga diskuterades hgljutt av den skock besiktningstekniker som snabbt kom dit efter att hjulen vek ut sig d bilen lyftes upp .

Det var inte direkt s att man gick dit och knuffade undan dem fr att se bttre sjlv men nr jag vid betalningsdisken senare frgade "min" besiktningstekniker om uppstndelsen sade hon att de ftt direktiv att kolla bromsrren p alla Teslor eftersom "det var allmnt knt" att dessa , i likhet med lnkarmarna var ett vanligt fel .

Ja just det, den skock .. efter hjulet vek ut sig ... En Model 3 med synliga bromsrr allts, nr var det hr det skulle skett menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in