Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-26, 04:48
Medlem
rasistsvinets avatar
Den bsta elbilen i besiktning r allts modell VW Golf som producerats med 50 rs erfarenhet, av ett fretag som byggt bilar i minst 80 r. Besiktningen gnller sllan p drivlina och drivmedel, s jag antar att el-golfen i princip r den vanliga golfen ur besiktningssynpunkt.

Tesla Model 3 r en ny budgetmodellen med nstan ingen erfarenhet alls frn ldrande-fel.

Finns bakomliggande databas publicerad, s att man kan sortera listan p antal fel / krda mil?

Kanske ven vga in att Tesla 3 i jmfrelse har betydligt hgre prestanda n andra p listan, vilket belastar bde bromsar och hjulupphngning mer. En kundgrupp av hormonstinna 18-riga mn eller gamla tanter gr en mycket stor skillnad i slitage.

Om inte denna info r tillgnglig, d r hela publiceringen lika ohederlig som frvntat av TV, frn bilindustrilandet som r stressat av nnu ohederligare konkurrens.

Lika ohederligt som MSM okritiskt kopierar artikeln globaliatiskt.
Citera
2024-11-26, 06:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Var ju fler punkter p denna lista som Tesla rekommenderar att gra service p n bara luftfilter:
https://www.tesla.com/ownersmanual/m...9ED7B1D91.html

Hoppas du frstr?

r det inte snarare s att model 3 r en riktig skitbil med dlig kvalitet redan frn fabrik och snarare det som r orsaken till den lyckade statistiken p bilprovningen?
Tycker fortfarande det r mest spekulation ifrn din sida.

Har du sett ett serviceprotokoll p ngra andra bilar ngon gng, gissar p att det r ca 30-40 punkter som gs igenom. P tesla r det ett ftal och inget som mste gras pp verkstad utan det r rekommendationer.

Jag r absolut ingen tesla fanboy utan frsker bara reda ut varfr just deras bil ligger sist p listan. Har givetvis ven hrt att deras kvalitet p mnga punkter r s dr men jag gissar att just det att det inte krvs ngon regelrtt service gr sitt till ocks. Sjlv skulle jag aldrig kpa en tesla.
Citera
2024-11-26, 06:08
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du sett ett serviceprotokoll p ngra andra bilar ngon gng, gissar p att det r ca 30-40 punkter som gs igenom. P tesla r det ett ftal och inget som mste gras pp verkstad utan det r rekommendationer.

Jag r absolut ingen tesla fanboy utan frsker bara reda ut varfr just deras bil ligger sist p listan. Har givetvis ven hrt att deras kvalitet p mnga punkter r s dr men jag gissar att just det att det inte krvs ngon regelrtt service gr sitt till ocks. Sjlv skulle jag aldrig kpa en tesla.
Men du skrev ju frst att det bara var luftfilter?
Uppge korrekt information.
Citera
2024-11-26, 13:13
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jo du tycker det. Fast jag har under mina 3 r som jag gt min 3a aldrig tnt dimmljusen. Frra mnaden fick jag 2a i besiktningen och Tesla bytte dom gratis p min garageuppfart. Kommer inte anvnda dom i framtiden heller. Men statistiken r glad.

Anvnder aldrig dimljusen p min Lexus heller.
Den r frn 2012 och aldrig haft en anmrkning p snart 19000 mil.

Skillnad p kvalitetsbygge frn Japan och Amerika-skrp.
(Fr info s har jag mycket amerikanare sjlv, kvaliteten r bedrvlig).
Citera
2024-11-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Anvnder aldrig dimljusen p min Lexus heller.
Den r frn 2012 och aldrig haft en anmrkning p snart 19000 mil.

Skillnad p kvalitetsbygge frn Japan och Amerika-skrp.
(Fr info s har jag mycket amerikanare sjlv, kvaliteten r bedrvlig).

Nja, Toyota t.ex. m klassas som trygga bilar, men det r fr att de r s konservativa och vgar inte hnga med i utvecklingen.

Det mrks tydligt nu idag. De har EN elbil och den har ftt mycket skit i olika tester samt nr det gller teknik och funktioner s r de bedrvligt mycket efter.

Dessutom hade de ju inte rknat med det hgre vridmomentet p elbilar (som de aldrig gjort innan BZ4X) s de tappade ju hjulen fr att muttrarna till dcken var gjorda fr vanliga sega avgasbilar s de pallade inte med och gick av.
Citera
2024-11-26, 16:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Men du skrev ju frst att det bara var luftfilter?
Uppge korrekt information.

Det r vad de sjlva skriver att man br kolla och de andra punkterna r ocks bara en rekommendation men inget man mste gra som jag frstr.
Citera
2024-11-26, 22:36
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag fixade mina dimmljus frra veckan efter en 2a i besiktningen. Felanmlde i Tesla appen. Kom hem en Tesla mekaniker och bytte ljusen. Jag var inte ens hemma nr han fixade felet. Kostnad - 0 (noll) kronor.
Ja det blir ju billigt inom garantitiden. Det r ju frdelen med en ny bil.
De som kper en ngra r gammal begagnad rker vrre ut.
Citera
2024-11-27, 07:00
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Ja det blir ju billigt inom garantitiden. Det r ju frdelen med en ny bil.
De som kper en ngra r gammal begagnad rker vrre ut.
Tesla har 4 rs garanti och frsta besiktning r efter 3 r, s just felaktig dimljus eller ljusinstllning br inte vara ett problem fr kommande gare.
De andra punkterna r frsts annorlunda, men som jag frsttt det s har det kommit bttre brarmar som inte ska bli dliga lika fort.
Kom ihg Audi och VW fr 25 r sedan, framvagnarna hll 3000 mil, brarmarna byttes 2-3 gnger p garanti men efter ett par r fanns det bttre saker och sen blev det tyst om det, samma sak sker vl med Model 3 och Y.
Citera
2024-11-27, 07:20
Medlem
S jkla njd med min nya Model 3 Highland. Varje generation av Model 3 har blivit bttre och bttre och nu r den fult i klass med tyskarna, fast snabbare, effektivare, bttre utrustad och billigare.

Och s jkla sknt att slippa BMWs inspektionsservice, dr dom kollar torkarblad och mnsterdjup p dcken fr 6700 kr.
Fredrar att anvnda bilprovningen till detta om jag inte pallar sjlv. 😄
Citera
2024-11-27, 08:16
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nja, Toyota t.ex. m klassas som trygga bilar, men det r fr att de r s konservativa och vgar inte hnga med i utvecklingen.

Det mrks tydligt nu idag. De har EN elbil och den har ftt mycket skit i olika tester samt nr det gller teknik och funktioner s r de bedrvligt mycket efter.

Dessutom hade de ju inte rknat med det hgre vridmomentet p elbilar (som de aldrig gjort innan BZ4X) s de tappade ju hjulen fr att muttrarna till dcken var gjorda fr vanliga sega avgasbilar s de pallade inte med och gick av.

Det r just det som r grejen.
Det r just drfr man kper en Toyota produkt.

Kp BMW, Audi eller Tesla och du betalar nrmare miljonen fr att sjlv agera Beta testare.
Kp en Toyota och du fr ngot som faktiskt fungerar.

Det r inte det senaste och frnaste men till skillnad mot resten s fungerar det faktiskt.
Och det hller lnge n en 3 rs leasing period ocks!
Borde vara grundkrav nr man spenderar s mycket att det faktiskt ska vara kvalitet p riktigt.
Kolla alla ldre Toyota Prius p ver 50 tusen mil som fortfarande fungerar med batteri som ven det fungerar utan dda celler?
Varfr?
Fr det r inga knsliga litium batterier, det r stryktliga nickel-cadmium.

Fr mycket fr att hjulbultar faller av?
Antingen hade de fel tdragningsmoment eller fel styrka p bultar ja.
Men ven sega avgasbilar kan ha mycket vridmoment bara s du vet. Och ker man en seg avgasbil med riktig motor och ingen bgig 2 liters turbo s smller vridmoment till likt en elmotor ocks - inte riktigt samma men finns med ordentliga vridkurvor.
Senast redigerad av Facade 2024-11-27 kl. 08:20.
Citera
2024-11-27, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Det r just det som r grejen.
Det r just drfr man kper en Toyota produkt.

Kp BMW, Audi eller Tesla och du betalar nrmare miljonen fr att sjlv agera Beta testare.
Kp en Toyota och du fr ngot som faktiskt fungerar.

Det r inte det senaste och frnaste men till skillnad mot resten s fungerar det faktiskt.
Och det hller lnge n en 3 rs leasing period ocks!
Borde vara grundkrav nr man spenderar s mycket att det faktiskt ska vara kvalitet p riktigt.
Kolla alla ldre Toyota Prius p ver 50 tusen mil som fortfarande fungerar med batteri som ven det fungerar utan dda celler?
Varfr?
Fr det r inga knsliga litium batterier, det r stryktliga nickel-cadmium.

Fr mycket fr att hjulbultar faller av?
Antingen hade de fel tdragningsmoment eller fel styrka p bultar ja.
Men ven sega avgasbilar kan ha mycket vridmoment bara s du vet. Och ker man en seg avgasbil med riktig motor och ingen bgig 2 liters turbo s smller vridmoment till likt en elmotor ocks - inte riktigt samma men finns med ordentliga vridkurvor.

Fr mig som bara vill ha elbilar s r Toyota helt uteslutet. Dels fr att de har ingen erfarenhet av det alls frutom BZ4X som r en riktigt ful bil, men s tycker jag ocks att de flesta Toyota r fula. Precis som att de r konservativa fr att hlla stabil kvalitet s r de konservativa p utseende ocks. ven nya bilar ser ut som att de r gamla, men sen r jag ocks en sn som bryr mig om utseendet och inte bara funktionaliteten. Men nr det gller teknik och infotainment s ligger de ju ocks ljusr efter, men det gr ocks mnga andra, t.ex. Stellantisbilarna.

ven Tesla Model 3 (gamla modellen) och Model Y ser rtt fula ut ocks om du frgar mig, men nya Model 3 (och troligen nya kommande Y) ser mycket bttre ut.

Men frdelen med en bil som har full integrering av allt i bilen, som Tesla, r att ven om man fr vara med om att testa det senaste och det kan vara en risk, s kan Tesla uppdatera mer eller mindre allt i bilen via onlineuppdatering. T.o.m. sdant som justera bromsverkan, fyrhjulsdriften, kontroll av styrning batterihantering/laddning, fnsterhissar, stolar, allt mjligt. S om ett fel upptcks som drabbar flera, s r chansen mycket stor att man slipper lmna in bilen fr att tgrda det.
Citera
2024-11-27, 09:20
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fr mig som bara vill ha elbilar s r Toyota helt uteslutet. Dels fr att de har ingen erfarenhet av det alls frutom BZ4X som r en riktigt ful bil, men s tycker jag ocks att de flesta Toyota r fula. Precis som att de r konservativa fr att hlla stabil kvalitet s r de konservativa p utseende ocks. ven nya bilar ser ut som att de r gamla, men sen r jag ocks en sn som bryr mig om utseendet och inte bara funktionaliteten. Men nr det gller teknik och infotainment s ligger de ju ocks ljusr efter, men det gr ocks mnga andra, t.ex. Stellantisbilarna.

ven Tesla Model 3 (gamla modellen) och Model Y ser rtt fula ut ocks om du frgar mig, men nya Model 3 (och troligen nya kommande Y) ser mycket bttre ut.

Men frdelen med en bil som har full integrering av allt i bilen, som Tesla, r att ven om man fr vara med om att testa det senaste och det kan vara en risk, s kan Tesla uppdatera mer eller mindre allt i bilen via onlineuppdatering. T.o.m. sdant som justera bromsverkan, fyrhjulsdriften, kontroll av styrning batterihantering/laddning, fnsterhissar, stolar, allt mjligt. S om ett fel upptcks som drabbar flera, s r chansen mycket stor att man slipper lmna in bilen fr att tgrda det.

Ingen erfarenhet?
Toyota har odiskuterbart mest erfarenhet. De har fr i h serieproducerat Prius sedan 1998!
Det vill sga: de har haft tekniken i serie produktion i snart 30 r. Att integrera eldrift med bensin motor r svrare n ren eldrift, s att sga att de inte kan r urljligt.
De kan. Men de vill inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in