Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-04-05, 12:52
Medlem
Laertess avatar
Jag har ritat till och frn i mnga r och har p senare tid knt att jag utvecklats ganska bra vad gller de tekniska aspekterna. Jag har dock lnge haft en vision om att kunna pusha mig sjlv i den utstrckning att betraktare upplever att mina alster befinner sig i grnslandet mellan fotografi och ritning (Exempel). Jag eftersker nu tips p hur man kan ta sina ritningar till nsta niv, in i hyperrealismens sfr.

Jag misstnker att det dels r en frga om att anvnda sig av lmpliga verktyg svl som att verge vissa konventionella tekniker. Jag kan exempelvis tnka mig att valet av papper spelar strre roll, bde vad gller material s vl som storlek. Jag kan ven tnka mig att konventionella skuggtekniker inte r srskilt lmpliga eftersom man tappar mycket detaljerad textur.

Vad har ni fr erfarenheter av detta? Hur gick ni tillvga? Alla sorters tips vlkomnas.
Citera
2016-04-05, 14:45
Medlem
Det hr r garanterat inte det svar du sker. MEN! Min bildlrare berttade att saker och ting alltid blir mer naturtrogna om du ritar med "fel" hand. Och nr jag testade s blev det alster som jag ritat med "fel" hand mkt mer verklig n den som jag ritat med "rtt" hand.

Ngot som du skulle vilja testa/ har testat ?
Citera
2016-04-05, 16:31
Medlem
Culuss avatar
Vill du jobba uteslutande med pennor eller ven digitalt?
Citera
2016-04-05, 17:14
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culus
Vill du jobba uteslutande med pennor eller ven digitalt?

Jag vill jobba uteslutande med fysiska redskap, dvs inget digitalt.
Citera
2016-04-05, 17:16
Medlem
Laertess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstories
Det hr r garanterat inte det svar du sker. MEN! Min bildlrare berttade att saker och ting alltid blir mer naturtrogna om du ritar med "fel" hand. Och nr jag testade s blev det alster som jag ritat med "fel" hand mkt mer verklig n den som jag ritat med "rtt" hand.

Ngot som du skulle vilja testa/ har testat ?

Jag tvivlar starkt p att detta r rtt vg att g. Snarare tror jag att det handlar om att frndra hela tillvgagngssttet fr hur man lgger skuggor och fr fram texturer. Detta innebr dels att det r frdelaktigt att jobba med mycket strre papper och dels att man fr vara beredd att lgga bra mycket mer tid per ritning.
Citera
2016-04-05, 17:20
Medlem
Culuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laertes
Jag vill jobba uteslutande med fysiska redskap, dvs inget digitalt.

Finns mnga tekniker att vlja mellan. Medan vissa kr frg hller sig andra till blyerts - dr man endast jobbar med kontrasterna. Sjlv fredrar jag stippling tekniken, med svart blck, dr hundratals prickar kan utforma vldigt realistiska och livliga bilder. Rekommenderar att prva om du inte gjort det redan.

Exempel: http://www.thisiscolossal.com/wp-con...12/bk_me_3.jpg
Citera
2016-04-05, 17:27
Medlem
Citat:
Jag tvivlar starkt p att detta r rtt vg att g. Snarare tror jag att det handlar om att frndra hela tillvgagngssttet fr hur man lgger skuggor och fr fram texturer. Detta innebr dels att det r frdelaktigt att jobba med mycket strre papper och dels att man fr vara beredd att lgga bra mycket mer tid per ritning.

jo absolut! Men har du nnsin testat att vara s noggrann du kan med fel hand? Kan va kul att testa bara fr att se !? det blir ju helt klart en annan karaktr p bilden.

Jag r novis p att teckna och skissa, men vi fick i uppgift att gra samma bild med rtt respektive fel hand. och d av nn anledning s blev fel hand den mest realistiska av dem.
Citera
2016-07-20, 11:11
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Jag har ritat till och frn i mnga r och har p senare tid knt att jag utvecklats ganska bra vad gller de tekniska aspekterna. Jag har dock lnge haft en vision om att kunna pusha mig sjlv i den utstrckning att betraktare upplever att mina alster befinner sig i grnslandet mellan fotografi och ritning (Exempel). Jag eftersker nu tips p hur man kan ta sina ritningar till nsta niv, in i hyperrealismens sfr.

Jag misstnker att det dels r en frga om att anvnda sig av lmpliga verktyg svl som att verge vissa konventionella tekniker. Jag kan exempelvis tnka mig att valet av papper spelar strre roll, bde vad gller material s vl som storlek. Jag kan ven tnka mig att konventionella skuggtekniker inte r srskilt lmpliga eftersom man tappar mycket detaljerad textur.

Vad har ni fr erfarenheter av detta? Hur gick ni tillvga? Alla sorters tips vlkomnas.

Vad du vill gra r helt enkelt att rita vad du ser och inget annat. Du behver glmma gamla "tekniker" som line-art eller cross shading, om det r det du syftar p med 'konventionella tekniker'.

Jag kan dela med mig lite av processen p konstskolan jag brukade g p. Fokus fr den var realism. Vad man gjorde var helt enkelt att flja samma schema som de gamla mstarna brukade flja - brja med Bargue-kopior (eller andra lmpliga mstarverk) i blyetch, sedan med kol. Efter det fick man g vidare till att kopiera vita statyer i kol. (P plugget fick vi d brja med modellteckning, men frr var man inte redo fr det frrn flera r av att kopiera mstare.) Efter det, kopiera statyer i svart och vitt med olja, sedan med en begrnsad frgpalett och till sist fick man brja mla med frg. D har du i regel gtt 2-3 r nr du ntt den punkten.

Under hela den hr tiden fanns det pedagoger som gav dig kritik flera gnger per dag. De pekade ut saker som inte sg ut precis lika dant ut som det du ritade av, s att du kunde korrigera saker som feldragna silhouetter, eller mrkerheten p grskalan. S vad du vill fokusera p om du vill jobba i realism r allts inte tekniker eller fr den delen material (fast du sjlvklart vill anvnda dig av bra grejer) utan snarare att lra dig se. D kan du korrigera dina misstag, skissa upp en bild fr din inre syn, och kopiera den (eller anvnda dig av referenser s som fotografier).
Citera
2016-09-18, 17:15
Medlem
Laertess avatar
Ett litet tillgg som jag upptckt som egentligen br anses vara rtt grundlggande kunskap men vars betydelse jag av ngon anledning totalt underskattat, r vikten av att arbeta med rtt papper. Framfrallt vilken typ av papper man vljer, kvalitn p pappret samt ven storleken p pappret.
Citera
2017-02-08, 01:36
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Vad du vill gra r helt enkelt att rita vad du ser och inget annat. Du behver glmma gamla "tekniker" som line-art eller cross shading, om det r det du syftar p med 'konventionella tekniker'.

Jag kan dela med mig lite av processen p konstskolan jag brukade g p. Fokus fr den var realism. Vad man gjorde var helt enkelt att flja samma schema som de gamla mstarna brukade flja - brja med Bargue-kopior (eller andra lmpliga mstarverk) i blyetch, sedan med kol. Efter det fick man g vidare till att kopiera vita statyer i kol. (P plugget fick vi d brja med modellteckning, men frr var man inte redo fr det frrn flera r av att kopiera mstare.) Efter det, kopiera statyer i svart och vitt med olja, sedan med en begrnsad frgpalett och till sist fick man brja mla med frg. D har du i regel gtt 2-3 r nr du ntt den punkten.

Under hela den hr tiden fanns det pedagoger som gav dig kritik flera gnger per dag. De pekade ut saker som inte sg ut precis lika dant ut som det du ritade av, s att du kunde korrigera saker som feldragna silhouetter, eller mrkerheten p grskalan. S vad du vill fokusera p om du vill jobba i realism r allts inte tekniker eller fr den delen material (fast du sjlvklart vill anvnda dig av bra grejer) utan snarare att lra dig se. D kan du korrigera dina misstag, skissa upp en bild fr din inre syn, och kopiera den (eller anvnda dig av referenser s som fotografier).
V
Vilken skola?
Citera
2017-02-08, 01:45
Medlem
Hyperrealism r ju i princip bland det det lttaste du kan gra i konstvg men det impar ju p allmnt folk. Tar bara en jvla tid. Du tar ett foto och kopierar det bit fr bit. Finns massor av tutorials p youtube.
Citera
2017-02-08, 03:26
Medlem
Pungsvings avatar
Hyperrealism r inte bland det lttaste. Det vet alla som frsker rita av saker naturtroget.

Nu r inte hyperrealism ngot jag strvar mot eftersom realism r svrt nog. Men jag kan tnka mig att vad som behvs r korrekta konturlinjer och att vara bra p att slppa p trycket nr linjerna r nra att frsvinna pga av ljuset p objektet. Sedan krvs nog skuggor som har strre kontrast n vid vanligt tecknanade. Tnk hur ett svartvitt foto ser ut av ett ansikte. Det gr frn mycket ljusa partier till nstan svart p en gng. Nr du blivit bra p det jag rekommenderat finns det skert andra synstt och tekniker att lgga till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in