Citat:
Ursprungligen postat av
Laertes
Jag har ritat till och frn i mnga r och har p senare tid knt att jag utvecklats ganska bra vad gller de tekniska aspekterna. Jag har dock lnge haft en vision om att kunna pusha mig sjlv i den utstrckning att betraktare upplever att mina alster befinner sig i grnslandet mellan fotografi och ritning (
Exempel). Jag eftersker nu tips p hur man kan ta sina ritningar till nsta niv, in i hyperrealismens sfr.
Jag misstnker att det dels r en frga om att anvnda sig av lmpliga verktyg svl som att verge vissa konventionella tekniker. Jag kan exempelvis tnka mig att valet av papper spelar strre roll, bde vad gller material s vl som storlek. Jag kan ven tnka mig att konventionella skuggtekniker inte r srskilt lmpliga eftersom man tappar mycket detaljerad textur.
Vad har ni fr erfarenheter av detta? Hur gick ni tillvga? Alla sorters tips vlkomnas.
Vad du vill gra r helt enkelt att rita vad du ser och inget annat. Du behver glmma gamla "tekniker" som line-art eller cross shading, om det r det du syftar p med 'konventionella tekniker'.
Jag kan dela med mig lite av processen p konstskolan jag brukade g p. Fokus fr den var realism. Vad man gjorde var helt enkelt att flja samma schema som de gamla mstarna brukade flja - brja med Bargue-kopior (eller andra lmpliga mstarverk) i blyetch, sedan med kol. Efter det fick man g vidare till att kopiera vita statyer i kol. (P plugget fick vi d brja med modellteckning, men frr var man inte redo fr det frrn flera r av att kopiera mstare.) Efter det, kopiera statyer i svart och vitt med olja, sedan med en begrnsad frgpalett och till sist fick man brja mla med frg. D har du i regel gtt 2-3 r nr du ntt den punkten.
Under hela den hr tiden fanns det pedagoger som gav dig kritik flera gnger per dag. De pekade ut saker som inte sg ut precis lika dant ut som det du ritade av, s att du kunde korrigera saker som feldragna silhouetter, eller mrkerheten p grskalan. S vad du vill fokusera p om du vill jobba i realism r allts inte tekniker eller fr den delen material (fast du sjlvklart vill anvnda dig av bra grejer) utan snarare att lra dig se. D kan du korrigera dina misstag, skissa upp en bild fr din inre syn, och kopiera den (eller anvnda dig av referenser s som fotografier).