• 1
  • 2
2016-04-05, 17:02
Medlem
nousernameneededs avatar
http://www.expressen.se/kvallsposten...s-fran-jobbet/
Citat:
EliSophie Andrée, 19, hade precis fått jobb som receptionist i Helsingborg.

Men när chefen upptäckte hennes feministiska videoklipp på Facebook fick hon sparken.

– Vi får ha vilka åsikter vi vill, men vi får inte lov att säga dem, säger arbetsgivaren i ett telefonsamtal med EliSophie, som Kvällsposten tagit del av.

Rent demokratiskt är detta helt åt helvete kan jag tycka att man sparkar en person med politiska åsikter som inte stämmer överens med företaget.

Men å andra sidan om detta varit en Sverigedemokrat har jag väldigt svårt att tro det skulle blivit tal om att det är tillåtet med att framföra sina politiska åsikter.

Så vad säger ni kära FBare? Gjorde företaget rätt eller fel?

Själv anser jag det vara fel då det hotar det fria ordet.
Citera
2016-04-05, 17:04
Medlem
nyaflamehs avatar
Diskriminering är bara bra, varför skulle inte AG kunna anställa vem de vill?
Citera
2016-04-05, 17:07
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyaflameh
Diskriminering är bara bra, varför skulle inte AG kunna anställa vem de vill?

Nu var ju personen ifråga redan anställd men fick sparken efter att arbetsgivaren fått nys om personens politiska åskådning vilket jag tycker är helt fel.
Citera
2016-04-05, 17:09
Medlem
goran744s avatar
Mycket bra gjort av hennes kvinnliga arbetsgivare.

Nu får hon väl visa vad hon går för feminist som hon är.
Ett litet offer i tillvaron? Synd om mig buä, buä, buä.
Jag fick inte säga att män skall våldtas buä,buä....
I ett icke dysfunktionellt samhälle skulle hennes uttalande klassas som hets mot folkgrupp. Männen
Senast redigerad av goran744 2016-04-05 kl. 17:38.
Citera
2016-04-05, 17:10
Medlem
nyaflamehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Nu var ju personen ifråga redan anställd men fick sparken efter att arbetsgivaren fått nys om personens politiska åskådning vilket jag tycker är helt fel.

Jag vet det men pratade mer allmänt. Du tycker det är fel, jag tycker det är rätt. Jag skulle inte vilja att en kommunist representerar mitt företag i någon del.
Citera
2016-04-05, 17:14
Medlem
Bittersteels avatar
Av rent princip tycker jag att det här är helt åt helvete. Som privatperson ska man kunna uttrycka sina politiska åsikter utan att riskera att förlora sitt jobb.
Citera
2016-04-05, 17:15
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyaflameh
Jag vet det men pratade mer allmänt. Du tycker det är fel, jag tycker det är rätt. Jag skulle inte vilja att en kommunist representerar mitt företag i någon del.

Visst absolut jag skall inte sticka under stolen att jag faktiskt känner en slags poetisk rättvisa i detta då detta drabbat många personer med SD sympatier men då har det varit häxjakt på dessa.

Men tycker ändå att det är fel även om det går åt motsatta hållet av principer.
Citera
2016-04-05, 17:17
Bannlyst
Det är fel att sparka någon som har fel åsikter men visst gillar jag det ändå i just detta fall för hur många har inte sparkats från sina jobb för där är feminazis som lägger sig i allt och är helt efterblivna?

Det balanseras en aning i jämställdhetens namn varje gång en feminist blir sparkad
Citera
2016-04-05, 17:18
Medlem
Bra att någon vågar markera. Vi borde deportera alla feminister å dårar till saltgruvorna!!
Citera
2016-04-05, 17:35
Medlem
prolapse89s avatar
Jag tycker att detta är helt rätt. Många män mår psykiskt dåligt i dagens samhälle. Hur skulle det kännas att gå till vården och se henne där? Med hennes åsikter? Ska hon hantera känslig information? I helvete!
Citera
2016-04-05, 17:37
Medlem
Europes avatar
Frågan är lite vad exakt hon har sagt i sina klipp. Tydligen har hon i alla fall sagt att hon hatar män och att män borde bli våldtagna, men jag antar att det finns mer? Jag känner inte själv direkt hågad att ta reda på det genom att se varje klipp...

I vilket fall väcker det här frågeställningen om den sexistiska och rasistiska PK-hegemonin i det svenska samhället börjar krackelera.
Citera
2016-04-05, 17:43
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Av rent princip tycker jag att det här är helt åt helvete. Som privatperson ska man kunna uttrycka sina politiska åsikter utan att riskera att förlora sitt jobb.

I Sverige kan du hamna i fängelse för att ha uttryckt politiska åsikter. I stort sett vad som helst har kunnat vara "hets mot folkgrupp", medan det har inte bara varit fritt fram att spy ut vad som helst mot "vita, heterosexuella män", utan många har t.o.m. erhållit skattemedel för att syssla med den sortens rashets och hatpredikningar på heltid. Folk har både sparkats och svartlistats från anställningar för betydligt mindre. Det har räckt att vara det allra minsta icke-PK, även om man inte har uttryckt någon missaktning mot någon. Det intressanta och annorlunda i det här fallet är så klart att det handlar om hets som är PK, något som mig veterligen har varit helt fredat fram till nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in