2016-04-07, 13:09
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ny forskning visar: Detta gör män mer attraktiva för kvinnor

Resultatet av en australiensisk studie visar att kvinnor är mer attraherade av män som har en hög medveten närvaro – så kallad mindfulness.

Studien gick ut på att låta en grupp på 91 personer speeddejta. Först fick personerna fylla i ett test för att kolla hur hög grad av mindfulness de hade. De fick svara på frågor som till exempel "jag uppfattar mina inre känslor utan att behöva reagera på dem", och "jag går på 'autopilot' utan att behöva uppmärksamma vad jag gör". När de anlände blev de fotograferade och bedömda hur fysiskt attraktiva de var av oberoende bedömare.

Efter speeddejtingen fick alla direkt förmedla enskilt hur attraktiva och sexiga de tyckte att deras dejtingpartner var. Resultatet visade på en stark könsskillnad i svaren. Männen var mer dragna till fysiskt attraktiva kvinnor, medan kvinnorna var mer attraherade av män som hade en hög medveten närvaro – en hög mindfulness.

Detta resultat går i linje med tidigare studier. Personer som har en hög medveten närvaro är generellt sett mindre arga när de bråkar med sin partner. De är dessutom mer empatiska i allmänhet.

Så vill du bli mer attraktiv för andra, men också hålla ihop ett förhållande – lyssna noga och visa empati för den andra, skriver Independent.
http://www.msn.com/sv-se/livsstil/tipsandtrickrelationship/ny-forskning-visar-detta-g%C3%B6r-m%C3%A4n-mer-attraktiva-f%C3%B6r-kvinnor/ar-BBrkwVe#image=BBrkJbj|3

Citat:
Two studies examined the role of mindfulness in romantic relationship satisfaction and in responses to relationship stress. Using a longitudinal design, Study 1 found that higher trait mindfulness predicted higher relationship satisfaction and greater capacities to respond constructively to relationship stress. Study 2 replicated and extended these findings. Mindfulness was again shown to relate to relationship satisfaction; then, using a conflict discussion paradigm, trait mindfulness was found to predict lower emotional stress responses and positive pre- and postconflict change in perception of the relationship. State mindfulness was related to better communication quality during the discussion. Both studies indicated that mindfulness may play an influential role in romantic relationship well-being. Discussion highlights future research directions for this new area of inquiry.
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...033.x/abstract

Alltså inga mördare eller psykopater som var mest populära. Bara snälla killar, som det ofta sägs att tjejer inte gillar. Det används ofta som ett argument för patriarkatet att kvinnor skulle gilla män som är elaka, men i verkligheten gör kvinnor inte det.
Citera
2016-04-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
http://www.msn.com/sv-se/livsstil/tipsandtrickrelationship/ny-forskning-visar-detta-g%C3%B6r-m%C3%A4n-mer-attraktiva-f%C3%B6r-kvinnor/ar-BBrkwVe#image=BBrkJbj|3

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/1...033.x/abstract

Alltså inga mördare eller psykopater som var mest populära. Bara snälla killar, som det ofta sägs att tjejer inte gillar. Det används ofta som ett argument för patriarkatet att kvinnor skulle gilla män som är elaka, men i verkligheten gör kvinnor inte det.

Ingenting i det här tar ju dock höjd för att man inte agerar i enlighet med den story man berättar.
Citera
2016-04-07, 13:20
Bannlyst
Oj fan, 91 personer! Känns väldigt officiellt.
Citera
2016-04-07, 15:40
Medlem
Det verkar helt logiskt. När man uppfattar att någon har en hög medveten närvaro så känns det iaf som den är fokuserad och intresserad av vem man är och vad man har att säga och kvinnor är ju också generellt mer intresserade av interaktion och kommunikation.
Sen kan det i praktiken vara en person som verkar ha hög medveten närvaro, genom att den utstrålar intensitet och fokusering men tankarna kan vara nån annanstans, kanske på nästa dejt.
Citera
2016-04-07, 22:10
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234-5678-9
Oj fan, 91 personer! Känns väldigt officiellt.
Ja det var den första sen två till studier som bekräftat samma sak.
Citera
2016-04-08, 00:10
Medlem
miness avatar
Vart star det om dessa snalla killar? Har svart att se varfor mordare och psykopater inte skulle kunna ha hog mindfulness. Ter sig snarare logiskt att mordare och psykopater ar mer medvetna om vad som hander i deras narvaro

Vad ar mindfulness forresten, och hur mater man det?
Citera
2016-04-08, 01:34
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mines
Vart star det om dessa snalla killar? Har svart att se varfor mordare och psykopater inte skulle kunna ha hog mindfulness. Ter sig snarare logiskt att mordare och psykopater ar mer medvetna om vad som hander i deras narvaro

Vad ar mindfulness forresten, och hur mater man det?
men du kan väl läsa innan du svarar? måste du vara så efterbliven?
Citera
2016-04-08, 02:40
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Han har förkortat grejen till mines, så han fick inte med all info.
Eller så har han bara badat väldigt kallt.
Citera
2016-04-08, 08:24
Medlem
miness avatar
Citat:
Ja, nu kanske jag ar valdigt efterbliven, men jag forstar inte vad jag missat att lasa. Msn.com artikeln innehaller inte direkt nagot, och studien kommer jag inte at utan att betala. Vad har jag missat?
Citera
2016-04-08, 08:31
Medlem
Citat:
Ja det var den första sen två till studier som bekräftat samma sak.

Bekräftat vadå? Kontroversen gäller väl inte huruvida kvinnor säger att de vill ha en viss typ av män, det gäller väl att de i praktiken ofta väljer i synbar motsats till vad de säger att de vill ha?

För att förenkla: om problemet formuleras som att kvinnor säger att de vill ha nice guys, men när det gäller så blir de tillsammans med/knullar bad boys, vad visar man med en undersökning där man frågar kvinnor vad de vill ha för typ av killar? Den visar ju i bästa fall att i teorin väljer kvinnor nice guys, men man har fortfarande inte visat något om det motsvarar vad som händer i praktiken.

Och! Det här är nu ett hypotetiskt resonemang, jag tänker inte personligen försvara den ena eller andra uppfattningen så det kan vi hoppa över.
Citera
2016-04-08, 09:14
Medlem
Snälla killar kan lika väl vara kodord för generös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in