• 1
  • 2
2016-04-07, 15:18
Medlem
Freders avatar
unvis.it/www.expressen.se/gt/ragnhild-far-inte-jaga--for-att-hon-ar-kvinna/

Sammanfattning; jakträttigheter auktioneras ut till högstbjudande, herrklubb vinner budgivningen, kvinna vid namn Ragnhild klagar på att hon inte får vara med i klubben.

Hans Forsberg, stiftelsens moderate ordförande, står på sig och ger följande svar:

Citat:
Jag är för fri konkurrens. Den som lägger högst anbud får arrendet. Punkt. Om en kvinnoförening vill lägga anbud så är det fritt fram det också. Det är svårt för oss att ställa krav på hur föreningarna ska vara uppbyggda, säger han.

Det första jag tänker på är varför kvinnor envisas att snylta på vad män skapat. Om hon nu tog jägarexamen tillsammans med några kvinnliga vänner som det står i artikeln, kan inte de själva fixa fram tillräckligt med kapital, starta ett jaktlag och sedan bjuda högre för dessa jakträttigheter eller jaga någon annanstans?

Det andra jag tänker på är hur ingen man i världen hade försökt forcera sig in i en klubb eller sammansvärjning för kvinnor. Dessutom brukar kvinnor vara enormt skickliga på att hålla ute män ur deras "rum".

I USA så var Country clubs länge populära och hade oftast förbud mot kvinnliga medlemmar. I mer modern tid har det tillkommit lagar för att förhindra nekande av vissa grupper. Eftersom implikationerna av att helt förbjuda nekande av vissa grupper i alla organisationer är för stor var det tvungna att sätta begränsningar:

Citat:
“If you are truly a private club, and not open to the public, the answer is generally, yes, you’re allowed to discriminate,” said Frost.

Why?

“On the theory we have a Constitutional right of freedom of association,” she said.

http://minnesota.cbslocal.com/2012/0...-discriminate/

Om man skulle tvinga stängda klubbar att ta emot ur vissa grupper så skulle det bli samma sak som om man styrde vem folk umgicks med.

Sist, men inte minst så förstår jag inte hur man kan vilja gå med i en "herrklubb" överhuvudtaget. Ingen jag känner är besvikna på att inte bli inbjudna till diverse privata klubbar. Jag tänker onekligen på detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=GbXjt_ZlVOE

Det verkar nästan som en perfekt affärsidé, man skapar en sammansvärjning och sedan säger man att bara ett fåtal utvalda får vara med. Då inbillar sig alla utomstående att något helt fantastiskt pågår inuti, samtidigt som man aldrig behöver visa upp vad som faktiskt försiggår. Vad är det liksom denna Ragnhild tror är så fantastiskt med denna herrklubb att hon måste gå med istället för att jaga någon annanstans?
Citera
2016-04-07, 15:36
Medlem
Xer0s avatar
Finns det ingen lag om att föreningar måste acceptera medlemmar utan diskriminering?

Citat:
Det verkar nästan som en perfekt affärsidé, man skapar en sammansvärjning och sedan säger man att bara ett fåtal utvalda får vara med. Då inbillar sig alla utomstående att något helt fantastiskt pågår inuti, samtidigt som man aldrig behöver visa upp vad som faktiskt försiggår.

Detta koncept praktiseras av de flesta nattklubbar i Stockholm.
Man har en vipavdelning / gästlista och endast utvalda får komma in.
I praktiken är det krogvakterna som sorterar bort "icke önskvärda" personer från allmänheten som köar.
Kriminella har man dock svårt att sortera bort eftersom de kommer tillbaka med laddade pistoler om de blir nekade, så tillhör du ett gäng så får du alltid komma in.
Senast redigerad av Xer0 2016-04-07 kl. 15:43.
Citera
2016-04-07, 15:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Finns det ingen lag om att föreningar måste acceptera medlemmar utan diskriminering?

I praktiken är det krogvakterna som sorterar ut "icke önskvärda" personer från allmänheten som köar.
Kriminella har man dock svårt att sortera bort eftersom de kommer tillbaka med laddade pistoler om de blir nekade, så tillhör du ett gäng så får du alltid komma in.

I så fall skulle det väl inte finnas föreningar för herr, kvinno idrott eller vad som egentligen. Nu kanske det var en jaktförening som heter Gubbar som jagar som nu betalade mest och vann punkt slut. Om nu Gummor som jagar hade vunnit så hade den fått rätten. Sedan såklart kan de gå ihop till en föreningen Gubbar och Gummor som jagar men det är inte en given rätt då heller av vilken gubba eller gumma som helst kan bli medlem och det nu är ett kompisgäng t.ex.
Citera
2016-04-07, 16:20
Medlem
Tycker detta är så förbannat löjligt. Det är en herrklubb som arrenderar marken, där är man en herre, då kan man vara med. Har man ingen dinglande korv mellan benen kan man arrendera någon annan mark, hur svårt ska det va?

Fine, vi snackar om en speciell plats, Tjolöholms slott, surt att inte alla kön får jaga på den marken men att gå till media o gnälla för att försöka få någon jävla massa med feminister och skit att backa upp henne är så förbannat löjligt. Det finns en jävla massa jaktlag som arrenderar helt otroliga marker, som är "girls only", inte fan går jag och gnäller på det? Ja, fine, surt att jag inte har en chans att få jaga på dom markerna, jävligt fina marker, men so what, man får väl hitta något annat o ge fan i att gnälla bara?
Citera
2016-04-07, 16:24
Medlem
Freders avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
I så fall skulle det väl inte finnas föreningar för herr, kvinno idrott eller vad som egentligen. Nu kanske det var en jaktförening som heter Gubbar som jagar som nu betalade mest och vann punkt slut. Om nu Gummor som jagar hade vunnit så hade den fått rätten. Sedan såklart kan de gå ihop till en föreningen Gubbar och Gummor som jagar men det är inte en given rätt då heller av vilken gubba eller gumma som helst kan bli medlem och det nu är ett kompisgäng t.ex.

Precis, och hårdrar man det så hade det inte varit möjligt att t.ex. vara ute och orientera i grupp utan att någon statlig jämställdhetsmyndighet skulle fastställa att orienteringsgruppen hade en "representativ fördelning". I Kanada eller USA (hittar tyvärr inte länken och kommer inte ihåg vilket land) så gjorde de helt enkelt så att när sammansvärjningen ägde eller hyrde en byggnad samt bestod av minst 30 personer så var de tvungna att acceptera kvinnor och minoriteter. Med andra ord kan ditt lan-party bli påtvingat personer du inte vill ha där.

Citat:
I praktiken är det krogvakterna som sorterar bort "icke önskvärda" personer från allmänheten som köar.

Japp, nattklubbar har fulländat konceptet. De har även, speciellt i utlandet, en hierarki för de som blir insläppta i form av bottle service där man betalar stora pengar för en flask sprit med tillhörande bord. Alltså inte svenskmodellen med helrör, utan där man får en vip-behandling med eget bord och de spelar musik med ljusshow på de som beställer bottle service.
Citera
2016-04-07, 17:03
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är enormt svårt att komma med i ett jaktlag på så attraktiva marker ändå. Hon hade inte fått vara med även om hon var en man. Helt rätt av kommunen att arrendera ut marken till högstbjudande. Hade kommunen inte gjort det hade de ju i praktiken subventionerat jakten för ett mer "jämställt" jaktlag. Självklart ska jaktlaget få bestämma vilka som får och inte får bli medlemmar. Vilken tramsartikel.
Citera
2016-04-07, 21:51
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Sist, men inte minst så förstår jag inte hur man kan vilja gå med i en "herrklubb" överhuvudtaget. Ingen jag känner är besvikna på att inte bli inbjudna till diverse privata klubbar.

Du verkar inte vara särskilt sexuellt medveten av dig. Det hör jag det. Själv har jag faktiskt blivit accepterad i en grabbig ölhävarklubb, och det är inte bara för ölets skull jag sökte mig dit. Ibland är karlar användbara.
Citera
2016-04-07, 22:42
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Du verkar inte vara särskilt sexuellt medveten av dig. Det hör jag det. Själv har jag faktiskt blivit accepterad i en grabbig ölhävarklubb, och det är inte bara för ölets skull jag sökte mig dit. Ibland är karlar användbara.

Grattis, du har blivit sexutnyttjad av ett gäng killar, ska jag vara avundsjuk?
Citera
2016-04-07, 23:16
Medlem
Det andra jag tänker på är hur ingen man i världen hade försökt forcera sig in i en klubb eller sammansvärjning för kvinnor. Dessutom brukar kvinnor vara enormt skickliga på att hålla ute män ur deras "rum".
[/quote]

Låter som att du har försöka i alla fall. Kanske är därför du är så negativt inställd till dem. Vem vet.
Citera
2016-04-08, 02:30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
Mmm, du också!
Jag är nästan säker på att det inte var din strålande personlighet de var ute efter.
Varför hävda sig så mycket?
Citera
2016-04-08, 18:13
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Låter som att du har försöka i alla fall. Kanske är därför du är så negativt inställd till dem. Vem vet.

Nej, jag förstår att kvinnor vill ha sina egna utrymmen och nej jag försöker inte forcera mig in där. Däremot är det hycklande när det beskrivs som fantastiskt när ett gäng kvinnor startar något bara för kvinnor samtidigt som herrklubbar beskrivs som en samling unkna surgubbar.

Som det sägs i artikeln så är det fritt fram för fru Ragnhild att starta ett jaktlag och samla in tillräckligt med kapital för att vinna budgivningen om jakträttigheterna.
Citera
2016-04-08, 19:43
Medlem
Pansarveckets avatar
Förr fanns det herrklubbar där kvinnor inte släpptes in. De skammades ut så långt det gick tills det bara var frimurare och liknande kvar. Och en och annan hojklubb då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in