2016-04-09, 12:50
Medlem
Efter SVT Nyheters avslöjanden startar Konkurrensverket en utredning om Ar-
betsförmedlingens (AF) olagliga inköp av IT-konsulter. AF riskerar böter.

När SVT Nyheter i mars synade hur det gått till när AF köpt in konsulterna,
så visade det sig att 13 konsulter inte upphandlats enligt reglerna. De
hade direktupphandlats trots att de borde ha annonserats ut.

Efter SVT:s granskning fortsatte myndigheten sin genomgång av rullande
avtal, och har nu funnit ytterligare 17 fall - som därmed totalt ger 30
överträdelser av upphandlingslagen.
Citera
2016-04-09, 14:47
Medlem
Staten verkar mer eller mindre ha havererat eller ser mer eller mindre mellan fingrarna. LOU, lagen om offentlig upphandling skapades i första hand för att göra inköp av både produkter men även tjänster billigare för staten och även för att få bort ”vänskapskorruption” tex så att en kommun eller ett landsting inte ska kunna gynna något enskilt företag eller företagare. Själv skulle jag bli förbannad om nu AF struntat i att ge ”mig” möjlighet att konkurrera. Ännu mer absurt bli det om AF får böta och jag tvingas vara med och betala böterna via skattsedeln, trots lagbrott , för AF har ingen egen kassakista.
Citera
2016-04-09, 15:18
Medlem
Fris avatar
Nån enskild byråkrat har låtit aig mutas av sina kompisar genom att ge dem en upphandling olagligt. Staten reagerar genom att en myndighet "bötar" en annan. Ja, du betalar för denna apteater, brottslingarna gör det i alla fall inte, det ser Gud Staten till. Det gäller att roffa åt sig så mycket man kan nu när samhället totalförstörs, det är brottom att plundra nu!
Citera
2016-04-09, 15:34
Medlem
Staten bötfäller sig själv, så jävla dumt så det är inte klokt.

Har en bekant på ett tekniskt kontor (någonstans i sverige) som har till uppgift att upphandla diverse transporter av grus,jord och annan organisk materia.

Han blev så jävla trött på att en massa tillfälliga bluffföretag med mestadels ester,letter och polackjävelskap, alltid la det lägsta jävla budet och plockade hem uppdragen, därefter förvsvann dem som en tjuv om natten, utan att ha betalat moms,skatt och arbetsgivar-avgifter.

Han gav fan i hela upphandlingsprocessen och tilldelade istället uppdragen till lokala speditörer som han kände/eller kände till.

Så fick det ju inte gå till, nej, men det gick i ett och ett halvt år, sen blev det ett (jävla liv, skulle jag ha velat säga men icke,)

Han fick en reprimand eftersom tjänstemanna-ansvar är avskaffat, och inget företag som skulle ha kunnat driva saken vidare var längre aktiva.

Vi går mot ett jävla klansamhälle,där enskilda tjänstemän blir tvungna att prioritera sin lokala omgivning eftersom staten har gett bort det som staten ska stå för, för detta jävla schengenavtalet!
Citera
2016-04-09, 16:44
Medlem
Om jag åker på böter för fortkörning, kan jag då kvitta böteslappen mot böterna som jag tvingas betala åt staten för AF, någonting som jag är oskyldig till, eller ska jag rikta in mig på att betala både mina egna böter och myndighetens böter?
Citera
2016-04-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom iskalle'n
Staten bötfäller sig själv, så jävla dumt så det är inte klokt.

Har en bekant på ett tekniskt kontor (någonstans i sverige) som har till uppgift att upphandla diverse transporter av grus,jord och annan organisk materia.

Han blev så jävla trött på att en massa tillfälliga bluffföretag med mestadels ester,letter och polackjävelskap, alltid la det lägsta jävla budet och plockade hem uppdragen, därefter förvsvann dem som en tjuv om natten, utan att ha betalat moms,skatt och arbetsgivar-avgifter.

Han gav fan i hela upphandlingsprocessen och tilldelade istället uppdragen till lokala speditörer som han kände/eller kände till.

Så fick det ju inte gå till, nej, men det gick i ett och ett halvt år, sen blev det ett (jävla liv, skulle jag ha velat säga men icke,)

Han fick en reprimand eftersom tjänstemanna-ansvar är avskaffat, och inget företag som skulle ha kunnat driva saken vidare var längre aktiva.

Vi går mot ett jävla klansamhälle,där enskilda tjänstemän blir tvungna att prioritera sin lokala omgivning eftersom staten har gett bort det som staten ska stå för, för detta jävla schengenavtalet!

Håller med till hundra procent. LOU är helt sjuk. Ingen har väl missat alla IT-projekt som kostat hundratals miljoner och till slut knappt har något att leverera. Inom IT blir det typ värre eftersom dessa finns en utbredd acceptans för skenande kostnader.

Modus operandi verkar vara att lägga skambud man vet aldrig kommer hålla, för att sedan hålla produkten som gisslan allt medan man mjölkar ut så många skattekronor man kan. Klagas det kan man alltid skylla på kunden och ofullständig spec.
Citera
2016-04-09, 20:22
Medlem
LOU är fortfarande en lag och bryter man mot lagen så ska man bli lagförd, oavsett att jag kan hålla med om att lagen kan vara svårtolkad.
Kan bli miljonböter
Om Konkurrensverket slår fast att upphandlingarna varit olagliga, så kan man kräva att Arbetsförmedlingen betalar en upphandlingsskadeavgift, ett slags böter, som fastställs av domstol.
Avgiften uppgår till en viss procent av det upphandlade beloppet, något som i detta fall skulle kunna innebära miljonböter för Arbetsförmedlingen.

Agerat medvetet
Av dispansansökningarna framgår att man agerar helt medvetet. Myndighetens avdelning för konsultinköp påpekar i sina kommentarer att den aktuella förlängningen innebär en lagöverträdelse.

Vem ska betala eventuella miljonböter och är det någon mening med att blanda in domstol? Blir det inte faktiskt så att ett antal arbetslösa inte kommer att få hjälp?

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ol...t-s-avslojande
Citera
2016-04-10, 04:36
Medlem
Fris avatar
Omfördelandet av skattepengar mellan olika vasaller inom staten visar tydligt hur staten inte är en enhet, utan ett evigt inbördeskrig mellan maktrivaler som gör allt de kan för att sabotera för varandra. Böterna är straff mot generaldirektören som nu har färre miljarder att smussla bort till sina särintressen, som därför kanske blir missnöjda och avsätter sin lakej.

Det klassiska är ju maktkampen mellan säkerhetspolisen och militären. Med borgarnas regeringstillträde lyckades militärens infiltration få Reinfeldt att helt kapa kommunikationskanalen mellan rättsväsendet och regeringen genom att utse den obildade idioten Bea "gredelina kuvert" Ask till justitieminister. Därför var det försvaret som vann befogenheterna att spionera hur som helst mot alla av vilken anledning som helst. Och sälja all hemlig information till främmande makt, allt gjort i hemlighet, vilket ju ger många lyxiga bjudresor för FRA-pamparna runt om i världen. SÄPO snuvades. Läs om nazi-Tysklands civila liv för att inse hur politik fungerar. Det är likadant överallt alltid, fast så extremt komprometterande för de lurade idioternas lögn om vad en stat är för någonting, att det bara får skrivas om när det uppfattas som fiendens historia.
Senast redigerad av Fri 2016-04-10 kl. 04:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in