• 1
  • 2
2016-04-12, 21:27
Medlem
Utopiantoss avatar
Jimmie Åkesson möter Gabriel Wikström (S), sjukvårdsminister.

Ska välfärden bara gälla fullt ut för Sveriges medborgare? Det tycker Sverigedemokraterna, som i ett nytt förslag vill spara 10 miljarder om året.

Hur ser ni på Sverigedemokraternas förslag?
Vad tycker ni om debatten?

--------------------------------------------------------------------
http://www.svtplay.se/video/7550972/...t-12-apr-21-00

Debatten börjar 10 minuter in i programmet.
Senast redigerad av Utopiantos 2016-04-12 kl. 21:31.
Citera
2016-04-12, 21:32
Medlem
Prawitzs avatar
Fösta gången sd synts i debatten på länge. Dom får tog ta och skärpa till sin invandringspolitik ordentligt om dom inte ska förlora sina väljare till moderaterna.
Citera
2016-04-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Jimmie Åkesson möter Gabriel Wikström (S), sjukvårdsminister.

Ska välfärden bara gälla fullt ut för Sveriges medborgare? Det tycker Sverigedemokraterna, som i ett nytt förslag vill spara 10 miljarder om året.

Hur ser ni på Sverigedemokraternas förslag?
Vad tycker ni om debatten?

--------------------------------------------------------------------
http://www.svtplay.se/video/7550972/...t-12-apr-21-00

Debatten börjar 10 minuter in i programmet.
Åkesson hyfsat habil här. Men varför enbart poängtera sjukvård, och inte trycka på socialförsäkringarna? Alltid svårt att argumentera emot baaaarnen och de caaancersjuka. Men egentligen är det ju bara att vara stenhård, då går luften ur alla dessa känsloargument.
Citera
2016-04-12, 21:39
Medlem
usb3s avatar
Jimmie Åkesson gör en stabil insats som man hade kunnat förvänta ungefär. Han sjukvårdsministern verkade inte helt frisk. Såg blek ut och var skakig på rösten, nästan så man blev orolig att han skulle trilla ihop i studion.
Citera
2016-04-12, 21:47
Medlem
Utopiantoss avatar
Wikström upprepade samma sak om cancer flera gånger. Detta förslag från SD gäller inte enbart cancer, så jag vet inte varför sjukvårdsministern hakade upp sig på just cancer hela tiden.

Nike Nylander, som jag tycker skötte sig väl, gav sista ordet till Åkesson, men efter hans slutreplik passade Wikström på att komma med en egen slutreplik. Efter det gav Åkesson en sista mycket kort replik. I slutändan tycker jag inte att någon riktigt fick sista ordet.

När Nike avslutade debatten så tackade Åkesson och gjorde en hövlig och tydlig nick mot programledaren. Men Wikström varken sa något eller rörde alls på huvudet. Kanske sa han något först efter några sekunder, när det var för sent.
Citera
2016-04-12, 21:57
Medlem
Intressant hur programledaren gav alla de tunga frågorna till Gabriel Wikström istället för Jimmie Åkesson. Det är inte alldeles för ofta man ser.

Överlag håller jag väl mer med om det Åkesson säger, även om jag tycker att han inte lyckades äga debatten på det sätt han brukar.

/Torleif Jr
Citera
2016-04-12, 22:17
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Wikström upprepade samma sak om cancer flera gånger. Detta förslag från SD gäller inte enbart cancer, så jag vet inte varför sjukvårdsministern hakade upp sig på just cancer hela tiden.

Nike Nylander, som jag tycker skötte sig väl, gav sista ordet till Åkesson, men efter hans slutreplik passade Wikström på att komma med en egen slutreplik. Efter det gav Åkesson en sista mycket kort replik. I slutändan tycker jag inte att någon riktigt fick sista ordet.

När Nike avslutade debatten så tackade Åkesson och gjorde en hövlig och tydlig nick mot programledaren. Men Wikström varken sa något eller rörde alls på huvudet. Kanske sa han något först efter några sekunder, när det var för sent.

Måste erkänna att Nike skötte det hela bra.
I övrigt var det inte mycket att hurra över.
Citera
2016-04-12, 22:28
Medlem
Ska kolla på debatten efter den bra filmen på 6:an just nu. Skönt att se Åkesson i action igen och mot en regim sosse.

Räknar med förnuft och logik ifrån J.Å och PK-ism ifrån Wikström.
Citera
2016-04-12, 22:34
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Ska kolla på debatten efter den bra filmen på 6:an just nu. Skönt att se Åkesson i action igen och mot en regim sosse.

Räknar med förnuft och logik ifrån J.Å och PK-ism ifrån Wikström.

ungefär så var det. Programledaren höll sig förvånansvärt neutral.
Citera
2016-04-12, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
ungefär så var det. Programledaren höll sig förvånansvärt neutral.
Och inget efterföljande gråtinslag. Någonting har hänt.
Citera
2016-04-12, 22:58
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och inget efterföljande gråtinslag. Någonting har hänt.

Nåja, de två programmen som jag genomled strax innan Aktuellt var följande:

1. Extremt snyftreportage om Afghanska flyktingar där SVT.s helsvenska reporter hade tagit på sig slöja under intervjun(hon ville väl inte kränka de stackars barnen)

2. Extremt vinklat hatreportage om Donald Trump där hans anhängare i sedvanlig ordning målades upp som korkade byfånar osv osv.

Så nej, SVT.s propagandamaskineri tar aldrig semester, det är det enda vi svenskar kan känna oss trygga med.
Citera
2016-04-12, 23:26
Medlem
Tråkigt med så korta debatter, den var ganska så intetsägande i helhet.
Handlade inte om grundproblemen. Jimmie hann rabbla ut dem lite fort ändå. det är grundproblemen som de, som inte förstått ännu, behöver förstå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in