Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-14, 09:55
Medlem
Namnet kommer ifrån att många personer är övertygade om att Nelson Mandela dog flera år tidigare än 2013. Dessa "minnen" är så starka att dom helt enkelt inte kan tro något annat än att det måste vara sant - i ett parallellt universum. Ett annat vanligt exempel är filmen "Interview with the Vampire" (En vampyrs bekännelse i Sverige. Den med Tompan.) som många istället minns som "Interview with A Vampire". Teorin är alltså att vi omedvetet kan skifta mellan olika parallella universum där en person som är död i ena lever i andra och filmer kan ha snarlika men ändå olika namn.
Detta s.k. fenomen har en egen subreddit och diskuteras flitit på en massa andra forum på nätet.

Är det någon på flashback som själv tror sig upplevt Mandela-effekten?
Jag tycker för egen del att detta s.k. fenomen är en förbluffande uppvisning av hejdlös narcissism där något så vardagligt som att minnas något fel måste vara ett tecken på att det finns flera dimensioner men kul är det.
Citera
2016-04-14, 17:09
Bannlyst
Blir tungt och svårt paranoid nu då jag upplever det du kallar mandela effekt.

https://www.youtube.com/watch?v=NAj26rVWK14

För övrigt borde väl detta ligga under filosofi i så fall?
Senast redigerad av ProfessorVem 2016-04-14 kl. 17:18.
Citera
2016-04-14, 20:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Det finns allts (minst) två olika förklaringar till att folk minns fel tidpunkt för gamla händelser:
1. Att de visst minns rätt fast den är rätt i ett alternativt universum (t ex där slaget vid Hastings utspelade sig år 1099).
2. Att folk inte minns så djävla bra.

Av dessa två alternativ har jag gjort mitt val för vilket jag håller för sannolikast, jag minns bara inte vad jag valde...
Citera
2016-04-27, 18:15
Medlem
Läs de grundläggande idéerna inom minnesforskning, folk minns fel eftersom vår minneslagring är helt opålitlig.
Ibland blandar man ihop ett flertal minnen och gör till ett, det har jag varit med om och jag minns fortfarande fel eftersom minnet är sabbat.
Hjärnan fungerar inte som en dator, det man helt har glömt bort har sållats ur hjärnan, normala saker man gör varenda dag läggs inte in i minnesbanken, det är därför som man inte vet om man låst dörren eller inte, dessa minnen går heller inte plockas fram senare, de är borta för alltid.

Personligen tror jag kändisar som det inte skrivs om, som är över 75 år redan är döda, jag blir förvånad varje gång när vissa dör för jag trodde de dog redan för 10 år sedan.

Ibland kan hjärnan skapa minnen av drömmar, jag hade en dröm en gång som jag minns som ett minne, det känns som om jag hade upplevt detta i verkligheten, det rörde sig om en plats som inte existerar, men inom mitt inre kan jag se den platsen tydligt.
Det handlar om att vi har en hjärna som inte är utforskad, vi vet inte vad den har för kapacitet om vi skulle kunna använda hela hjärnan.

Men att det handlar om minnen från andra dimensioner är det inte, hjärnan är nog så komplicerad att den på egen hand kan skapa saker vi inte har en aning om.
Citera
2016-04-27, 19:45
Medlem
Kobolds avatar
Minnen och upplevelser är generellt inte tillförlitliga som belägg för något.
Citera
2016-05-18, 15:23
Bannlyst
Ja jag har för mig att när jag var barn så fanns det en röd dag i juli som var någon typ av högtid. Kommer dock inte ihåg vad.
Citera
2016-05-29, 22:01
Medlem
alienDNAs avatar
har följt denna.. "meme" nu i en dryg vecka.
det är fanimig helt sjukt.
på ATS svämmar det över med trådar, men en av "huvud" trådarna, är uppe i 142 sidor, med ca 6-10 inlägg per sida..

där e typ 6-7 pers i tråden, som aktivt skriver, som alla påstår sig ha fått bla; ny anatomi.
deras organ sitter inte på samma plats som de e vana vid. Och de är UPPRIKTIGT skärrade. De trollar inte, det har jag klargjort efter att ha nästan lärt känna vissa av dom vid detta laget.

mer:

kollar man i kommentarerna på alla youtube vids som finns, är det skrämmande hur många, TUSENTALS som verkar "lida" av detta. Alla rapporterar exakt samma saker som "diffar".

det är alltså bortom trollande o annat sådant. det handlar antingen om en slags mass-psykos, eller nån slags "psy-op".
jag och många andra skeptiker i tråden, har varit inne på att det handlar om "memory conformity" (vettefan va de heter på svenska) och andra psykologiska effekter som är fullt naturliga.
men det är alltså för många, som rapporterar samma saker, för att det bara skall handla om det.
men men...
Det verkar också bara drabba folk i engelsk-språkiga länder. Iallafall så vitt vi vet än sålänge.

andra saker som de är ÖVERTYGADE om, att de minns helt korrekt, och att verkligheten runt om dem har ändrats, eller att de kommer från en annan dimension, hit här till "oss andra".

-
"luke i am your father" och inte "no i am your father"
"interview with the vampire" och inte "interview with a vampire"
med mera. dvs saker som man enkelt kan förklara..
men det slutar inte där.

-
ny ögonfärg, nya länder (Mongoliet fanns tex inte i deras dimension), nya zeeland låg NORR om AU och inte söder. (Tom folk FRÅN NZ, säger detta.) Nordpolen var en kontinent. Alaska låg en bra bit från ryssland, och hade en helt annan form. Sydamerika låg mycket mer åt väst.

Det är mer.
Mycket kan man förklara genom att de helt enkelt minns fel. Det mesta om inte allt....
Problemet är bara det sjuka antal människor som påstår sig vara drabbade.
Även om 50% trollar, och 40% är galna, så är det ändå folk kvar som bevisats sig vara fullt klara i skallen i övrigt, fullt resonliga och faktiskt verkar vara väldigt intelligenta, dessutom......
det går inte ihopa.

Jag börjar tro det handlar om nån slags psykologisk krigsföring, eller åtminstone ett experiment.
Kan det handla om någon slags psykoaktiv drog?

Man vet ju att USA sysslade med MK-ULTRA - det är ju avklassifierat och finns att läsa.
Så varför inte liksom? Varför skulle de sluta där, med LSD - de har lätt kommit på något ännu "bättre" och nu experimenterar dom...

En sak är iallafall solklar - INGENTING biter på dessa människor som är drabbade.
De är _BERGSÄKRA_.
Ingen logik, rationellt tänkande, etc, biter på dem.
Ingenting. De är fullständigt övertygade.

Detta skrämmer mig som fan. Det finns ingen förklaring. Eller jo, det kanske det finns, men det går inte ihopa.

Vids på youtube om detta fenomen har blivit fullkomligt viralt. 10k+ views på många av vidsen....
Nästan bara tummen upp (ca 75% iaf)

Minst 80% av kommentarerna är från "drabbade":
Många av kommentarerna har många tummen upp.

VAD ÄR DET SOM FÖRSIGÅR!!

Detta kommer det skrivas böcker om, artiklar i journaler, kanske tom en ny diagnos för DSM.
Detta är SJUKT STORT oavsett VAD det är...

Tråd på ats:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1115051

Är ni intresserade av ett ENORMT psykiatriskt eller iallafall högst psykologiskt fenomen som pågår just nu så läs... ELLER .. så ÄR de från en annan dimension? Just nu finns det inga svar.

Jag har läst hela jävla tråden .........
Sett minst 20 videos... Är riktigt fascinerad av detta då jag är väldigt intresserad av både psykiatri och psykologi..
Citera
2016-05-29, 22:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienDNA
på ATS svämmar det över med trådar, men en av "huvud" trådarna, är uppe i 142 sidor, med ca 6-10 inlägg per sida..

där e typ 6-7 pers i tråden, som aktivt skriver, som alla påstår sig ha fått bla; ny anatomi.
deras organ sitter inte på samma plats som de e vana vid. Och de är UPPRIKTIGT skärrade. De trollar inte, det har jag klargjort efter att ha nästan lärt känna vissa av dom vid detta laget.
Klart som fan de trollar, i betydelsen som stammar från "internettroll" alltså.

[...]

Citat:
VAD ÄR DET SOM FÖRSIGÅR!![...]
Ehhh, säkert inget märkvärdigare än att en massa kids sitter och trollar varandra på nätet.
Citera
2016-05-29, 22:38
Medlem
alienDNAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Klart som fan de trollar, i betydelsen som stammar från "internettroll" alltså.

[...]

Ehhh, säkert inget märkvärdigare än att en massa kids sitter och trollar varandra på nätet.

Exakt vad jag trodde när jag gick in i tråden, samt i dem första 100 sidorna.
Har du en timme eller två över tycker jag du skall läsa, och det blir snart klart att dessa människorna faktiskt är ärliga med deras 'problem'.

Som sagt, jag trodde precis som du. Bergsäker. Men det ändrades desvärre efter ett par dagar i denna tråd. O inte bara den tråden förstås, men det är väl den mest aktiva just nu iaf.

Oavsett vad det handlar om rekommenderar jag denna läsning, då det är extremt intressant oavsett.
De är inga kids heller, vilket blir glasklart efter ett par sidor.
35+ allihopa.

Efter att ha surfat på nätet sedan 1994 är detta lätt ett av de mest märkliga "fenomen" jag varit me om.
Senast redigerad av alienDNA 2016-05-29 kl. 22:40.
Citera
2016-05-29, 23:53
Medlem
Spirituellts avatar
Skönt att folk börjar bli medvetna om förändringarna, mirror mirror som tidigare nämnts var det som påverkade mig hårdast i början har jag för mig. Finns ju 1xxxx låtar med denna referens som visar att något inte stämmer med dagens youtube version "magic mirror".
Citera
2016-05-30, 21:24
Medlem
2mass avatar
Kollade en gång upp en persons födelsedatum på birthday.se, jag kom ihåg datumet då det var samma dag som en nära släkting. Nåt år senare kollade jag upp personen igen och då hade födelsedagen förskjutits 25 dagar.
Hur troligt är det att det har blivit fel i databasen som birthday.se hämtar sina födelsedatum ifrån? Eller är detta en mandela effekt?
Citera
2016-05-30, 23:45
Medlem
Jag tror det oförklarliga gör vardagen lite mer spännande för många. Jag gillar själv att leka med tanken om diverse galna teorier är sanna, även om jag innerst inne inte fullt ut tror på dom. Det jag tror är att mycket av dom här diskussionerna fungerar som ett slags levande rollspel för dom inblandade där alla aktivt förställer sig för att det helt enkelt är kul och spännande.

Citat:

mer:

kollar man i kommentarerna på alla youtube vids som finns, är det skrämmande hur många, TUSENTALS som verkar "lida" av detta. Alla rapporterar exakt samma saker som "diffar".

det är alltså bortom trollande o annat sådant. det handlar antingen om en slags mass-psykos, eller nån slags "psy-op".
jag och många andra skeptiker i tråden, har varit inne på att det handlar om "memory conformity" (vettefan va de heter på svenska) och andra psykologiska effekter som är fullt naturliga.
men det är alltså för många, som rapporterar samma saker, för att det bara skall handla om det.
men men...
Det verkar också bara drabba folk i engelsk-språkiga länder. Iallafall så vitt vi vet än sålänge.

andra saker som de är ÖVERTYGADE om, att de minns helt korrekt, och att verkligheten runt om dem har ändrats, eller att de kommer från en annan dimension, hit här till "oss andra".

-
"luke i am your father" och inte "no i am your father"
"interview with the vampire" och inte "interview with a vampire"
med mera. dvs saker som man enkelt kan förklara..
men det slutar inte där.

-
ny ögonfärg, nya länder (Mongoliet fanns tex inte i deras dimension), nya zeeland låg NORR om AU och inte söder. (Tom folk FRÅN NZ, säger detta.) Nordpolen var en kontinent. Alaska låg en bra bit från ryssland, och hade en helt annan form. Sydamerika låg mycket mer åt väst.

Det är mer.
Mycket kan man förklara genom att de helt enkelt minns fel. Det mesta om inte allt....
Problemet är bara det sjuka antal människor som påstår sig vara drabbade.
Även om 50% trollar, och 40% är galna, så är det ändå folk kvar som bevisats sig vara fullt klara i skallen i övrigt, fullt resonliga och faktiskt verkar vara väldigt intelligenta, dessutom......
det går inte ihopa.

Jag börjar tro det handlar om nån slags psykologisk krigsföring, eller åtminstone ett experiment.
Kan det handla om någon slags psykoaktiv drog?

Man vet ju att USA sysslade med MK-ULTRA - det är ju avklassifierat och finns att läsa.
Så varför inte liksom? Varför skulle de sluta där, med LSD - de har lätt kommit på något ännu "bättre" och nu experimenterar dom...

En sak är iallafall solklar - INGENTING biter på dessa människor som är drabbade.
De är _BERGSÄKRA_.
Ingen logik, rationellt tänkande, etc, biter på dem.
Ingenting. De är fullständigt övertygade.

Detta skrämmer mig som fan. Det finns ingen förklaring. Eller jo, det kanske det finns, men det går inte ihopa.

Vids på youtube om detta fenomen har blivit fullkomligt viralt. 10k+ views på många av vidsen....
Nästan bara tummen upp (ca 75% iaf)

Minst 80% av kommentarerna är från "drabbade":
Många av kommentarerna har många tummen upp.

VAD ÄR DET SOM FÖRSIGÅR!!

Detta kommer det skrivas böcker om, artiklar i journaler, kanske tom en ny diagnos för DSM.
Detta är SJUKT STORT oavsett VAD det är...

Tråd på ats:
http://www.abovetopsecret.com/forum/thread1115051

Är ni intresserade av ett ENORMT psykiatriskt eller iallafall högst psykologiskt fenomen som pågår just nu så läs... ELLER .. så ÄR de från en annan dimension? Just nu finns det inga svar.

Jag har läst hela jävla tråden .........
Sett minst 20 videos... Är riktigt fascinerad av detta då jag är väldigt intresserad av både psykiatri och psykologi..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in