Citat:
Ursprungligen postat av
Bushsweede
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/st...skorrespondent
Stina Blomgren, tidigare utrikeskorrespondent, har nu blivit SVT´s första Migrationskorrespondent
Stina tycker det känns fantastiskt att nu äntligen på heltid få rapportera historier från dem som flyr och dem som möter de stackars flyktingar på vägen..
Stina Blomgren säger:
- Migration också är en motor för ekonomisk utveckling, Jag tänker till exempel på Egypten där jag bor. Här sände egyptier i exil hem motsvarande 172 miljarder kronor till familj och släkt i landet förra året.
Frågeställning:
* Behöver vi en statligt heltidsanställd flyktingklagomur? (till..)
* Finns det verkligen någon som tycker sig känna brist på historier ur ämnet?
* Är det rimligt att övriga världen tar emot "så kallade flyktingar" från exempelvis Egypten, som sedan här i Sverige överöses med svenska skattepengar i bidrag, som de sedan skickar hem till Egypten igen?
Svar: * Nej, vi behöver ingen statligt heltidsanställd flyktingklagomur till. Allra minst en som är så uppenbart partiskt inställd som Stina Blomgren.
Svar: * Nej, i alla fall inga fler historier som är vinklade till asylsökarnas fördel.
Svar: * Stina Blomgren inser naturligtvis inte att den enes bröd är den andres död i det här fallet. Den köpkraft som överförs från de utvecklade länderna via migranter till icke-utvecklade länder innebär att de utvecklade länderna mister denna köpkraft.
Överföringarna är mycket stora, dubbelt så stora som det bistånd som de utvecklade länderna också ger. Överföringarna går vanligen från individen till en familj och används ofta till sådant som att bygga stora hus, medan biståndet i högre grad går till saker som sjukvård och skolor för hela befolkningen.
Överföringar som ges utan motprestation är att jämföra med socialbidrag eller pengar till tiggare. De gör det möjligt att upprätthålla en improduktiv livsstil, de ger ingen utveckling. De icke-utvecklade länderna ska inte kunna räkna med sådana allmosor, utan bör satsa på att utveckla sig själva.
Jag läste en gång en artikel om en ung asylsökande kvinna i Sverige som kom från ett land i Afrika och klagade över att de bidrag hon fick inte räckte. Hon betalade ju för sin mammas sjukvård i hemlandet. Hon väntade sig alltså att Sverige inte bara skulle försörja henne utan också bekosta hennes mammas sjukvård i ett annat land. Ett sådant åtagande är omöjligt. De asylsökande måste få veta att våra bidrag inte är avsedda för människor i andra länder. Jag tycker att asylsökande och de som lever på bidrag och de som jobbar svart inte ska få skicka pengar utomlands. Betalningar via Western Union och andra betalningssystem bör övervakas.