Citat:
Ursprungligen postat av
ENTP
Eller hur, finns otroliga möjligheter att researcha välgörenhetsorganisationer numera så man kan även gå till mindre organisationer. Kollade upp min senaste via google och deras facebook-sida och lyckades nästla mig såpass djupt att jag kunde se bilder från någon slags tårtfika de hade haft nägonstans i mocambique, äkta facebookprofiler rakt igenom, inlägg från flera år tillbaka, lite små stavfel här och där, högupplösta foton med taskig ljussättning, you get the point... Dels intressant att se hur verksamheten drivs på gräsrotsnivå, dels skönt att veta att det gör någon nytta i alla fall...
Ja, jag har själv skänkt pengar till små organisationer som redovisar direkt vad de gör med pengarna -- där kan resa för representanter ingå, men då visar de också vad de gör på plats.
En förening i Sverige som jag stöttar är majblomman - (köper av barnen) - den föreningen har i huvudsak ideella medarbetare och förutom att jag själv fick hjälp därifrån med glasögon till min son en gång när barnen var små (vi hade då knapp ekonomi - och min son blev mobbad och grävde ner eller kastade sina glasögon därför, det blev dyrt i längden) så att han alltid hade ett par glasögon som låg kvar på skolan - så vet jag att människor i min trakt som lever på socialbidrag, sjukbidrag osv på olika sätt fått hjälp från föreningen .. Det kan vara skridskor, bidrag till skolresa, t o m en julklappar hjälpte de en pappa att köpa ett år.