2016-04-19, 09:04
Moderator
Tinuviels avatar
TS bygger på fakta som Vimur grävt fram tidigare. Dessa fakta ligger inne i tråden om svenska islamister. Med tanke på de senaste dagarnas utveckling tycker jag att den turkiska infiltrationen av miljöpartiet förtjänar en egen tråd där vi kan granska vad den turkiska regimens män/kvinnor i miljöpartiet har för sig och vilka kontakter de nu kommer att vända sig till när Mehmet Kaplan så snöpligt avpolletteras.

En bidragande faktor till Kaplans avgång var sannolikt de nära banden med regimen i Turkiet. Det har uppmärksammats på Flashback, men igår lyftes det även av Svt:
Citat:
Sedan några år tillbaka har Turkiet riktat in sig på att knyta utvandrade turkiska medborgare närmare staten. Genom att stötta dem till framgång och höga positioner i samhället hoppas de kunna dra fördel av dem. De kan påverka andra länders inställning till Turkiet. Till exempel i frågan om EU-medlemskap.
Citat:
I Sverige är det Rafet Candemir som är utsedd att jobba för Turkiet i rådet för turkiska medborgare utomlands. Han gör det genom att ha mycket nära kontakt med bostadsminister Mehmet Kaplan.
Svt kunde rapportera att Candemir och Kaplan uppträtt tillsammans minst 17 gånger, representerat tillsammans, tagit emot politiker från Erdogans parti AKP och gått på sociala tillställningar tillsammans.
Det rör sig inte om någon lös good-will, utan detta är del av ett målmedvetet arbete. Svt skrev:
Citat:
Det råd som Rafet Candemir ingår i rapporterar direkt till premiärministerns kontor i Turkiet och har flera gånger haft möten med den högsta politiska ledningen i landet. De styrs och finansieras av staten med Recep Tayyip Erdoğan och hans parti AKP i spetsen. Ett parti som kritiseras för en allt mer odemokratisk politik. I Turkiet fängslas oliktänkande, fria medier stängs och minoriteter förtrycks.
Utöver att arbeta för Erdoganregimen (genom YTP - The Office for Turks Abroad) har Rafet Candemir representerat miljöpartiet i Skärholmen. Inte på några höga poster, men Candemir har som visat haft en direktlinje till Kaplan.

Utöver Candemir vars uppdragsgivare är YTP har vi Mehmet Coksürer och Mustafa Tumturk (som bara råkar vara Mehmet Kaplans svåger). Den förstnämnda utmålas som ledargestalt inom The Union of European Turkish Democrats (UETD) och Tumturk som också har uppdrag för studieförbundet Ibn Rushd (en del av det muslimska brödraskapets förgreningar i Sverige) har uttalat sig positivt om UETD.

Det stannar inte där. Bland Erdogans tillskyndare finns också Yasri Kahn (tillika ordförande i den av Kaplan grundade organisationen Svenska muslimer för fred och rättvisa - titta gärna in på deras Facebook idel bilder där män och beslöjade kvinnor poserar åtskilda, sitter vid skilda bord och äter etc). Yasri Kahn uppmärksammades av Expressens ledarsida nyligen:
Citat:
Khan skrev efter höstens turkiska nyval, som samstämmigt dömdes ut av valobservatörer, att den kritiska svenska rapporteringen hade präglats av “kolonialistiska tendenser”. Det rörde sig enligt Khan om en “aktiv kampanj mot turkiska folket”, ett försök att “smutskasta ett val”.
Citat:
Gemensamt för de båda ungdomspolitikerna och Yasri Khan är organisationen “Svenska muslimer för fred och rättvisa”, SMFR, som för övrigt grundades av bostadsminister Mehmet Kaplan en gång i tiden. Khan är mångårig generalsekreterare och talesperson för organisationen och språkrören har förtroendeuppdrag.
Engagemanget i SMFR kan möjligen förklara de tre miljöpartisternas böjelser. I augusti 2014 besökte organisationen Istanbul och träffade där enligt sin hemsida framstående AKP-företrädare. Och när den turkiska EU-ministern Volkan Bozkır – som beslutade att Turkiet skulle bojkotta Eurovision i protest mot Conchita Wurst – besökte Stockholm tog han sig tid att träffa Khan och SMFR.
http://www.expressen.se/ledare/johan...poten-erdogan/
Expressens krönikör noterade i efterhand på twitter att hans artikel bemöttes med tystnad av miljöpartisterna i hans flöde. Kanske bidrar det faktum att Yasri Kahn nu kandiderar till miljöpartiets partistyrelse. Blir han vald - det kommer i så fall att säga en del om miljöpartiet.

Några av Vimurs tidigare inlägg, det finns fler och av andra skribenter om man söker:
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)
(FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöjmisshandeln" i Farsta verkar falsk)
Citera
2016-04-19, 17:55
Medlem
Vimurs avatar
Strålande initiativ!
Jag tar mig friheten att citera ett tidigare inlägg om Yasri Khan med uppgifter som jag gärna skulle vilja höra honom kommentera.
En intressant aktivitet som Yasri Khan har ägnat sig åt under senare år är nämligen att lobba för att muslimska familjer ska ställa upp som fosterhem åt omhändertagna muslimska barn. Han har uttalat sig om ämnet i flera internationella muslimska tidningar men självfallet inte i Sverige. Det låter kanske inte så bra att främja medveten segregation när man har betalt för att bidra till motsatsen. I en intervju med den malaysiska TV-kanalen Astro awani får man bakgrunden till Khans engagemang.
Citat:
While the Malaysian couple, Azizul Raheem Awaluddin and Shalwati Nurshal, detained in Sweden for allegedly beating their son for not performing his prayers, is still being held under remand, their four children continues to be taken care of by a non-Muslim Swedish family.

The Malaysian government and its people have expressed their hopes that these children will be put under the care of a Muslim family. It also seems that Sweden’s Islamic community also aims to create that awareness amongst its members.

The Federation of Swedish Muslims for Peace and Justice organized a seminar on Sunday at the Fittya Mosque in Stockholm to make an appeal to the Swedish Muslim community to consider offering themselves to be foster families in the country’s social welfare system.
http://english.astroawani.com/malays...families-28958
Yasri Khan verkar ha turnerat med sin mission för här syns han i Huddinge under ett möte om muslimska fosterfamiljer i samarbete med Sveriges muslimska förbund.
http://www.smf-islam.se/seminarium-o...lj-i-huddinge/
Här besöker Khan (längst bort till vänster) Göteborg i samma ärende.
http://www.smf-islam.se/seminarium-o...lj-i-goteborg/
I den ovannämnda intervjun förklarar Khan varför denna matchning med rätt fosterfamilj är så viktig.
Citat:
“We hope more Muslim families come to the fore and register so when there are cases where Muslim children are forced to be put into the state’s custody, they have a proper place to live. This is important because these children need to be in a home that is halal compliant,” says it’s president, Yasri Khan.

He added that the community also wants to put pressure on the state to be more proactive in identifying Muslim families in order to adapt to a new Sweden where the Muslim community in particular is growing fast.
I artikeln hävdas att Khans fru Kawtar Chibli arbetar inom "Stockholm Child Protection Services", vilket är oroväckande i sammanhanget och Khan hänvisar dessutom till barnkonventionen för att understryka vikten av muslimska fosterfamiljer. Det enda som står i barnkonventionen är dock att barn "har rätt till" sin religion inte att de måste bo i familjer av samma religion om de blir omhändertagna, fast Khan gör en annan tolkning.
Citat:
“According to the European convention and the child convention that Sweden is a signatory of, this is already Swedish law. But the state is not doing enough,” said Khan.
Enligt Khan ska alltså svenska staten erbjuda muslimska fosterfamiljer då svenska familjer följaktligen är "haram" och inte a "proper place".
Återigen, hur är detta förenligt med Khans roll i MP och exakt vad är hans tolkning av "halal" - slöja på småflickor och ingen lek med kuffarbarn?
Denna islamist vill alltså miljöpartiet placera i sin styrelse. Khan försvarar nu som väntat mentorn Kaplan febrilt i sitt facebookkonto.
Citera
2016-04-19, 18:42
Medlem
Vimurs avatar
Vi ska inte heller glömma Grön ungdoms språkrör Semanur Taskin som hyllar Erdogan och försvarar islamisternas särkrav som i följande debattinlägg:
Citat:
Låt oss bära hijab – och bada utan män
Debattören: Integration handlar om att ge och ta – ingen skadas av egen tid för kvinnor i badhus
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22417501.ab
Hon är förstås förtvivlad över Erdogans avgång som enligt Taskin självfallet enbart handlar om islamofobi. Hennes inlägg på facebook fullständigt osar av Sverige-hat och i kommentarsfältet får hon stöd av MB-islamister som Faraj Semmo.
Citat:
Sverige, vi kommer aldrig glömma hur du fått oss att känna oss idag...
(...)
Så många muslimer, så många muslimska ungdomar, har idag tappat förtroendet för samhället. Idag har strukturerna bevisat sin styrka. Detta är ÖVERSTÄLLT allt som kunde skett om han satt kvar, och den "skada" som skett då. 19 av 20 distriktsordföranden för MP uttryckte sitt förtroende för Mehmet igår.
Men 19 av 20 muslimer kommer INTE uttrycka sitt förtroende för det svenska samhället imorgon.
(...)
Det enda dagen säger är detta:
Du som praktiserande muslim har inget i svenska maktkorridorer att göra och varenda muslim är misstänkliggjord tills motsatsen är bevisad.
Då torkar jag mina tårar och säger:
Tack Sverige. Tack MP. Tack Löfven. Då vet jag. Då vet jag att Sverige inte är värt mitt engagemang, min tid, min hälsa och min själ. Aldrig någonsin. Sverige är inte värt vad det kostar för mig att engagera mig. Jag föraktar alla otaliga timmar jag lagt på Sverige. Hur mycket jag offrat och fått utstå. Tid jag kunde brukat på egoistiskt vis istället för altruistiskt som så många andra.
Nu är inte bara muslimer misstänkliggjorda. Samhället och Sverige är misstänkliggjort för hundratusentals. Återigen nivån av kritik och om den är befogad är skilda ting.
Jag citerar Maya Angelou: "I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel."
Sverige, jag kommer aldrig glömma hur du fått mig att känna mig idag. Aldrig.
Idag har inte Mehmet Kaplan avgått. Idag är dagen jag reviderar hela min syn och förhållningssätt till Sverige. Idag har inte Mehmet Kaplan avgått. Idag är dagen jag vet att jag är misstänkliggjord tills motsatsen är bevisad.
Idag är dagen Sverige inte är mitt Sverige längre.
https://www.facebook.com/taskinseman...08280660867692
Sverige är alltså inte längre Taskins då en muslim fick avgå som bostadsminister efter belagda dokumenterade snedsteg. Det väsentliga för Taskin är inte om Kaplan är kompetent och miljöpartist utan det viktigaste är uppenbarligen att han är muslim. Sverige är bara intressant för Taskin om landet ger fördelar åt muslimer, annars förkastar hon det. En fin representant för MP!
Citera
2016-04-19, 18:53
Medlem
Vimurs avatar
Intressant - även inom MP kritiseras Yasri Khan för sin AKP-vurm. Haval Murad som sitter i Stockholms kommunfullmäktige för partiet skriver på sin facebook om Khan:
Citat:
Jag ställer mig också till ledet av chockade och förvånade över valberedeningens förslag av Yasri Khan till Partistyrelsen. Jag kom i kontakt med Yasri's ehhmm "passion" för Turkiet i höstas där han väldigt flitigt försvarade Turkiets massaker på Kurder. Jag hoppas innerligen att kongressen tillrättavisar valberedningen rejält. Som politiker i Stockholm Stadshus tar jag avstånd från personer som försvarar Turkiets vidriga regim. ‪#‎mp‬ ‪#‎miljöpartietdegröna‬ ‪#‎valberedning‬ ‪#‎epicfail‬
https://www.facebook.com/havvelito/p...53315367721862
Citera
2016-04-19, 19:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Intressant - även inom MP kritiseras Yasri Khan för sin AKP-vurm. Haval Murad som sitter i Stockholms kommunfullmäktige för partiet skriver på sin facebook om Khan:
Mellan raderna tycker jag att man kan ana samma kritik hos en annan ledamot i Stockholm stads kommunfullmäktige Halit Azizoglu.
https://www.facebook.com/halit.azizoglu.9

Kan vi komma att se en motreaktion på mp:s kongress? Yasri Khan kanske inte blir vald utan strid?
Senast redigerad av Tinuviel 2016-04-19 kl. 19:24.
Citera
2016-04-19, 20:06
Medlem
Menveds avatar
Johannes Forssberg på Expressen skriver om trådens ämne.
Citat:
...Ändå är partiet i färd med att välja en AKP-apologet till sin partistyrelse. Han heter Yasri Khan och det borde ha varit svårt för valberedningen att undgå hans åsikter om Turkiet. Dessa kan man ta del av på hans öppna och välförgrenade Facebooksida.
/.../
Kopplingarna mellan Mp och AKP slutar tyvärr inte vid Kahn. Ett av språkrören för Grön ungdom i Stockholm skrev i somras ett nu raderat Facebookinlägg där hon utmålade det prokurdiska partiet HDP som terroristiskt och ifrågasatte kritiken mot Erdogan. Ett av ungdomsförbundets språkrör i Västerbotten gratulerade i höstas glatt det “turkiska folket” till AKP:s valseger på Twitter.

http://unvis.it/http://www.expressen...poten-erdogan/

p.s. Trådrubriken kan vara lite för precis. Vore bra med en tråd som berör alla infiltreringsförsök av svensk politik av främmande makt, t.ex. Saudiarabien och alla möjliga länder.
Citera
2016-04-19, 20:27
Moderator
Siegfrids avatar
Rubrik och ämne justerat till att omfatta även islamistisk infiltration.
/Mod.
Citera
2016-04-19, 21:08
Avstängd
Alla trådar går väl till det Muslimska Brödraskapet.
Citera
2016-04-19, 21:09
Moderator
Tinuviels avatar
Ja, då har Yasri Khan utmärkt sig.

Han intervjuas i tv4 och vägrar i samband med det att ta tv4:s kvinnliga reporter Anne Tiberg i hand:
http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar...a9f6d26d00036e

Nu händer det som alltid händer i svensk journalistik. Den svenska journalisten verkar HELT oförberedd på detta. Hon står inför en man som kan misstänkas vara en tämligen konservativ muslim. Varför nöjer sig Tiberg med att fråga om detta (vägran att ta en kvinna i hand) är förenligt med miljöpartiets värderingar? Var är följdfrågorna? Hur ser Yasri Khan på HBTQ-frågor? På abort? Hur kommer det sig att kvinnor och män sitter åtskilda i de verksamheter Svenska muslimer för fred och rättvisa (där han är ordförande) organiserar. Främjar det ett samhälle där män och kvinnor verkar på samma villkor? Hur ser han på sharia i förhållande till svenska lag, står den ena över den andra.

Jag är medveten om att Tiberg utförde en kort intervju som gick ut på att fråga om Kaplan. MEN om nu tv4 väljer vinkeln att han inte ville skaka hand med henne och faktiskt frågar om det är förenligt med vad miljöpartiet står för kanske man kunde fått in åtminstone någon av ovan följdfrågor.
Citera
2016-04-19, 21:18
Medlem
Menveds avatar
Relevant är också Margit Silbersteins krönika idag. Det fanns riksdagsmän i MP som tänkte kräva Kaplans avgång. Vi får inte veta hur många de var eller vilken etnicitet de hade, men troligt är att det handlar om en kamp på liv och död inom Miljöpartiet där islamister och utländska agenter håller på att ta över partiet och att vissa nu såg en chans att göra motstånd.

Intressant är också att de båda språkrören i MP fick föreslå två ministerkandidater var vid regeringsbildningen. Romson valde två etniska svenskar, Bolund och Löwin. Fridolin valde Kaplan och Bah Kunke. Det är alltså Fridolin, och inte Romson som är den svaga länken i MP. Det är han som öppnat dörren till storskalig infiltration av islamister och utländska agenter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/in...m-miljopartiet
Citera
2016-04-19, 21:26
Medlem
Luxuss avatar
Fantastiskt är bara förnamnet. Vilka vinner inom MP - militanta feminister eller de som skapar sig sin identitet genom att intala sig att en gubbe med skägg å rolig hatt är av den bestämda åsikten att män och kvinnor inte ska ta i hand..
Citera
2016-04-19, 22:06
Medlem
majkenofdooms avatar
http://www.svt.se/opinion/hassan-om-kaplan

Till och med partimedlemmar i MP talar öppet om islamisms och Turkiet ryggdunkarna i partiet. Måste säga att jag tidigare inte trott det var möjligt att konservativ islam skulle ha påverkan i ett svenskt riksdagsparti men det verkar onekligen som MP är ute på mycket hal is. Hur fan hamnade partiet här? Hur många av medlemmar tycker att dessa personer är rimliga representanter för sitt parti?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in