Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-23, 16:31
  #1
Medlem
LobotomeradAnds avatar
Säg att någon hittar 5-7kg förpackad M46 sprängdeg tillsammans med stubiner och tändhattar med några år på nacken. Är detta ofarligt att hantera var för sig?
Citera
2016-04-23, 16:47
  #2
Medlem
M46(pentyl) är inte lätt att få fjutt på, du kan tom elda upp den riskfritt.

https://www.soldf.com/sprdeg46.html
Citera
2016-04-23, 16:56
  #3
Avstängd
scoremaxs avatar
Sprängdeg m/46 åldras i praktiken inte, så den behandlar du som om den vore ny.
Citera
2016-04-23, 17:00
  #4
Medlem
LobotomeradAnds avatar
Okej! Även om några av stavarna har svettats igenom pappret?
Citera
2016-04-23, 17:59
  #5
Avstängd
scoremaxs avatar
Nu säger inte jag att du har fel, men då majoriteten av sådana här trådar egentligen handlar om vanliga civila/kommersiella sprängämnen som folk kallar "sprängdeg" så känner jag att vi måste reda ut det här.

Står det någonting på gubbarna?

När du säger att dom "svettats" så misstänker jag starkt att det INTE är m46.
Citera
2016-04-23, 18:08
  #6
Medlem
Min självbevarelsedrift säger mig att man aldrig behandlar sprängmedel som ofarligt
Citera
2016-04-23, 18:10
  #7
Medlem
LobotomeradAnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu säger inte jag att du har fel, men då majoriteten av sådana här trådar egentligen handlar om vanliga civila/kommersiella sprängämnen som folk kallar "sprängdeg" så känner jag att vi måste reda ut det här.

Står det någonting på gubbarna?

När du säger att dom "svettats" så misstänker jag starkt att det INTE är m46.

Det står Sprängdeg M/46 dom är inlindade i ett brunaktigt papper och ligger i kartonger. Kartongerna ligger i en grön trälåda som det står EXPLOSIV VARA på i gul text.
Citera
2016-04-23, 18:18
  #8
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LobotomeradAnd
Det står Sprängdeg M/46 dom är inlindade i ett brunaktigt papper och ligger i kartonger. Kartongerna ligger i en grön trälåda som det står EXPLOSIV VARA på i gul text.
Jadåså, mer tydligt blir det inte.
Det är ingen fara, även om den ser svettig ut, så är det vanlig mineralolja.
Det försvinner aldrig tillräckligt med mineralolja för att flegmatiseringen skall försvinna.

Civila sprängämnen som svettas är däremot annorlunda.
Citera
2016-04-23, 21:03
  #9
Avstängd
Vad är det för stubin och tändhattar? Tjärade krutstubiner? Och sprängpatroner som ligger ett tiotal i en genomskinlig plastask?

Testelda en bit av stubinen innan du gör något med degen. Det kan hända att gammal krutstubin som förvarats fel brinner med fel hastighet, i värsta fall mycket fortare än de ca 1 cm/s som är normalt. Eller mycket långsamt. Så att man undrar om den slocknat och går fram...
Citera
2016-04-23, 22:44
  #10
Medlem
ThePhilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LobotomeradAnd
Säg att någon hittar 5-7kg förpackad M46 sprängdeg tillsammans med stubiner och tändhattar med några år på nacken. Är detta ofarligt att hantera var för sig?

Oj oj oj....sådant där kan vara väääldigt instabilt..... men, oroa dig inte.... jag kan hjälpa dig att bli av med grejerna....helt gratis....

Skämt åsido..... det där är ju guld värt att ha för eventuella framtida "fria kriget". Ett alternativ är ju att gömma/förvara det där det är otillgängligt för klåfingriga.... tills dess att det kanske behövs.
Citera
2016-04-24, 00:37
  #11
Medlem
LobotomeradAnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad är det för stubin och tändhattar? Tjärade krutstubiner? Och sprängpatroner som ligger ett tiotal i en genomskinlig plastask?

Testelda en bit av stubinen innan du gör något med degen. Det kan hända att gammal krutstubin som förvarats fel brinner med fel hastighet, i värsta fall mycket fortare än de ca 1 cm/s som är normalt. Eller mycket långsamt. Så att man undrar om den slocknat och går fram...

Ja visst är det tjärade krutstubiner med tändhattar i genomskinlig plastask. Provade ~60cm stubin till en tändhatt och det funkade helt okej kändes det som. Men det ligger även en jävla massa röd tråd med något vitt i. Vad kan det vara? Bara en känsla säger mig att det är pentylstubin men kan ha helt fel.
Citera
2016-04-24, 00:39
  #12
Medlem
LobotomeradAnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jadåså, mer tydligt blir det inte.
Det är ingen fara, även om den ser svettig ut, så är det vanlig mineralolja.
Det försvinner aldrig tillräckligt med mineralolja för att flegmatiseringen skall försvinna.

Civila sprängämnen som svettas är däremot annorlunda.

Tack för bra svar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback