2016-04-26, 04:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Dök nyss upp på bl.a Expressen.

Citat:
Ett terrorhot har kommit in mot Sverige som har försatt Säkerhetspolisen (Säpo) i stabsläge, enligt uppgifter till Aftonbladet. Säpo bekräftar att man arbetar med att bedöma information som har kommit samtidigt som man arbetar intensifierat.
http://www.expressen.se/nyheter/sapo...t-mot-sverige/

Ganska lite information om vad det faktiskt rör sig om ännu.
Vad innebär stabsläge mer konkret, någon som har koll på det?

Kan det ha ett samband med försvarsmaktens avbrutna övning tro?

Det är väl inte så ofta det riktats hot mot just Sverige vad jag minns. Om man bortser från självmordsattacken i Stockholm då.
Citera
2016-04-26, 04:09
Medlem
Säpo i stabsläge efter information om terrorhot

Citat:
Säkerhetspolisen och polisens nationella avdelning har gått in i stabsläge efter att man fått information om ett terrorhot, erfar Aftonbladet.
– Jag kan bekräfta att vi just nu jobbar intensifierat med att bedöma information som kommit till oss, och som vi inte kunnat avfärda, säger Simon Bynert vid Säpos pressjour.

Citat:
Säpo och Noa samarbetar just nu med anledning av den inkomna informationen.
– Vi samarbetar bland annat med polismyndigheten och delar information med dem så att de kan vidta åtgärder, säger Simon Bynert.
Vilka slags åtgärder?
– Det får polisen svara på.
Även på Noa är man förtegen.
– Det jag kan säga är att det finns ett samarbete med Säpo som pågår och polisen vidtar åtgärder. Vilka åtgärder kan jag inte gå in på, säger Malin Näfver vid Noas pressjour.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22702123.ab

Undra för information de har fått och av vem.
Kanske från någon av tillslagen som skett senaste tiden nere i Europa.

Man kan aldrig vara säker, men tror ni att det finns någon sanning bakom hotet eller bara ett sätt för säkerhetspolisen att de vill synas lite i media och visa att de också gör något?
Citera
2016-04-26, 04:13
Medlem
Atrocituss avatar
Stabsläge = Beredskapsläge. Gissar att SÄPO täljer sina spjut just i detta nu.
Citera
2016-04-26, 04:41
Medlem
dovAkins avatar
Inte förvånad men fortfarande obehaligt. Fan jag som ska ta tuben hem från jobbet mitt i morgon rusningen..
Citera
2016-04-26, 04:55
Medlem
systemkollapss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Inte förvånad men fortfarande obehaligt. Fan jag som ska ta tuben hem från jobbet mitt i morgon rusningen..

Ta det lugnt. Inget lär hända mer än att chansen är större att du blir överkörd av en bil. Sveriges tillstånd var inne i ett defcon 5 läge i julas enligt media och inget hände. Säpo visar upp sig för att kräva mer ekonomiskt stöd.
Citera
2016-04-26, 06:16
Medlem
Crashs avatar
Hoppas de kollar facebook denna gång
Citera
2016-04-26, 07:07
Medlem
Pågår det inte rättegångar mot olika typer av misstänkta terrorister just nu? Islamister kan förmodligen inte acceptera att bli dömda av någon annan domstol än en Shariadomstol.

Lite mindre sannolikhet har väl kopplingen mellan islamister och MP att göra i det här fallet är min tanke men man ska aldrig säga aldrig.

Nu verkar den politiska vägen genom Riksdagspartierna vara död för islamisterna.
Citera
2016-04-26, 07:09
Moderator
Unitys avatar
Trådar sammanfogade.
/Mod
Citera
2016-04-26, 07:17
Medlem
Pastakryddas avatar
Känns ju inte som dom vill nämna något alls om vad hotet består av. Jag förstår att de inte vill skrämma upp hela Sverige men nu lär ju många nojja över att de inte vet vad dom ska undvika
Citera
2016-04-26, 07:18
Medlem
styrlunds avatar
Någon vill att vi ska flytta fokus något.
Vad har varit besvärande för vår regim senaste dagarna i media?
Nu är läge ta kontroll över media. Bästa sättet är skapa en hot utifrån så att vårt politikerförakt byts ut mot odefinierbar räddsla.
Då kan Steffe iklädda sig rollen som den stora landsfadern och prata till oss som vi vore tre år och just vaknat efter en mardröm.
Citera
2016-04-26, 07:22
Medlem
Wertyms avatar
om det är terror på gång så smäller det bara. kommer inte in några hot från IS innan de spränger sina bomber.

det här känns fake och säpo leker viktiga för att skapa lite rubriker.
Citera
2016-04-26, 07:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Någon vill att vi ska flytta fokus något.
Vad har varit besvärande för vår regim senaste dagarna i media?
Nu är läge ta kontroll över media. Bästa sättet är skapa en hot utifrån så att vårt politikerförakt byts ut mot odefinierbar räddsla.
Då kan Steffe iklädda sig rollen som den stora landsfadern och prata till oss som vi vore tre år och just vaknat efter en mardröm.

Detta var precis min tanke direkt. Det har varit några mardrömsveckor för regeringen, med ett Miljöparti som helt tappat kontrollen, och en statsminister som visat sig svag och oduglig att agera.

Vad passar då bättre än att samla folket runt en gemensam fiende? Precis så som man gör i Nordkorea. "Hoten" mot Nordkorea från omvärlden "råkar" ju alltid sammanfalla med att det är som störst nöd och svält i landet. Eller om Kim råkat visa sig svag av någon anledning.

Givetvis är vi utsatta för terrorhot, på grund av massinvandringen då en massa IS-sympatisörer slunkit med in i landet. Men Säpo går normalt inte ut och pratar om det på detta sätt, och det var lite väl genomskinligt att det kom så här mitt under regerings/MP-krisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in