2016-04-27, 18:00
Medlem
MeanMEs avatar
Man har velat införa yoga i skolor för att eleverna skall få en möjlighet till att minska stressen och få varva ner lite. Nu har det stoppats efter kraftig kritik från vissa föräldrar och i vissa fall man kan anta enbart på felaktigt hävdade religiösa grunder.

Meditation är ju något som även finns i kristendomen och praktiseras fritt idag inom alla större samfund över hela världen och troligen så i bibeln med i avsnittet då när Jesus vart frestad av Djävulen. Så det är inte något nytt och främmande för kristendomen vi pratar om här utan väldigt main stream kristendom.

Kritik som lyfts fram ges i formen av:
Citat:
– Många tror att yoga är ett sätt att stärka balansen och rörelseförmågan, men det är mer än så. Yoga används av buddhisterna som en meditationsform. Vi vet inte vad det kan öppna upp för, säger föräldern Linda Olsson till Värnamo Nyheter och fortsätter:
– Mitt äldsta barn går på skolan och min man arbetar som präst i Rydaholms församling. Yoga är ingenting som vi vill beblanda oss med.

Är det rimligt att skolorna viker ner sig inför denna typ av snäv religiös påverkan om en aktivitet som inte har något som är i grunden religiös i sig, det praktiseras ju friskt på nästan varje träningscenter idag över hela landet till exempel?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22706070.ab
Citera
2016-04-27, 18:04
Medlem
Mia-Rovys avatar
Yoga är inte religiöst så om skoloarna ska följa svensk lag så bör de givetvis inte acceptera det. Det religiösa argumentet är fjanterier.
Citera
2016-04-27, 18:13
Medlem
Så länge trams om "chakran" hålls borta som en vital del av utövandet ser jag inget som helst problem med att eleverna får pröva på yoga - eller bara meditation. Snarare mycket positivt.

"Yoga används av buddhisterna som en meditationsform. Vi vet inte vad det kan öppna upp för." ger ett mycket märkligt intryck, jag undrar vad hon menar.
Citera
2016-04-27, 18:24
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Så länge trams om "chakran" hålls borta som en vital del av utövandet ser jag inget som helst problem med att eleverna får pröva på yoga - eller bara meditation. Snarare mycket positivt.

"Yoga används av buddhisterna som en meditationsform. Vi vet inte vad det kan öppna upp för." ger ett mycket märkligt intryck, jag undrar vad hon menar.
Håller med till fullo, hade gärna sett en uppföljningsfråga på den av reportern.
Citera
2016-04-27, 18:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Håller med till fullo, hade gärna sett en uppföljningsfråga på den av reportern.

Man kan kringgå protesterna genom att kalla yogan för "avslappningsövningar" alternativt "antistressövningar". Då är det inga problemas.
Citera
2016-04-27, 18:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Man kan kringgå protesterna genom att kalla yogan för "avslappningsövningar" alternativt "antistressövningar". Då är det inga problemas.
Sant, men är det rimligt att det ska behövas?

Men sedan är jag av uppfattningen att en hund är en hund och en katt är en katt, man ska inte hymla över vad saker och ting är.
Citera
2016-04-27, 18:48
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Yoga är inte religiöst så om skoloarna ska följa svensk lag så bör de givetvis inte acceptera det. Det religiösa argumentet är fjanterier.

Håller med.
Meditation förekommer dessutom inom kristendomen.

Edit:

Citat:

Svenska skräpreportrar är mästare i att inte se solklara följdfrågor.
Senast redigerad av ganglere2 2016-04-27 kl. 18:50.
Citera
2016-04-27, 18:50
Medlem
Mja, helt fel har de ju inte - yoga är intimt sammankopplad med hinduism. Visst kan man frikoppla några gymnastiska övningar inom yogan och kalla det för "avslappningsövningar" eller "stretchning" - men bland yoga-folk hälsas det ofta "namaste" (handflata mot handflata med bugning), snackas om chakra (kundaliniyoga, vilket kan leda till psykos); inom österländsk meditation upprepas ofta vissa mantran som ej sällan är namn på diverse hinduiska gudar osv.

Så det beror på om yogan lärs ut av folk som har kopplingar till hinduism eller inte. Personligen är jag inte ok med hinduister som lär ut, men om yogan lärs ut av sekulära personenr som en ren avkoppling/stretch - go for it! Mycket avslappnande och bra i dagens stressade samhälle. Fast man behöver inte ens kalla det för yoga, hitta på något svenskt!
Citera
2016-04-27, 18:52
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Mja, helt fel har de ju inte - yoga är intimt sammankopplad med hinduism. Visst kan man frikoppla några gymnastiska övningar inom yogan och kalla det för "avslappningsövningar" eller "stretchning" - men bland yoga-folk hälsas det ofta "namaste" (handflata mot handflata med bugning), snackas om chakra (kundaliniyoga, vilket kan leda till psykos); inom österländsk meditation upprepas ofta vissa mantran som ej sällan är namn på diverse hinduiska gudar osv.

Så det beror på om yogan lärs ut av folk som har kopplingar till hinduism eller inte. Personligen är jag inte ok med hinduister som lär ut, men om yogan lärs ut av sekulära personenr som en ren avkoppling/stretch - go for it! Mycket avslappnande och bra i dagens stressade samhälle. Fast man behöver inte ens kalla det för yoga, hitta på något svenskt!

Meditation, avslappning?
Citera
2016-04-27, 18:52
Medlem
proconsuls avatar
En kristen kvinna slutade i min yogaklass för att hon inte ville "tillbe solguden" i solhälsningarna.
Det finns mycket fördomar om yoga inom kristendomen tydligen.
Citera
2016-04-27, 18:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:

Naturligtvis är Linda rädd för att deras barn ska få upp ögonen för en verklighet som inte stämmer med föräldrarnas ultraradikala kristna uppfostran.
Citera
2016-04-27, 19:01
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Namasté: jag bugar för dig. Väldigt farligt att säga . Varför ska man kalla yoga för nåt annat än yoga? För att kristna luddhjärnor inte ska störa sig på det? Gör yoga eller skit i det, det är deras förlust. Jag har utövat yoga i snart trettio år och jag har inte fått nån psykos eller blivit besatt av demoner. Jävla trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in