• 1
  • 2
2016-04-29, 13:33
Medlem
Sitter och ska deklarera och gör en skatteberäkning som landar på ca 1.4 miljoner kronor när jag tjänat ca 2 miljoner under året? Hur går de ihop? Jag trodde skatten låg på 33%?

Dom har delat upp det som så här: (avrundade siffror)
  • Förvärvsinkomst: 2,000,000
  • Kommunal inkomstskatt: 600,000
  • Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst: 400,000
  • Egenavgifter och allmän löneavgift: 400,000
    Summa: 1,400,000
  • Debiterad preliminärskatt: -800,000
    Att betala: 600,000

Det är första året jag driver min näringsverksamhet men det kan väl inte stämma att mer än 2/3 delar går till skatt? Trodde MAX hälften (1 miljon) skulle gå till skatt.
Senast redigerad av SpelBurk 2016-04-29 kl. 13:35.
Citera
2016-04-29, 13:39
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelBurk
Sitter och ska deklarera och gör en skatteberäkning som landar på ca 1.4 miljoner kronor när jag tjänat ca 2 miljoner under året? Hur går de ihop? Jag trodde skatten låg på 33%?

Det är första året jag driver min näringsverksamhet men det kan väl inte stämma att mer än 2/3 delar går till skatt? Trodde MAX hälften (1 miljon) skulle gå till skatt.
Det blir tilläggskatt när man kommer upp i vissa belopp. Det du gör är avdrag. Ta hjälp av någon som jobbar med att deklarera så ska du se att det ordnar sig.
Citera
2016-04-29, 14:09
Medlem
Gurkan100s avatar
Omsätter du såna summor skulle jag rekommendera att bedriva verksamheten i Aktiebolagsform.
Citera
2016-04-29, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det blir tilläggskatt när man kommer upp i vissa belopp. Det du gör är avdrag. Ta hjälp av någon som jobbar med att deklarera så ska du se att det ordnar sig.

Problemet är att jag knappt har några kostnader att dra av då min verksamhet drivs 100% online. Det jag redan dragit av är saker som datorn, domänkostnad, och diverse andra småsaker. Inget som ens gör en bula i 2 miljoner.

Finns det ens någon man kan kontakta så nära inpå deklarationsdagen?
Citera
2016-04-29, 14:58
Medlem
Bedriver du verksamheten hemma så finns ju skatteverkets schablonregler för hemmakontor.

Annars ser det ju inte ut att vara så mycket att göra.

Att tänka på när det kommer till enskild firma är att du beskattas direkt för hela resultat som om det vore lön. Dessutom så, för att förenkla det hela, "betalar du dina egna sociala avgifter" (egenavgifterna).

Ombilda till aktiebolag direkt om du fortsatt kommer få in samma pengar. Du kommer kunna få ut bra mycket mer pengar genom att betala mindre skatt.
Citera
2016-04-29, 17:19
Medlem
revodnebs avatar
Varför i helvete betalar du så mycket i skatt? Se till att planera ordentligt och köp en Tesla eller något till firman så pengarna går till dig själv och inte politikernas lekstuga (invandring mm).
Citera
2016-05-06, 01:26
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpelBurk

Ring en bra revisor i morgon. Du slösar bort massa pengar på skatt.
Citera
2016-05-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Ring en bra revisor i morgon. Du slösar bort massa pengar på skatt.
Ringa en redovisningskonsult är nog en bättre idé. En revisor sysslar inte med skatteplanering normalt sett.

Får du inte till det innan deklarationen skall vara inlämnad går det att inkomma med komplettering eller korrigering senare.
Citera
2016-05-06, 13:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Det blir lägre med att man får göra nedsättning av egenavgifter. Sedan finns det annat du har rätt att göra avdra för att få ner skatten än mer. Sök skatteplanering + din stad så finns det säkert någon du kan ringa som kan ge igenom detta med dig. Men när du nu är uppe i sådana siffror som alltså ändå kommer bli en väldig hög överskott av aktiv näringsverksamhet så borde du snarast möjligast skapa ett AB just för att undvika att så mycket försvinner i skatt. All vinst i ett enskilt är ju att betrakta som lön och ska beskattas som det. Det undviker du i ett AB genom att du kan låsa upp vinsten och sedan enbart ta ut en lön som beskattas på normalt sätt. Enda alternativet att låsa upp i enskild firma blir ju att du får köpa dig saker till företaget som nu en firmabil osv men där har du detta med värdeminskning.

Just detta med att nu även efter sista datum är inget hinder om du redan lämnat in att ta hjälp av någon och korrigera detta för det kommer ju handla om rätt stora pengar som du nu möjligen kommer behöva betala helt i onödan.
Citera
2016-05-06, 17:01
Medlem
berra77s avatar
Detta är den bistra verkligheten för företagare i Sverige.
Skattenivån på vinsten är i närheten av 70 %

Du bör driva din verksamhet från lämpligt skatteparadis.

Dina beräkningar verkar mellan tummen och pekfingret vara ungefär korrekta även om
du rundat av uppåt.
Citera
2016-05-06, 17:09
Medlem
berra77s avatar
periodiseringsfond o expansionsfond brukar vara bra och legala sätt att minska skatten.
Får du upp intäkterna lite mer kan det vara smart att driva verksamheten som aktiebolag och ta ut
del av vinsten som aktieutdelning.
Citera
2016-05-06, 17:12
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ringa en redovisningskonsult är nog en bättre idé. En revisor sysslar inte med skatteplanering normalt sett.

Får du inte till det innan deklarationen skall vara inlämnad går det att inkomma med komplettering eller korrigering senare.

Det är möjligt. "Min" revisor gör sånt i alla fall. Är det en större byrå kan revisorn också hänvisa dig till kompetensen i exempelvis skatteavdelningen. Nu kräver i och för sig TS fråga inte något sådant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in