2016-05-05, 15:39
Medlem
Ree81s avatar
Varje tråd ser jag relativt småsinta frågor om hur teknologi och ekonomi kommer påverka deras framtid, men i princip aldrig tas det upp att vi är på väg mot en samhällskollaps på ett plan som skulle få Romarriket att se ut som ett framgångsrecept.

Jordens ekosystem håller på att helt balla ur. Haven dör, och vi får snart stora områden helt utan syre, som kommer döda precis 100% av allt liv det kommer i kontakt med. Vi har absolut inte bromsat våra utsläpp, trots att vi vet att det kommer förstöra för hela mänskligheten. Afrika kan i princip bli obeboeligt, och vart tror ni dom hundratals miljoner människorna kommer ta vägen? Inte till Kina eller Ryssland i alla fall. Detta är dessutom bara ett urplock, och det finns bra många större farhågor på horisonten, t.ex. det faktum att vi håller på att få slut fosfor på global nivå, vilket krävs för att öht. växa plantor (ni vet, mat).

Kort och gott, det kommer bli extremt mycket sämre innan det blir bättre. Att bry sig om småsaker som ekonomi och ens personliga framgångar de närmsta få åren är både okunnigt och oansvarigt. Vi måste i princip börja rusta upp militären nu för att hålla ute de migrationsvågor som kommer. För de kommer vara åtminstone 10 gånger större än något vi sett tidigare i Sverige.

Kan även nämna att det är aaaaalldeles för sent att påbörja klimatåtgärder nu. Vi har redan börjat mot kollaps, vilket var syftet med att undvika att släppa ut mer växthusgaser. Som det ser ut nu kommer jorden bli så obeboelig att 7.13 miljarder människor helt enkelt inte kan överleva. Visst överlever mänskligheten, men inte utan att betala ett hemskt pris.
2016-05-05, 15:44
Medlem
Det är politikernas fel, främst dom i USA och Kina. Folket borde göra uppror emot dom och hänga dom snart. Speciellt om det sker en ekonomisk kris i framtiden, det är i så fall ÄNNU ett bevis på att den Federala regimen är idioter som förstör jorden!
2016-05-05, 15:47
Medlem
sinewaves avatar
Anledningen till att få bryr sig är för att vad Sverige gör eller inte är fullständigt obetydligt. Endast Kina spyr ut mer växthusgaser på en enda dag än vad Sverige gör på ett helt år.

Således är det enda relevanta det som händer när många måste fly pga klimatförändringarna. Men vi är väldigt långt från någon typ av sådant scenario; på dig låter det som om det bara är ett par år kvar.
2016-05-05, 15:48
Medlem
fantastiskt påstående utan några källor... sanningen är att ingen vet...

Råder dig ta ett en titt på vid vilka våglängder vattenånga reflekterar och absorberar energi... jämföra med infallande strålning samt titta på hur mycket vattenånga det finns i atmosfären. Jämföra denna data med andra "växthusgaser" så får vi se vilken som påverkar mest
Senast redigerad av obisvenkanobi 2016-05-05 kl. 15:52.
2016-05-05, 15:49
Medlem
Flaskhalsats avatar
Vilken jävla rappakalja, Afrika blir obeboligt, jaha? Allt det du räknar upp är jag helt ointresserad av. Lite varmare klimat för att jag får köra bil och leva som jag gör? Taget alla dagar i veckan.
2016-05-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Vilken jävla rappakalja, Afrika blir obeboligt, jaha? Allt det du räknar upp är jag helt ointresserad av. Lite varmare klimat för att jag får köra bil och leva som jag gör? Taget alla dagar i veckan.

Nu säger jag inte att det TS skriver stämmer men ditt resonemang är ju otroligt korttänkt och korkat.

Poängen är att det kommer bli DITT problem.
2016-05-05, 15:52
Medlem
Grävulens avatar
att oroa sig för koldioxid är som att oroa sig för chemtrails
2016-05-05, 15:55
Medlem
Hegernatarens avatar
Climategate är århundradets största bluff. Det är bara här i Sverige som folk fortfarande är dumma nog att tro på det. Gå och göm dig under en sten tillsammans med Romson. Glöm inte att ta med dig en flaska rom.
2016-05-05, 15:57
Medlem
Är du medveten om att du har köpt århundradets största bluff?
2016-05-05, 15:58
Medlem
Du drar valdigt drastiska och sakra slutsatser baserat pa ingenting?
2016-05-05, 16:00
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass

Nu säger jag inte att det TS skriver stämmer men ditt resonemang är ju otroligt korttänkt och korkat.

Poängen är att det kommer bli DITT problem.

Varför skulle det bli det? För 30 år sedan gapade man om att 2020 skulle världen vara på randen till förstörelse och nu är vi här, haven är fortfarande kvar, isen är fortfarande kvar och havsnivån har inte stigit ett skit.
2016-05-05, 16:03
Medlem
Ree81s avatar
Källor finns det tusentals av, och jag kan källhänvisa alla påståenden. Det blir dock en jäkla massa läsande, och jag betvivlar att många av er kommer läsa mer än en länk.

Så här: http://phys.org/news/2016-05-climate...th-africa.html

Ser även att många fortfarande är helt ovetande om växthusgasernas betydelse för jorden, och hur ofantligt stora förändringar som är på väg att ske. Jag har inte tänkt bemöda mig försöka övertyga dessa herrar, men länken ovan är en bra början.

Igen, jag bryr mig inte om att politiker ska påbörja något klimatarbete, att beskatta koldioxidutsläpp och bygga kärnkraftverk. Det är redan för sent, alldeles för sent för något sånt. Hela världen skulle behövt sluta släppa ut 100% av alla växthusgaser för 20-30 år sen. Nu kan man bara börja förbereda sig inför katastrofen.

Inte inom ett par år, men inom 10-20 år tror jag det kommer ske stora förändringar, bland annat det som tas upp i OP. Kollaps sker långsamt. Romarriket varken byggdes eller förstördes på en dag. Kort och gott: När våra barn blir vuxna. Det är bara runt hörnet.

Slutklämmen kommer ironiskt nog vara när haven höjs så mycket att i princip alla kuststäder i världen slukas. Detta är trots allt något man tänker är "det första" som ska hända. Redan nu håller Houston på att dränkas, i en av de värsta katastroferna den staden haft.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in