Jag ska försöka besvara dina frågor men i gengäld får du gärna besvara den fråga jag ställer här:
(FB) Vad är Frimurarnas innersta lära?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sedelpressaren
Vet ni frimurare vad ni har gett er in på och förstår ni innebörden av de långsiktiga konsekvenserna?
Ni kallar er för kristna men det finns inget kristet alls i era ritualer. Det är ett rent hån mot både bibeln och Jesus.
Nej, vi vet inte helt säkert vad vi gett oss in på men vi tror och litar på att det som presenteras inledningsvis om orden stämmer och att dessa grunder inte kommer att förändras efter hand. Jag är nu i kapitelgraderna och har två grader kvar till X och har under de år jag varit med inte stött på något som står i strid med min kristna tro. Om du med långsiktiga konsekvenser syftar på evig fördömelse så vet ju ingen av oss med säkerhet vad som kommer ske men det jag gör i frimurarna strider inte mot bibeln på något sätt. Snarare tvärtom.
Våra ritualer är inte kristna, men de är ritualer för kristna män. Med andra ord, Det vi gör i loge skall inte fungera som en ersättning till, fördjupning av eller mystifiering av vanliga kyrkobesök. Jag går i kyrkan och ägnar mig där åt ritualer som tillbedjan, nattvard etc. I logen gör vi annat. Vi tillber inga andra gudar eller utövar någon religion på något speciellt sätt som vi håller dolt för andra. Som kristen så skulle jag aldrig kunna vara med i ett sällskap som hånar bibeln genom någon form av alternativ, exkluderande religionsutövning. Frimureri är ingen religion.
Innehållet i det vi gör skulle dock vara meningslöst för andra än kristna män. På samma sätt som Jimmy Åkesson skulle finna föga nöje i att gå med i Socialdemokratiska kvinnoförbundet. Detta sällskap är helt enkelt inte till för sådana som han. Anledningen till att vi inte tillåter kvinnor och ateister, judar, muslimer etc. beror helt enkelt på ovanstående.
Citat:
Om ni gått med i frimureriet för att klättra i samhällstegen är väl en sak, men då är ni ju fortfarande märkta av frimureriet oavsett då ni har svurit trohet vid inriten.
Man klättrar inte i samhällsstegen genom att gå med. Om man inledningsvis tror det så blir man ganska snabbt besviken när man inser att de som sitter på de högsta ämbetena i sin loge är helt vanliga människor med titlar som adjunkt, revisor, lantbrukare, etc. På en del ställen så kan det sitta många kommunalpolitiker i logen och det kan ju leda till att du blir bekant med eller rent av vän med en del av dem men tanken är inte att du skall odla din makt genom logen på något sätt. Personer du känner kan du ju vända dig till men du skall inte använda ditt medlemskap för din egen vinning. Jag lånade en vinkelslip av en broder för ett tag sen. Typ på den nivån kan tjänster och gentjänster fungera inom en loge.
Vi svär inga eder om att vi skall ställa upp på sådant som är brottsligt eller omoraliskt och vi är inte tvungna att lyda order. När vi genomför våra ritualer så har alla sin roll men efteråt är alla bröder där ingen är värd mer än någon annan. De gradprydnader vi bär skall bara visa hur långt vi nått i vårt pedagogiska system så vi inte råkar avslöja något till bröder som har lägre grad. Dessa avslöjandena skulle i så fall riskera att förstöra upplevelserna för de bröderna och handlar inte om att dessa hemligheter skulle vara så omvälvande att en nyantagen broder skulle backa direkt om han fick veta dem i förhand.
Citat:
Nu ska väl inte jag sitta här och döma egentligen för det är inte min uppgift, den uppgiften ligger i en högre hand. Jag tänkte bara fråga om ni verkligen vet vad frimureriet innebär egentligen?
Men har ni någorlunda aning om den innersta läran alls? eller tror ni bara det är en jordlig klubb för män att fortsätta sin samhällstege på?
Jag anser mig veta vad det innebär och har personlig erfarenhet av det är positivt enligt de normala måttstockar som finns här i Sverige. Jag har lett studiecirklar för nyfikna bröder och är verksam som ämbetsman i min loge. Jag har även besökt en del loger utomlands och tyckt det var mycket trevligt! Det är en jordlig sammanslutning men inte en klubb att fortsätta klättra på samhällsstegen genom.
Citat:
Tror ni ritualerna bara är lekar?
Absolut inte! De är mycket viktiga då de får oss att reflektera över vilka vi är och vilka vi vill vara. Ritualerna kan man förhålla sig till hur man vill när man är där. En del kanske tycker det är mest skönt med en högtidlig ritual som ett annorlunda avbrott i vardagen medan andra kanske funderar mer över skeendet, symbolers betydelser eller annat. Andra kanske går på loge mest av sociala skäl. Ofta är det en blandning av ovanstående.
Avslutningsvis några kommentarer kring vanliga missförstånd:
I Sverige så har vi det svenska systemet med tio grader samt en elfte för ordens högsta ämbetsmän. Detta system är helt separerat från alla andra frimurarsystem. Alla som vill nå den högsta graden kan göra det. Det är inget svårt utan förutsätter bara att man betalar sina medlemsavgifter och går på loger i olika grader. Det tar ungefär 17-18 år att nå grad tio i Sverige. I USA t ex så har man det 32-gradiga systemet som det tar ca 6 år att komma i genom. Där tar ofta grad 1-3 lite längre tid och grad 4-32 kan ofta tas över ett par helger där man går igenom alltihop. Själv tycker jag det låter lite trist och ytligt men jag har ingen erfarenhet själv av detta system. Det är med andra ord inte så att man i det Svenska systemet sedan vandrar vidare till några internationella grader. Alla storloger är helt separerade men har kontakter som säkerställer att medlemmar kan besöka varandra. Detta förutsatt att man arbetar på ett sätt som förhåller sig till en gemensam kärna, normalt sett i graderna 1-3.
Man stöter ibland på en föreställning att frimureri skulle leda till ett sektbeteende eller en slags kåranda som skulle innebära att man formas till en individ som skall tjäna ordens syften eller en dold agenda. Det är snarare tvärtom. Det moderna frimureriet grundlades under upplysningstiden där fritänkande och den moderna vetenskapen föddes. Kopplingarna mellan den kungliga brittiska vetenskapsakademin och frimureriet är många. Frimureriet handlar inte om att du skall formas av orden utan det handlar om att orden kan hjälpa dig att forma dig själv på ett sätt som du finner konstruktivt. Allt detta bör naturligtvis ske inom de ramar som vi tydligt ställt upp inledningsvis, dvs att man utgår ifrån att man har en kristen moral och grundsyn. Därefter är det inte ordens sak att avgöra om din tro och dina handlingar ligger i linje med någon egendefinerad måttstock. Frimureriet blir vad DU som medlem väljer att göra det till. Det kan bli en pedagogisk resa genom livet som hjälper dig att utveckla dig själv som man eller det kan vara ett ställe du tar dig till med jämna mellanrum för att få träffa kompisar och ha en ursäkt att ta en whisky mitt i veckan. Igen kommer att tala om för dig att du beter dig fel om du inte faller utanför normala sociala ramar som att t ex bli för full eller begår något brott. Vi skyddar inte våra medlemmar till varje pris utan alla får ta ansvar för sina egna handlingar och blir uteslutna om de döms för brott. Breivik hade ju t ex. grad tre men uteslöts direkt. Den här personen
(FB) Örebro, känd artist häktad för våldtäkt 2015-08-17 - vem? Oskar Bly (/mod) var också medlem men har givetvis uteslutits. Jag vill inte kalla dem för bröder och de tror jag inte någon annan vill heller.
Till sist så kan man fråga sig vad frimureriet i så fall ger? För mig personligen så skall jag vara så konkret jag kan. Det hjäper mig genom att det får mig att tänka på hur jag är i mina olika roller i livet. Hur är jag och hur vill jag vara i mitt yrke, som make, förälder, son och medmänniska. Att träffas och genomföra ritualer formar inte nödvändigtvis mig på detta sätt men det håller min medvetandenivå rörande dessa saker vid liv. Jag brukar ofta säga att det är lätt att vara frimurare i loge men betydligt svårare att vara det utanför. Att ständigt försöka bli en bättre människa är målet och det inbegriper för mig en religiös övertygelse. I logen finns det dock inga religiösa moment som skall ersätta ett vanligt kristet liv.