2016-05-09, 11:22
Medlem
Har ett heltidsjobb där jag kommer upp i statlig inkomstskatt. Har också ett AB på sidan där jag tar lite konsultuppdrag. Inga fasta kostnader (i princip) i det. Tänkte använda extrainkomsten, ca 100k/år som pensionssparande i första hand. Frågan är om det är värt att spara pengarna i bolaget och investera dem i kapitalförsäkring där. Eller om jag ska ta ut dem som utdelning direkt och investera dem privat i isk?

Tänkte att jag borde få en ränta på ränta effekt om jag har kvar dem i bolaget, men ser ingen vinst när jag räknar på det? Räknar jag fel? Eller blir det så att utdelningsskatten äter upp den vinsten när jag väl tar ut pengarna?
Citera
2016-05-12, 21:03
Medlem
OurFranks avatar
Spontant sätt känner jag att du ska ta ut pengarna som utdelning. Utdelning på mindre belopp är idag mycket förmånligt med 20% kapitalskatt. Det är inte alls säkert att det är mer förmånligt att ta ut dem när det är dags att gå i pension.

Du räknar inte fel, det blir inte mer förmånligt att ha kvar pengarna i bolaget om man förutsätter att du tar ut dem till samma skattesats vid pension.

Ett alternativ är tjänstepensionsförsäkring men jag tycker ändå att det verkar bäst att dela ut pengarna nu.
Citera
2016-05-12, 21:35
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Ett alternativ är tjänstepensionsförsäkring men jag tycker ändå att det verkar bäst att dela ut pengarna nu.

Instämmer med utdelningen.

Pension skulle inte fungera i just det här fallet då TS inte tar ut lön ur sitt AB (avdragsgill upp till 35% av lön, plus utlöser särskild löneskatt)
Citera
2016-05-12, 23:11
Medlem
Om tanken är att plocka ut pengarna mycket längre fram så är det antagligen mycket bättre att samla kapitalet i bolaget och investera dessa efter bolagsskatten är betald, det skulle innebära att du i realiteten kommer investera ca 25% kapital redan första året, ränta på ränta effekten och med ett antagande om att utdelningsreglerna kommer vara dem samma eller antagligen lite bättre om 10-20-30 år...

Jag skulle föreslå att du har cashen i bolaget.

Kolla in denna sidan så är det ett självklart fall... Och ser man till att investera varje år, så kommer det bli en riktigt fin utveckling dem sista åren...

https://rikatillsammans.se/2015/04/1...tt-aktiebolag/
Citera
2016-05-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timbersoldier666
Om tanken är att plocka ut pengarna mycket längre fram så är det antagligen mycket bättre att samla kapitalet i bolaget och investera dessa efter bolagsskatten är betald, det skulle innebära att du i realiteten kommer investera ca 25% kapital redan första året, ränta på ränta effekten och med ett antagande om att utdelningsreglerna kommer vara dem samma eller antagligen lite bättre om 10-20-30 år...

Jag skulle föreslå att du har cashen i bolaget.

Kolla in denna sidan så är det ett självklart fall... Och ser man till att investera varje år, så kommer det bli en riktigt fin utveckling dem sista åren...

https://rikatillsammans.se/2015/04/1...tt-aktiebolag/

Tack för länken. Det var ju precis den frågan. Dock ser man om man läser lite noggrannare att det faktiskt inte lönar sig att spara pengarna i bolaget. I exemplet så lönar det sig jämfört med att ta ut lön, men jag skulle ju ta det som utdelning, och då blir det alltså sak samma...
Citera
2016-05-17, 22:43
Medlem
lemonzhellos avatar
Oavsett vilket och lite off topic så bör du kanske fundera på att löneväxla i anställningen, eftersom du dels vill pensionsspara, dels kommer upp i statlig skatt. Beror iofs på hur mycket statlig skatt du betalar, dvs vilken av de två skiktgränserna du når över, men det är nog det mest lönsamma i din sits, jämfört med att lägga krut på den andra analysen.

Ett kort exempel: En person bosatt i en genomsnittskommun i Sverige, med en lön på 57500 i månaden, som löneväxlar sig ner till 50000, får nästan 8000 extra avsatt till tjänstepension mot att han avstår ca 3000 i nettolön. Varje månad. Svårslaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in