2016-05-11, 19:18
Medlem
Hej!
Sommarkurser har verkligen högtryck vilket gör att jag fått en dålig reservplats, så i år ska jag sälja glass och läsk på stranden. Man är ju trots allt en fattig student

Jag funderar på att köpa in varorna i någon bra affär, med ok priser.

Jag ska främst sälja läsk och glass.

Vad tycker ni är rimliga priser för detta vid en strand där det är det inte finns en affär i anslutning förutom mitt stånd.

Jag går i tankarna om att prissätta varorna såhär:
* piggelin = 15 kr
* jordgubb&chokladstrutar = 15 kr
* sandwich = 20 kr
* nogger = 20 kr
* "magnumkopia" = 20 kr
* läsk & vatten = 15 kr

Är detta för billigt eller för dyrt, Vad tror ni, hur skulle ni prissatt & vad kan ni själv betala vid en strand ?

Vad kan jag räkna med på ett ungefär att försäljningen kan bli (barnvänlig sjö med "lagom mycket" folk", något mindre ställe men ändock populärt)?
Citera
2016-05-11, 19:51
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvisionaire
Hej!
Sommarkurser har verkligen högtryck vilket gör att jag fått en dålig reservplats, så i år ska jag sälja glass och läsk på stranden. Man är ju trots allt en fattig student

Jag funderar på att köpa in varorna i någon bra affär, med ok priser.

Jag ska främst sälja läsk och glass.

Vad tycker ni är rimliga priser för detta vid en strand där det är det inte finns en affär i anslutning förutom mitt stånd.

Jag går i tankarna om att prissätta varorna såhär:
* piggelin = 15 kr
* jordgubb&chokladstrutar = 15 kr
* sandwich = 20 kr
* nogger = 20 kr
* "magnumkopia" = 20 kr
* läsk & vatten = 15 kr

Är detta för billigt eller för dyrt, Vad tror ni, hur skulle ni prissatt & vad kan ni själv betala vid en strand ?

Vad kan jag räkna med på ett ungefär att försäljningen kan bli (barnvänlig sjö med "lagom mycket" folk", något mindre ställe men ändock populärt)?

Ska detta vara ett företag eller lite vänsteraffärer?
Citera
2016-05-11, 20:37
Medlem
Gör de billiga glassarna någon krona billigare, men gör volymglassarna dyrare. Då får man mer pengar i kassan utan att folk upplever det som dyrt.
Du kan ju prova lite olika prissättningar under sommaren för att hitta rätt. Läsk ligger bra, eventuellt kan du trycka upp den till tjugan.. Ta kontakt med GB direkt och undersök om du kan få köpa till grossistpriser, då får du betydligt bättre marginaler. Ganska ofta kan du få låna en frysbox gratis över sommaren också. Funkar det inte? Testa med Sia eller triumf!

Glöm inte att tänka på hur folk ska betala. Kontanter (bunkra upp växel), snabb kortläsare eller ett swishnummer.
Citera
2016-05-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Ska detta vara ett företag eller lite vänsteraffärer?
Enskild firma
Citera
2016-05-11, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregerdenandre
Gör de billiga glassarna någon krona billigare, men gör volymglassarna dyrare. Då får man mer pengar i kassan utan att folk upplever det som dyrt.
Du kan ju prova lite olika prissättningar under sommaren för att hitta rätt. Läsk ligger bra, eventuellt kan du trycka upp den till tjugan.. Ta kontakt med GB direkt och undersök om du kan få köpa till grossistpriser, då får du betydligt bättre marginaler. Ganska ofta kan du få låna en frysbox gratis över sommaren också. Funkar det inte? Testa med Sia eller triumf!

Glöm inte att tänka på hur folk ska betala. Kontanter (bunkra upp växel), snabb kortläsare eller ett swishnummer.

Det intressanta här är att lågprisglassen har mycket högre marginaler vid denna typ av prissättning. Jag tror att man tjänar mest på de billigare glassarna eftersom många är troligen yngre (12-15 år) och inte har lika mycket pengar som ungdomar.

Sia har jag kontaktat via mail men det känns som att jag måste ringa för att få snabbare svar.

För betalning tänker jag skaffa izettle, swish och kontant. Kvittoskrivare är en dyr utgift dock. Hur ordnar jag kvittering på billigaste sätt?
Senast redigerad av Tvisionaire 2016-05-11 kl. 21:03.
Citera
2016-05-11, 22:12
Medlem
Tänk på att denna business är väldigt väderberoende. Vräker regnet ned och det blåser kallt säljs inget alls.
Citera
2016-05-12, 07:12
Medlem
GB=ring närmsta Varsego/GB-grossist.

Sia och Triumf i all ära, men marknadsandel talar för GB och det kommer underlätta både försäljning och att vidmakthålla en bra prisbild om du håller dig till starkast varumärke. (Samma med läsk, satsa på Coca-Cola och ingen billig kopia som du får rea ut för 5kr i augusti, detta höjer ditt eget "varumärke" också)

Läsk/godis kontakta Axfood Närlivs och/eller privab

Så slipper du åka på Willys och fylla lagret.

50%-marg borde du kunna hålla. (Alltså inpris*2+moms)

Ex: glasspinne kostar 8,65kr exkl moms, då tar du 17,30 + moms(12%) av kund = 19,38kr(20kr).
Senast redigerad av lilltorsken 2016-05-12 kl. 07:15.
Citera
2016-05-12, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvisionaire
Det intressanta här är att lågprisglassen har mycket högre marginaler vid denna typ av prissättning. Jag tror att man tjänar mest på de billigare glassarna eftersom många är troligen yngre (12-15 år) och inte har lika mycket pengar som ungdomar.

Sia har jag kontaktat via mail men det känns som att jag måste ringa för att få snabbare svar.

För betalning tänker jag skaffa izettle, swish och kontant. Kvittoskrivare är en dyr utgift dock. Hur ordnar jag kvittering på billigaste sätt?

Intressant! Jag trodde marginalerna var relativt konstanta. Är marginalen högre i % eller även i kronor?
Jag tror dock inte att du måste tänka så mycket på betalningsförmåga, folk vill ha glass. 15 eller 25 kr spelar sällan någon större roll. Men om du tror att försäljningen mestadels kommer att ske kontant så kanske du bör klura på om du kan få in produkter med högt TB på eller under 20kr.

Kvittoskrivare? Kolla så du inte behöver ett kassaregister också, jag kan inte de reglerna på rak arm. Behöver du kassaregister tror jag izettle-varianten är bra. Slipper du kassaregistret så är det förmodligen smidigast att bara köpa en gammal häck till kassaapparat på blocket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in