• 1
  • 2
2016-05-18, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, så då har du åtminstone kontroll över vad du (förhoppningsvis) får in!

Ja. Har oftast längre uppdrag så det blir förhållandevis få fakturor med ganska stora belopp.
Börjar jag få fler uppdrag lutar det åt att typ billogram får sköta faktureringen.
Citera
2016-05-18, 20:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Vad brukar man "lämna bort" i dessa fall och vad brukar en sådan sak kosta?

Jag lämnar bort min bokföring till en bokföringskonsult/redovisningsbyrå.

Jag betalar mina fakturor själv och skickar även mina fakturor själv, men det är bara 40-50 stycken per år som jag skickar. Jag har till största delen kortbetalningar i företaget.

Jag sätter in mina numrerade verifikationer i en pärm och lämnar hela pärmen, det brukar bli ungefär 100 verifikationer per månad och för det betalar jag runt 15k per år inkl moms.

Tillkommer sedan bokslut och deklarationshjälp som brukar hamna mellan 6 och 8k.

Helt klart värt pengarna.
Personen jag anlitar brukar dessutom se till mitt företags bästa när han gör deklarationen, man kan väl säga att han inom lagens märken gör vad han kan för att skatten ska bli så låg som det är möjligt.
Han hjälper mig verkligen till att göra mitt företag framgångsrikt. Han gör lite mer än vad man kan förvänta sig...

Det är långt ifrån alla redovisningskonsulter som gör det.
Citera
2016-05-20, 16:32
Medlem
bonobonos avatar
Min undran var bara rent hypotetiskt, har inget företag ännu men funderar hur man gör det enklast om/när man har det. Vill ju ha det så enkelt så möjligt men samtidigt gäller de ju att hålla i stålarna tills man kommer igång ordentligt, man måste ju få in vad det kostar först
Citera
2016-05-20, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Min undran var bara rent hypotetiskt, har inget företag ännu men funderar hur man gör det enklast om/när man har det. Vill ju ha det så enkelt så möjligt men samtidigt gäller de ju att hålla i stålarna tills man kommer igång ordentligt, man måste ju få in vad det kostar först

Initialt i ett nystartat företag försöker man oftast att göra de flesta administrativa sysslorna själv. Saknas kompetens till det får man givetvis avväga om det är bäst att förbättra kompetensen ifråga eller att köpa dessa tjänster.
Citera
2016-05-22, 09:38
Medlem
Betalar själv ca 35 000 kr i bokföringstjänster per år då ingår t ex bokslut. Kostnaderna motsvarar strax under 1% av omsättningen. Sköter själv fakturering/betalning av räkningar samt löner.

I år blir det att försöka sänka kostnaderna med att sköta en del av bokföringen själv genom att använda fortnox. Men har du inga anställda och få verifikationer per år blir det givetvis betydligt billigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in