• 1
  • 2
2016-05-17, 17:44
Medlem
bonobonos avatar
Har hört folk som driver företag som sagt att "jag sysslar inte med pappersarbetet, de lämnar jag bort" eller "ja lämnar bara alla kvitton i brevlådan så sköter hon allt" osv.
Om man driver en enskild firma men inte vill hålla på med det ekonomiska som bokföring osv hur kan man då "lämna bort den", är det till en revisor eller finns andra alternativ?
Vad brukar man "lämna bort" i dessa fall och vad brukar en sådan sak kosta?
Citera
2016-05-17, 17:54
Medlem
note-its avatar
Du ska söka en bokföring och/eller redovisningsfirma. De sköter även deklarationen.
Kan ligga på en 4-5000 kr om året.
Citera
2016-05-17, 19:24
Medlem
Först och främst, en revisor sysslar inte alls med bokföring, de har enbart en kontrollfunktion i företag. Sedan, lämna bort allt och räkna med att det räcker med 4-5000 per år är inte realistiskt, möjligen om verksamheten inskränker sig till enbart några tiotal verifikat per år. Vad det verkligen kostar går inte att spekulera så mycket kring, det beror helt på verksamhetens omfattning, och då i första hand hur välfyllda verifikatpärmar som presenteras.

Har du en verksamhet idag eller är det för kommande behov frågan är ställd?
Citera
2016-05-17, 19:34
Medlem
Jag har enskild firma och skickar runt 80 fakturor per år.
Min senaste räkning från redovisningsbyrån som sköter allt åt mig var på 7170 plus moms.
Klart värt det.
Citera
2016-05-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BitvisBriljant
Jag har enskild firma och skickar runt 80 fakturor per år.
Min senaste räkning från redovisningsbyrån som sköter allt åt mig var på 7170 plus moms.
Klart värt det.

Allt - innebär det att de räknar fram och betalar ut lön (om du har någon anställd), skickar fakturor, konterar verifikat, matar in bokföringen gör bokslut och deklaration?

Hur många verifikat brukar det bli per år för dig?
Citera
2016-05-17, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Allt - innebär det att de räknar fram och betalar ut lön (om du har någon anställd), skickar fakturor, konterar verifikat, matar in bokföringen gör bokslut och deklaration?

Hur många verifikat brukar det bli per år för dig?

Nix inga anställda - bara lilla jag.

De har tillgång till mina kontot. Jag ser till att de får fakturor och kvitton så berättar de hur lite pengar jag har kvar.

Posterna de skickade i senaste fakturan var följande:
Löpande redovisning 5 timmar á 575
Bokslut 795
Deklaration med genomgång 3500

Ganska mycket pengar men ändå inte i närheten av hur mycket det skulle kosta i både tid för mig om jag skulle göra det själv - och pengar för mig om de skulle få gå in och reda upp det jag ställt till. Betalar gladeligen och fokuserar på att göra det jag är bra på för att dra in så mycket som möjligt istället.
Citera
2016-05-17, 20:15
Medlem
Citat:

De har tillgång till mina kontot. Jag ser till att de får fakturor och kvitton så berättar de hur lite pengar jag har kvar.

Bokslut 795

Ganska mycket pengar men ändå inte i närheten av hur mycket det skulle kosta i både tid för mig om jag skulle göra det själv - och pengar för mig om de skulle få gå in och reda upp det jag ställt till. Betalar gladeligen och fokuserar på att göra det jag är bra på för att dra in så mycket som möjligt istället.

Ok. 575/timme låter ovanligt lite, men för löpande bokföring kanske det är normalt (den delen brukar jag göra själv). Bokslut brukar kosta avsevärt mer, driver dock ett AB, så är något högre krav på årsredovisning. Skriver och skickar du fakturorna själv, eller ingår även det i deras uppdrag?
Övrig hantering av kundreskontra, är det också något som ingår i uppdraget? Alltså bevakning av förfallodagar och när så erfordras, skicka påminnelser, kravbrev mm.
Senast redigerad av Nordiad 2016-05-17 kl. 20:19.
Citera
2016-05-17, 20:32
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:

Bokslut 795

Citat:
Ok. 575/timme låter ovanligt lite, men för löpande bokföring kanske det är normalt (den delen brukar jag göra själv). Bokslut brukar kosta avsevärt mer, driver dock ett AB, så är något högre krav på årsredovisning. Skriver och skickar du fakturorna själv, eller ingår även det i deras uppdrag?
Övrig hantering av kundreskontra, är det också något som ingår i uppdraget? Alltså bevakning av förfallodagar och när så erfordras, skicka påminnelser, kravbrev mm.

Låter som rimliga siffror för ett litet företag om man byter plats på siffrorna mellan deklaration och bokslut.
Citera
2016-05-17, 20:38
Medlem
Citat:

Jag skriver och skickar fakturorna själv och har även själv hand om det övriga du skriver.
Citera
2016-05-17, 20:57
Medlem
joceks avatar
Kom ihåg att det fortfarande är du som är ansvarig för deklaration/årsbokslut även om du låter någon annan utföra jobbet. Så sätt dig in i siffrorna och lär dig kontrollera att det ser rätt ut innan du skriver under och skickar in.
Citera
2016-05-17, 21:20
Medlem
Polyklorfenols avatar
Det finns även företag som Frilansfinans, men då driver du ingen egen firma, utan är s.k. egenanställd.

Så himla svårt är det inte med bokföring. Jag kör med Visma eEkonomi. Allt är på nätet. Rapporter till Skatteverket skapas i form av filer, som kan laddas upp direkt.
Citera
2016-05-17, 21:40
Medlem
Citat:
Jag skriver och skickar fakturorna själv och har även själv hand om det övriga du skriver.
Ok, så då har du åtminstone kontroll över vad du (förhoppningsvis) får in!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in