2016-05-21, 11:19
Medlem
Hej!

(Jag ska starta eget inom byggbranschen och kommer fakturera enligt omvänd skatteskyldighet dvs att köparen betalar momsen. så vi har det avklarat)

Nu till frågorna!

Kan jag göra avdrag för sakttefritt traktamente varje månad när jag har enskild firma, eller är detta något som man ska dra av för i deklarationen när man har bokslut?

Jag har 0 i debiterad preliminärskatt och ska betala in skatten månadsvis första 6 månaderna nu.

Vi säger att jag har ett heldagstraktament på 220:- och firman står för boendet.

Kan jag då innan jag räknar ut vad skatten blir dra av detta som skattefri ersättning?

Sen en fråga till..

Ponera nu att jag from 2016-0601 tom 2016-0630 fakturerar 68 000 kr som kommer in på mitt företagskonto, och jag tänker betala 45% i skatt och egenavgifter.

Jag har i slutet av månaden fått fakturor som jag ska betala olika fakturor som sammanlagt är till en kostnad av 15000:- inkl.moms.

Ska jag betala dessa pengar före innan jag drar av skatten före eller efter jag betalat företagets räkningar?

mvh!
Citera
2016-05-21, 11:51
Medlem
Hysteria90s avatar
Bäst är nog att du ringer Skatteverket och frågar. Det finns en ruta i deklarationen som heter "kostnader som inte bokförts men som skall dras av". Där är min gissning att du kan baka in dina traktamenten, men ring skatteverket och fråga!

Jag drar av 4.000 KR av min årshyra på lägenheten genom denna ruta iaf och det är helt enligt reglerna.
Citera
2016-05-21, 11:57
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallesnurr
Sen en fråga till..

Ponera nu att jag from 2016-0601 tom 2016-0630 fakturerar 68 000 kr som kommer in på mitt företagskonto, och jag tänker betala 45% i skatt och egenavgifter.

Jag har i slutet av månaden fått fakturor som jag ska betala olika fakturor som sammanlagt är till en kostnad av 15000:- inkl.moms.

Ska jag betala dessa pengar före innan jag drar av skatten före eller efter jag betalat företagets räkningar?

mvh!
Det beror på om du bokför enligt kontant- eller faktureringsmetoden. Du får lära dig företagande och bokföring från grunden. Gå en kurs om du inte kan bli självlärd. Dina frågor är något snurriga.
Citera
2016-05-21, 12:02
Medlem
note-its avatar
Du har väl fått rådet att anlita någon som sköter det här åt dig tidigar på flashback.
Gör det och om inte så finns det forum på nätet där sånt här diskuteras. Knappast fb.
Citera
2016-05-21, 12:19
Medlem
Citat:
Hej!

(Jag ska starta eget inom byggbranschen och kommer fakturera enligt omvänd skatteskyldighet dvs att köparen betalar momsen. så vi har det avklarat)

Nu till frågorna!

Kan jag göra avdrag för sakttefritt traktamente varje månad när jag har enskild firma, eller är detta något som man ska dra av för i deklarationen när man har bokslut?

Jag har 0 i debiterad preliminärskatt och ska betala in skatten månadsvis första 6 månaderna nu.

Vi säger att jag har ett heldagstraktament på 220:- och firman står för boendet.

Kan jag då innan jag räknar ut vad skatten blir dra av detta som skattefri ersättning?

Sen en fråga till..

mvh!

Det som skall betalas i inkomna fakturor skall ske på vanligt vis och belasta konton som i sig reducerar företagets vinst i motsvarande grad. Sedan hänger jag inte med fullt ut, har du gjort en preliminärdeklaration och sedan fått 0 som påförd F-skatt? Om så är fallet skall ingen skatt betalas förrän året är slut och du av bokslutet fått ram vilken vinst företaget gjort som du blir skattskyldig för.
Citera
2016-05-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det som skall betalas i inkomna fakturor skall ske på vanligt vis och belasta konton som i sig reducerar företagets vinst i motsvarande grad. Sedan hänger jag inte med fullt ut, har du gjort en preliminärdeklaration och sedan fått 0 som påförd F-skatt? Om så är fallet skall ingen skatt betalas förrän året är slut och du av bokslutet fått ram vilken vinst företaget gjort som du blir skattskyldig för.

Jag har kollat eftersom jag inte har en aning om vad hur mycket jobb jag kommer ha, därav fick jag skriva 0 i preliminärdeklarationen..

Jag tänkte att om jag sätter in 45% av min vinst på skattekontot varje månad så täcket det mina skatter och sociala avgifter..

Frågan är helt enkelt om jag ska betala in dessa 45% före eller efter jag betalt firmans kostnader?

Förstår du hur jag menar?
Citera
2016-05-21, 18:47
Medlem
Citat:
Jag har kollat eftersom jag inte har en aning om vad hur mycket jobb jag kommer ha, därav fick jag skriva 0 i preliminärdeklarationen..

Jag tänkte att om jag sätter in 45% av min vinst på skattekontot varje månad så täcket det mina skatter och sociala avgifter..

Frågan är helt enkelt om jag ska betala in dessa 45% före eller efter jag betalt firmans kostnader?

Förstår du hur jag menar?

Det förklarade jag i föregående inlägg. Repris: Utgifter i företaget bokförs på sådant konto som reducerar vinsten i motsvarande utsträckning. Glöm inte att avräkning för egenavgifter skall ske i slutet av året för den estimerade nivån för påföljande år. Det är dock inte av vikt om du avser att betala in skatt mm i förväg.
Citera
2016-05-21, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Du har väl fått rådet att anlita någon som sköter det här åt dig tidigar på flashback.
Gör det och om inte så finns det forum på nätet där sånt här diskuteras. Knappast fb.

Ja det var väl av dig jag fick det rådet om jag inte missminner mig..?

Vilket forum finns det där man diskuterar sånthär då, och varför ska man inte diskutera detta här inne på flashback?
flashback forum - Ekonomi - Företagande och företagsekonomi, är ju rubriken?

Jag kanske inte vill ringa och be en revisor ta hand om det?
Citera
2016-05-21, 19:42
Medlem
Citat:

Vilket forum finns det där man diskuterar sånthär då, och varför ska man inte diskutera detta här inne på flashback?

Kan inte se att du skulle vara på "fel ställe", men verkar som viss grundkunskap i företagsekonomi, eller snarare redovisning, borde förbättras innan du sätter igång.

Är det meningen att detta företag skall vara ditt levebröd, eller är det någon form av sidosysselsättning? Har du inlett verksamheten på något sätt?

Revisor är en kontrolltjänst, det som ligger närmast till hands är att ta hjälp av en redovisningskonsult.
Citera
2016-05-23, 09:32
Medlem
note-its avatar
Citat:

Bara för att du är så snäll: http://www.startaeget.se/forum
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in