2016-05-22, 04:28
Medlem
Tjena! Kort fråga: Om man har ett företag och handlar från en grossist som har en kundklubb som man samtidigt får poäng vid varje köptillfälle. Kan man plocka ut varor och produkter t.ex Stereo och kameror från företaget och ha privat utan att riskera något? Jag vet att man kan göra det riskfritt ändå som företagare i form av "julklapp" eller "sommargåva" eller egentligen bara vad som helst.
Citera
2016-05-22, 04:29
Medlem
förtydligar lite; Vid varje köptillfälle får man 1 poäng i deras kundklubb, deras kundklubb innehåller bara roliga grejer som egentligen inte behövs i ett företag t.ex GoPro kamera, Stereo, Golfset och allt möjligt.
Citera
2016-05-22, 07:55
Medlem
Sunimods avatar
Aktiebolag kan du ge dig själv julklapp som anställd, enskild firma nej.

Poäng som ger möjlighet till "gåvor" måste beskattas.
Jämför med flygresor som ger poäng och kan användas privat för egna resor mm är inte ok.
Citera
2016-05-22, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Aktiebolag kan du ge dig själv julklapp som anställd, enskild firma nej.

Poäng som ger möjlighet till "gåvor" måste beskattas.
Jämför med flygresor som ger poäng och kan användas privat för egna resor mm är inte ok.

Så om ett Aktiebolagsägare använder bonuspoäng för att lösa ut en gåva till en anställd måste man då betala moms på produkten? Hur gör man det när de aldrig sker en transaktion ö.ht? Rent hypotetiskt tänker jag nu, har en nära vän med företag som kan ta ut en relativt stor summa produkter och jag blir lite misstänksam.
Citera
2016-05-22, 09:16
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Så om ett Aktiebolagsägare använder bonuspoäng för att lösa ut en gåva till en anställd måste man då betala moms på produkten? Hur gör man det när de aldrig sker en transaktion ö.ht? Rent hypotetiskt tänker jag nu, har en nära vän med företag som kan ta ut en relativt stor summa produkter och jag blir lite misstänksam.

Nja inte moms men är det som plockas ut mer än vad reglerna gäller för gåva till personalen ska företagaren betala arbetsgivaravgift och mottagaren får betala inkomstskatt
Olika regler för typ av gåva och värde.

Här kan du läsa lite om gåvor.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...800014379.html
Citera
2016-05-22, 09:20
Medlem
Citat:
Nja inte moms men är det som plockas ut mer än vad reglerna gäller för gåva till personalen ska företagaren betala arbetsgivaravgift och mottagaren får betala inkomstskatt

Det verkar helt flummigt egentligen, vem som helst vet ju att ett företag som har bonus krediter hos en grossist kan ju bara plocka ut alltihop utan att någon revisor får reda på det överhuvudtaget.
Citera
2016-05-22, 09:21
Medlem
Citat:

Och i händelse av granskning kan man bara hävda att det var en försenad julgåva.
Citera
2016-05-22, 10:00
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Och i händelse av granskning kan man bara hävda att det var en försenad julgåva.

Ja om det är inom de värden som skatteverket anger, 450 kr

Men visst är det nog vanligt att det fuskas.
Precis som svarta löner och svart betalning.

Bonus och poäng ska plockas ut av företaget och ges det till den anställde så är det förmåner som ska beskattas.

Nej jag jobbar inte på Skatteverket och stör mig också på alla jävla skatter man plundras på.
Citera
2016-05-22, 10:10
Medlem
[quote=Sunimod|57344857]Ja om det är inom de värden som skatteverket anger, 450 kr

Men visst är det nog vanligt att det fuskas.
Precis som svarta löner och svart betalning.

Bonus och poäng ska plockas ut av företaget och ges det till den anställde så är det förmåner som ska beskattas.

Tidsfråga innan man skattas på luften vi andas in.
Citera
2016-05-22, 18:22
Medlem
Citat:
Det verkar helt flummigt egentligen, vem som helst vet ju att ett företag som har bonus krediter hos en grossist kan ju bara plocka ut alltihop utan att någon revisor får reda på det överhuvudtaget.

Vet inte vad en revisor har med saken att göra men Skatteverket kan få reda på det. Om du blir granskad kan dom fråga dina leverantörer vilka transaktioner dom har haft med dig. Då kommer det fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in