Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-26, 00:49
  #1
Medlem
De flesta härinne är väl för unga för att minnas den gyllene Amiga åldern.
De som minns kan dock inte förneka att det kom ett par helt otroliga spel till den maskinen. Plockar fortfarande fram dem o lirar ibland, vissa saknar motsvarighet än idag.
Tänk att när maskinen kom 1986 var det den första 16-bitaren, PC datorerna hade knappt färggrafik, Nes 8-bit släpptes ungefär samtidigt. Vem glömmer den helt otroliga grafik Defender of the Crown visade upp redan 1986??
Det tog 5-6 år innan konsollerna Super-nes och Megadrive nådde samma kvalitet.

Listar ett par klassiker, ni får gärna göra detsamma:

Monkey Island - Stämningen när man härjade på Melee Island nattetid med musiken uppskruvad på stereon.
Pirates! - Inget slår originalet!
Player Manager - Kick-off och fotbollsmanager samtidigt!
Dune 2 - Många sömnlösa nätter inspirationen till C&C
Shadow of the Beast - Så vackert...
Cruise for a corpse - Svårt men väl sammansatt
Wings - Slår allt jag spelat från WW1 med hästlängder
Another World o Flashback - Sjukt bra spel!
Tv sports basketball - Har allt ett sportspel behöver
Pinball Dreams/Fantasies - Otroligt flipperspel för sin era
Sensible Soccer - Fortfarande bästa fotbollsspelet?
It Came from the Desert - Oerhört vackert och stämningsfullt

Listan kan göras hur lång somhelst så jag har garanterat glömt massor. Fyll gärna luckorna.
Citera
2005-11-26, 01:15
  #2
Medlem
SuperMarios avatar
Kan fylla på med:

* Speedball 2 - Ice cream, ice cream!
* Monkey Island 2 - Revenge of Le Chuck
* Kick Off 2 - Fotboll har aldrig varit bättre och kommer aldrig att bli heller!
* Cannon Fodder - Krig har aldrig varit så skoj...
* Moonstone - Blod, blod och blod
* Simon the Sorcerer - Stämningsfullt äventyrsspel som är hur bra som helst.
* Great Courts 2 - Tennisspel utan utmanare på den tiden.
* Wings of Fury - Minns fortfarande skriken från springade japaner...
* Goobliiins - Mycket humor!
* Lemmings - Bästa "pusselspelet" någonsin? Första man fixa till Amiga i princip
* Lost Patrol - Musik och grafik som överglänste det mesta

Aja, det var en del nostalgitrippar. Amigan lever fortfarande, iaf i våra minnen.
Citera
2005-11-26, 01:20
  #3
Medlem
du ser man kan ju hålla på hur länge som helst. Lirade aldrig Gobliiins spelen dock, vad gick de ut på?
Citera
2005-11-26, 01:39
  #4
Medlem
MeatAbstracts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Aja, det var en del nostalgitrippar. Amigan lever fortfarande, iaf i våra minnen.

Och med våra emulatorer
Citera
2005-11-26, 02:54
  #5
Medlem
Som nämnts: Wings och Dune2. Måste lägga till Pinball Dreams och Fantasy.
Det var även på amigan som jag spelade alla klassiska lucasarts-spel, ex. ZakMcKracken(?), Loom och Monkey Island.
Citera
2005-11-26, 10:25
  #6
Medlem
Sereenas avatar
*suck*

Trådar som denna får mig att vilja strypa min killed lillebrorsa... han plockade isär en fullt fungerande amiga 500 med yonvis med spel...

han menade att den inte funkade, var bara han som inte kopplat in den rätt....
Citera
2005-11-26, 11:44
  #7
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
du ser man kan ju hålla på hur länge som helst. Lirade aldrig Gobliiins spelen dock, vad gick de ut på?

Ett peka-o-klicka spel. Du får styra över tre olika gubbar med lite olika egenskaper. Någon är smart, en är korkad och en annan är helt crazy. Stor humor i detta spel! Har släppts tre spel (kanske fyra?). Kolla upp dem på:

http://www.lemonamiga.com/
Citera
2005-11-26, 12:17
  #8
Medlem
a4swes avatar
Goblins släpptes även till PC.
Citera
2005-11-26, 12:20
  #9
Medlem
TB-303s avatar
Wayne Gretzky Hockey
Warlords

Mycket av strategispelen från SSI och SSG, simspelen från Microprose.
Citera
2005-11-26, 12:28
  #10
Medlem
Saltas avatar
Jag kommer ihåg att jag spelade ett spel som fan. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad det hete. Ni kanske kan hjälpa mig?

Spelet börjar med att man får köra sin bil (Allt sett uppifrån) men kan köra den hur som hellst på de vägar som finns. Sedan kan man stanna vid olika ställen och gå ur bilen typ in i gamla hus eller liknande och skjuta monster. Det var kul som fan iallafall.
Citera
2005-11-26, 12:39
  #11
Medlem
Bingolikets avatar
Hade lyxen att jag slapp schyffla disketter på spel som låg på en drös disketter.Saknar ofta min Amiga 2000 med enorma 3 MB minne och hårddisk.Har för mig att OP hette Workbench eller något.
Citera
2005-11-26, 12:42
  #12
Medlem
a4swes avatar
Min favoriter till Amigan som givetvis håller än idag är UFO och Civlization, båda finns som tur är till PC och åker fram lite då och då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback