2016-05-27, 16:25
  #1
Medlem
Hej,

Jag har blivit erbjuden en plats utomlands att plugga ekonometri (Econometrics and Operational Research). Jag tror att jag har en ganska bra uppfattning vad utbildningen går ut på (rätta mig gärna om jag har fel). Mycket statistik, använda matematik och applicera det för att lösa business problem eller att helt enkelt bevisa ett påstående.

Frågan är dock hur översätts jobbet - som man får utav utbildningen - på svenska? Jämfört med utomlands finns inte så många jobb här i Sverige där man söker efter "ekonometri", finns det andra översättningar? Kallas det möjligtvis för analytiker? Vad är översättningen?

Om det är någon som har pluggat ämnet/vet någon som har gjort det:
-ingår det mycket programmering?
-Vad har ni för erfarenheter av utbildningen?
-Vad är efterfrågan på arbetsmarknaden? Vad är behovet jämfört med utomlands?
-Vad jobbar ni med?
-Lön?
Citera
2016-05-27, 17:59
  #2
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Min uppfattning är att ekonometri i Sverige är en del inom nationalekonomi. Man lär sig i princip olika former av regressionsmodeller. Det ska vara relativt få som väljer detta som inriktning på högre nivå. Min insikt är dock inte den bästa.ä

Det kanske blir enklare att hitta sökord om du istället tittar närmare på kurserna. Då kanske du kan använda vissa nyckelord därifrån när du söker.
Citera
2016-05-27, 18:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolmogorov-smirnov
Min uppfattning är att ekonometri i Sverige är en del inom nationalekonomi. Man lär sig i princip olika former av regressionsmodeller. Det ska vara relativt få som väljer detta som inriktning på högre nivå. Min insikt är dock inte den bästa.ä

Det kanske blir enklare att hitta sökord om du istället tittar närmare på kurserna. Då kanske du kan använda vissa nyckelord därifrån när du söker.


Tack för svar!
Har valt ekonometri för bachelor och därmed bör det vara extremt få i Sverige som har pluggat det. Vad är din uppfattning om vad man kan jobba med som "econometrician"? Har du några fler erfarenheter att dela med dig?

Tittade igenom deras curriculum igen:

"Mathematical Economics, Game Theory and Time Series Analysis are examples of mandatory courses. Besides these, you have plenty of time for electives. For example, you can choose to take Mathematical & Empirical Finance or Dynamic Systems. You can also choose to take economics or business courses."

Enligt universitet skall jobb inte vara ett problem efteråt. Banker, försäkrings bolag och pensionsfonder är i behov (ING, DNB Rabobank, SNS, ABN-AMRO, Delta-Lloyd och ABP. Inom industrier KLM och Shell. Samt PwC, Deloitte, Ernst and Young ock KPMG. Känns dock tveksamt. Bör man kontakta bolagen och kolla om de verkligen behöver econometricians?
Citera
2016-05-27, 19:59
  #4
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoKarting
Tack för svar!
Har valt ekonometri för bachelor och därmed bör det vara extremt få i Sverige som har pluggat det. Vad är din uppfattning om vad man kan jobba med som "econometrician"? Har du några fler erfarenheter att dela med dig?

Tittade igenom deras curriculum igen:

"Mathematical Economics, Game Theory and Time Series Analysis are examples of mandatory courses. Besides these, you have plenty of time for electives. For example, you can choose to take Mathematical & Empirical Finance or Dynamic Systems. You can also choose to take economics or business courses."

Enligt universitet skall jobb inte vara ett problem efteråt. Banker, försäkrings bolag och pensionsfonder är i behov (ING, DNB Rabobank, SNS, ABN-AMRO, Delta-Lloyd och ABP. Inom industrier KLM och Shell. Samt PwC, Deloitte, Ernst and Young ock KPMG. Känns dock tveksamt. Bör man kontakta bolagen och kolla om de verkligen behöver econometricians?

Fokusera inte så mycket på just titeln "ekonometriker" då det kommer finnas extremt få jobb där din titel blir ekonometriker. Fundera istället på vad du lär dig och var det kan vara användbart. Du kommer lära dig en väldigt applicerbar form av statistik (visserligen smalare än "vanlig" statistik men mer anpassat för ekonomi). Så alla former av jobb som är åt ekonomihållet (tänk finans, vissa typer av konsulter, olika typer av research, policyjobb etc) kommer du vara extremt förberedd för. Du kommer bli duktig på att analysera ekonomisk data helt enkelt.

Precis som användaren ovan nämner är det en del inom nationalekonomi, dock är det ganska få som inriktar sig på det då det finns en massa annat skoj inom nationalekonomi som är roligare, ekonometri ses mest som något nödvändigt för att kunna utvecklas inom ämnet man är intresserad av "på riktigt". Därför har nationalekonomer en hyfsad koll på ekonometri men knappast så bra som någon som läst en hel utbildning enbart med fokus på det.
Citera
2016-05-27, 22:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fokusera inte så mycket på just titeln "ekonometriker" då det kommer finnas extremt få jobb där din titel blir ekonometriker. Fundera istället på vad du lär dig och var det kan vara användbart. Du kommer lära dig en väldigt applicerbar form av statistik (visserligen smalare än "vanlig" statistik men mer anpassat för ekonomi). Så alla former av jobb som är åt ekonomihållet (tänk finans, vissa typer av konsulter, olika typer av research, policyjobb etc) kommer du vara extremt förberedd för. Du kommer bli duktig på att analysera ekonomisk data helt enkelt.

Precis som användaren ovan nämner är det en del inom nationalekonomi, dock är det ganska få som inriktar sig på det då det finns en massa annat skoj inom nationalekonomi som är roligare, ekonometri ses mest som något nödvändigt för att kunna utvecklas inom ämnet man är intresserad av "på riktigt". Därför har nationalekonomer en hyfsad koll på ekonometri men knappast så bra som någon som läst en hel utbildning enbart med fokus på det.


Jätte bra svar! Skall gå igenom mitt beslut igen noggrant. Får man fråga vilka policyjobb som du hade i tanke? Är väldigt nyfiken vad andra tycker/tänker om ämnet eller om det kanske är bortkastad tid.
Citera
2016-05-28, 10:24
  #6
Medlem
conceptionists avatar
Ekonometri är som tidigare nämnt i Sverige placerat under nationalekonomi. Du kan dock anta att en del personer med utbildning i andra passande ämnen arbetar som "ekonometriker" (dvs statistisk analys av ekonomiska frågeställningar) även om de inte är deras yrkestitel. Jag vet t.ex. personer med utbildning i Tekniksk Matematik, Statistik och Matematisk Statistik som jobbar som kvantitativa analytiker inom riksbank, regeringen, och nischade konsultföretag.

Operations Research är en form av tillämpad matematik där man studerar hur man baserat på rigorös analys tar optimala beslut. I jämförelse med Statistik/Ekonometri så används mer optimeringslära och simuleringsmetor. Du kan googla på exempel av typiska problem och frågeställningar inom operations research, samt hur ämnet skiljer sig från statistik/ekonometri.

Vad gäller ämnet Operations Research så finns det vad jag vet inget program helt inriktat på det i Sverige. Detta tycker jag är lite konstigt då det är ett mycket intressant ämne som borde bli allt mer relevant med tanke på ökad efterfrågan på analyskunskaper inom företag och industri. Det närmaste du kommer utbildningsmässigt i Sverige är troligen Industriell Ekonomi med inriktning på matematik eller civ.ing i Teknisk Matematik.

Jag tycker det är ett utmärkt utbildningsval, givet att du gör det som ett medvetet val. Utbildningens styrka och svaghet är troligen att det är snävt och utbildar dig till en form av arbete - analys. Om du vet att detta är vad du gillar att göra så är det en bra utbildning. I jämförelse med t.ex. en ekonomie kandidat så kommer du vara redo för mer kvalificerat arbete.

Jobb inom finans, konsultföretag och policy-analys inom staten känns givna. Techföretag skulle troligen också vara intresserade, givet att du kan programmera bra och (som vanligt) har tillräckliga betyg. En statistiker/operationsanalytiker skulle i så fall vara gångbar som kvantitativ analytiker/"data scientist" hos företag som sitter på stora datamängder. Dessa jobb är ofta relaterade till marknadsföring och konsumenter, ex. optimera annonser på Google, analysera kundbeteenden på webbsidor, beräkna optimal prissättning av produkter för en e-handel, etc.

Som nämnt, med en kandidat får du troligen ganska enkelt bra jobb. Det är ett specialiserat program som ändå täcker in flera discipliner. Vill du ha större möjligheter och mer kvalificerade arbetsuppgifter bör du lägga till en master. Denna typ av jobb tenderar att premiera högutbildade med tanke på att det är tekniskt och baserat på konkreta färdigheter.
Citera
2016-05-31, 23:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EchoKarting
Hej,

Jag har blivit erbjuden en plats utomlands att plugga ekonometri (Econometrics and Operational Research). Jag tror att jag har en ganska bra uppfattning vad utbildningen går ut på (rätta mig gärna om jag har fel). Mycket statistik, använda matematik och applicera det för att lösa business problem eller att helt enkelt bevisa ett påstående.

Frågan är dock hur översätts jobbet - som man får utav utbildningen - på svenska? Jämfört med utomlands finns inte så många jobb här i Sverige där man söker efter "ekonometri", finns det andra översättningar? Kallas det möjligtvis för analytiker? Vad är översättningen?

Om det är någon som har pluggat ämnet/vet någon som har gjort det:
-ingår det mycket programmering?
-Vad har ni för erfarenheter av utbildningen?
-Vad är efterfrågan på arbetsmarknaden? Vad är behovet jämfört med utomlands?
-Vad jobbar ni med?
-Lön?

Som många har nämnt är det en del av nationalekonomin (antagligen den del som är mest användbar utanför just nationalekonomi). Om du läser en avancerad utbildning i t ex business, finance, public policy, marketing, osv så kan du räkna med att du kommer att behöva lära dig en dos ekonometri då metoderna bland annat är användbara i empiriskt arbete där datan som du arbetar med inte är genererad genom labbexperiment, vilket den sällan är inom dessa områden.

Om den utbilding som du är antagen till är något att ha så kommer du att få lära dig grunderna av minst en statstisk mjukvara (Stata, R, SPSS, etc) och om du ska bli så attraktiv som möjligt så skulle jag satsa på att lära mig mer än ett, alternativt bli en riktig räv på den du väljer att bli "specialist" på (skulle gissa att R, utan att ha några riktiga belägg för detta, är det program som värderas högst).

De tjänster som du kan tänkas få lär inte ha titeln econometrician som några har nämnt. En rekommendation är att du funderar själv vilken typ av jobb/industri som du är intresserad utav och läser de komplementarande kurser (du nämner game theory etc) som möjliggör att du får jobb inom det område som du tycker är intressant. Game theory (eller IO om du vill läsa något mer applicerat och mindre teoretiskt) är t ex bra om du vill jobba inom merger analysis, strategi, eller något annat som fokuserar på analyser av marknadsstrukturer.

Som summering, om du är intresserad av dataanalys så är det en bra utbildning. För att maximera den så ska du lära dig så mycket programmering som du bara kan (låter kanske självklart), men också fundera inom vilket område du vill vara verksam så att du kan välja till de kurser, de metoder och teori, som bäst möjliggör att du får göra den typ av jobb/analysis som du vill pyssla med.
Citera
2026-06-20, 01:01
  #8
Medlem
Kollar på exakt samma utbildning just nu, ser extremt intressant ut. Skulle gärna höra hur det gått för dig

Citat:
Ursprungligen postat av EchoKarting
Hej,

Jag har blivit erbjuden en plats utomlands att plugga ekonometri (Econometrics and Operational Research). Jag tror att jag har en ganska bra uppfattning vad utbildningen går ut på (rätta mig gärna om jag har fel). Mycket statistik, använda matematik och applicera det för att lösa business problem eller att helt enkelt bevisa ett påstående.

Frågan är dock hur översätts jobbet - som man får utav utbildningen - på svenska? Jämfört med utomlands finns inte så många jobb här i Sverige där man söker efter "ekonometri", finns det andra översättningar? Kallas det möjligtvis för analytiker? Vad är översättningen?

Om det är någon som har pluggat ämnet/vet någon som har gjort det:
-ingår det mycket programmering?
-Vad har ni för erfarenheter av utbildningen?
-Vad är efterfrågan på arbetsmarknaden? Vad är behovet jämfört med utomlands?
-Vad jobbar ni med?
-Lön?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in