Citat:
Ursprungligen postat av
Atrocitus
Jag tänkte om det finns en evolutionär förklaring till varför somliga kissar på sig i sängen? Läst runt lite om sängvätning och fenomenet verkar bero på en rädsla/nervositet hos personen, och/eller "taskig uppväxt". Men det måste finnas miljontals sängvätare i världen som har haft en klanderfri uppväxt men som, det till trots, pissar på sig. Så jag köper inte den simpla förklaringen.
Kom att tänka på att sängvätning skulle kunna ha funktionen att hålla potentiellt farliga djur borta under sovande stund, på tiden då folk bodde i grottor. Revirmarkering?
Varför pissar folk på sig?
Jag vet inte var du har inhämtat din info, den är inte direkt uppdaterad. Sängvätning (eller nokturn enures) kan hos barn delas in i två grupper, primär och sekundär enures.
Primär enures är den vanligaste och den är inte kopplad till psykiska faktorer. En teori är att har för lite av hormonet ADH som barn.
Sekundär är när barnet har varit helt torrt under en period, för att sedan återgå till sängvätning. Denna kan komma av olika stressorer.
Jag ser ingen klar evolutionär fördel med det, men det gör jag inte heller med t.ex. färgblindhet. Det enda man kan veta är att det inte har varit tillräckligt stor nackdel för att ha sorterats bort.