Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-28, 22:15
Medlem
Atrocituss avatar
Jag tänkte om det finns en evolutionär förklaring till varför somliga kissar på sig i sängen? Läst runt lite om sängvätning och fenomenet verkar bero på en rädsla/nervositet hos personen, och/eller "taskig uppväxt". Men det måste finnas miljontals sängvätare i världen som har haft en klanderfri uppväxt men som, det till trots, pissar på sig. Så jag köper inte den simpla förklaringen.

Kom att tänka på att sängvätning skulle kunna ha funktionen att hålla potentiellt farliga djur borta under sovande stund, på tiden då folk bodde i grottor. Revirmarkering?

Varför pissar folk på sig?
Citera
2016-05-28, 22:40
Medlem
Hos vuxna stämmer säkert förklaringen, men vad gäller barn så beror det på att njurarna måste mogna.
Är barnet sängvätare upp i 6:års åldern kan det vara bra att sätta in mediciner för njurarna pga barnets självförtroende då många skäms.
Citera
2016-05-28, 23:36
Medlem
Bör det inte snarast vara tvärtom? Det måste finnas en anledning till att vi normalt inte urinerar i sömnen, och den ligger säkerligen mycket längre tillbaka i tiden än bruket av kläder eller sängar. En rimlig förklaring kunde vara att urinlukten skulle kunna märkas och locka till sig rovdjur.
Citera
2016-05-29, 10:40
Medlem
olasvenssons avatar
Min lillasyrra var sängvätare till 8 års åldern minns jag.

Revirmarkering tror jag inte på. Människor har väl aldrig pissat in ett revir?
Citera
2016-05-30, 02:05
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atrocitus
Jag tänkte om det finns en evolutionär förklaring till varför somliga kissar på sig i sängen? Läst runt lite om sängvätning och fenomenet verkar bero på en rädsla/nervositet hos personen, och/eller "taskig uppväxt". Men det måste finnas miljontals sängvätare i världen som har haft en klanderfri uppväxt men som, det till trots, pissar på sig. Så jag köper inte den simpla förklaringen.

Kom att tänka på att sängvätning skulle kunna ha funktionen att hålla potentiellt farliga djur borta under sovande stund, på tiden då folk bodde i grottor. Revirmarkering?

Varför pissar folk på sig?
Jag vet inte var du har inhämtat din info, den är inte direkt uppdaterad. Sängvätning (eller nokturn enures) kan hos barn delas in i två grupper, primär och sekundär enures.

Primär enures är den vanligaste och den är inte kopplad till psykiska faktorer. En teori är att har för lite av hormonet ADH som barn.

Sekundär är när barnet har varit helt torrt under en period, för att sedan återgå till sängvätning. Denna kan komma av olika stressorer.

Jag ser ingen klar evolutionär fördel med det, men det gör jag inte heller med t.ex. färgblindhet. Det enda man kan veta är att det inte har varit tillräckligt stor nackdel för att ha sorterats bort.
Citera
2016-06-06, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag ser ingen klar evolutionär fördel med det, men det gör jag inte heller med t.ex. färgblindhet. Det enda man kan veta är att det inte har varit tillräckligt stor nackdel för att ha sorterats bort.

Ett exempel på synfel, närsynthet har upplevts som sofistikerat och önskvärt i en brud i Kina och idag leder det landet i närsynthet. Så det kan ha funnits konstiga kulturella anledningar till evolutionära tryck som inte förstås idag, men det är inget som vi kan veta som du skriver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in