Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-06-04, 21:13
Medlem
Sommarvikingens avatar
Jag blev lite orolig när jag pratade med min bror idag. Han ska ha en ensamkommande, tror det är en hazar i sitt hem kan vara syrier också. Frågade aldrig om etniciteten på tonåringen. 13 år gammal. Han sa att han ville testa och se hur länge han och hans familj orkar ha honom i ett källarrum. Han gör det självklart för pengarna då det är väldigt bra betalt. Det är ingen ide att försöka få honom att tänka om då hans hjärna drivs av pengar.

Det jag är mest orolig över är hans barn. Hur deras uppväxt förändras, även om det bara är temporärt. Då det är en främling dom får träffa varje dag så tror jag dom förändras rent psykiskt men jag kan ha fel. Det är ju inte riktigt samma sak som att ha en svart husmor i sitt hem i södra Amerika back in the days. Dom är under 6 år. Om det skulle uppstå en stor konflikt så kanske dom får men för livet. Jag har inte lust att besöka min bror om han ska ha en Hazar/syrie i sin källare. Jag kanske kan ändra min människosyn men jag har svårt att lita på ensamkommande/flyktingar från mellanöstern pga alla hemska historier man har hört.

Känner ni flashbackare någon som har öppnat upp sitt hem för en ensamkommande tonåring? Vad har ni hört för historier? Vad är era erfarenheter? Dela gärna med er.
Senast redigerad av Sommarvikingen 2016-06-04 kl. 21:17.
Citera
2016-06-04, 21:21
Medlem
Det är ganska mycket pengar man kan få och det är förståeligt att en del människor lockas av pengarna.

I det här fallet utgår vi från att det ensamkommande barnet verkligen är 13 år. Det är inte så troligt dock för det fuskas nästan alltid med åldern.

Att det finns yngre barn i familjen behöver egentligen inte vara några problem. Du nämner inte om det är pojkar eller flickor. Risken finns förstås att sexuella övergrepp sker mot de små barnen. Det är tyvärr mycket vanligt att ensamkommande pojkar har blivit sexuellt utnyttjade och det kan gå ut över barnen.

Det kan gå bra också. Men samtidigt en 13 åring som inte vuxit upp i Sverige är mer krävande än vanliga svenska barn. Så de får räkna med att det blir en del jobb och inte att 13 åringen som en vanlig tonåring stänger in sig på sitt rum och ej stör.

Något annat man också får vara uppmärksam på är vilka kompisar denna 13 åring skaffar sig. Om det är andra ensamkommande barn eller landsmän som han umgås med i skolan och på fritiden så måste man vara uppmärksam att de inte påverkar honom negativt. Bland ensamkommande barn är drogproblem ett mycket stort och vanligt problem.
Citera
2016-06-04, 21:31
Medlem
crillecrilles avatar
Om det inte "blir folk" av barnet så är det faktiskt din brors fel, inte barnets eget. Man kan inte tro att det bara är att låta en 13-åring ha ett rum i källaren och sen löser sig resten av sig själv. För det gör det inte. Oavsett om det är ett barn till en missbrukare, ett ensamkommande eller om det är ens eget biologiska barn så behöver det kärlek och omsorg.

Att du kallar barnet för en "främling" som dina brorsbarn kommer träffa varje dag är ju inte så lite motsägelsefullt förresten.
Citera
2016-06-04, 21:58
Medlem
Jag känner två familjer som öppnat sina hem för ensamkommande. Båda har gett upp.
Det handlade om 14-16-åringar, analfabeter. Mentalt på ca 4-5 års nivå.
Det var omöjligt att hantera, trots att dessa familjer hade gott om tid och verkligen försökte.
Citera
2016-06-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Jag blev lite orolig när jag pratade med min bror idag. Han ska ha en ensamkommande, tror det är en hazar i sitt hem kan vara syrier också. Frågade aldrig om etniciteten på tonåringen. 13 år gammal. Han sa att han ville testa och se hur länge han och hans familj orkar ha honom i ett källarrum. Han gör det självklart för pengarna då det är väldigt bra betalt. Det är ingen ide att försöka få honom att tänka om då hans hjärna drivs av pengar.

Det jag är mest orolig över är hans barn. Hur deras uppväxt förändras, även om det bara är temporärt. Då det är en främling dom får träffa varje dag så tror jag dom förändras rent psykiskt men jag kan ha fel. Det är ju inte riktigt samma sak som att ha en svart husmor i sitt hem i södra Amerika back in the days. Dom är under 6 år. Om det skulle uppstå en stor konflikt så kanske dom får men för livet. Jag har inte lust att besöka min bror om han ska ha en Hazar/syrie i sin källare. Jag kanske kan ändra min människosyn men jag har svårt att lita på ensamkommande/flyktingar från mellanöstern pga alla hemska historier man har hört.

Känner ni flashbackare någon som har öppnat upp sitt hem för en ensamkommande tonåring? Vad har ni hört för historier? Vad är era erfarenheter? Dela gärna med er.

13 åring, jo tjena... Det lär vara en 30+ år gammal sandneger. Det finns bara en sak sådana här ociviliserade primater lyssnar på och det är våld. Jag rekommenderar din bror att ständigt gå runt med machete på bältet för att visa att han är klanledare. Gör denna sandneger någonting olämpligt, så som att skita i hörnet av sitt rum eller grilla inomhus, så måste detta alltid bemötas med våld så att jäveln lär sig! Det lär bli lagom roligt när din bror ska potträna en 30+ åring...
Citera
2016-06-05, 05:02
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen

Finns/ Fanns väl en tråd här om en kvinna som öppnade sitt hem för en parasit, ursäkta jag menar "ensamkommande"? Hennes dotter utsattes för nån form av sexuella övergrepp vill jag minnas.

13år eller inte, så skiljer sig denna persons kultur så mycket från vår egen att det kommer att bli problem. Om man nu inte är bered på att anpassa sig efter sin "gäst" vill säga. Puckon som tror att det inte finns några nämnvärda skillnader mellan en etnisk svensk och en afghan t.ex. måste vara helt urblåst.
Citera
2016-06-05, 05:10
Medlem
Till TS, be gärna din släkting skapa en tråd här där han uppdaterar med jämna mellanrum hur det funkar i familjen.
Citera
2016-06-05, 06:01
Medlem
Drinkycrows avatar
Funkat bra för mina päron men det beror väl på barnet i fråga.

Är det verkligen bra pengar dock? Mina föräldrar får inte alls mycket utan gör det av andra anledningar.
Citera
2016-06-05, 08:55
Medlem
så din bror ska ta hand om ett barn bara för pengarna och du är orolig för hur en tonåring ska påverka hans ungar? Med en sån pappa kan det bara bli bättre..
Citera
2016-06-05, 10:33
Medlem
Anmäl honom till soc.
Sedan kan du ju nämna att när det hela är över så kommer man hänga landsförrädare.
Citera
2016-06-05, 10:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Farligt det blir som att leka med elden. Att nu den ensamkommande säger sig vara 15 innebär att han kan vara 30 och eftersom ingen koll gjorts så kan han i sitt hemland vara efterlyst för typ tom mord och pedofili.
Citera
2016-06-05, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Funkat bra för mina päron men det beror väl på barnet i fråga.

Är det verkligen bra pengar dock? Mina föräldrar får inte alls mycket utan gör det av andra anledningar.
Tja, allting är ju relativt. Det är upp till varje kommun att besluta om ersättningsnivåerna men de flesta torde följa SKL:s grundrekommendationer. Ersättningarna varierar vidare med barnets ålder samt vilken arbetsinasts uppdraget kräver. Lägsta rekommenderade ersättning verkar dock landa på omkring 10 000 per barn och månad enligt ovan nämnda rekommendation. Arvodesdelen är dock skattepliktig.

Med tanke på att ytterst få ensamkommande är mellan 0-12 år samt att föräldrar i vanliga familjeförhållanden bara kan drömma om att få ut sådana bidrag får därför ersättningarna bedömmas vara mycket höga.

Hade det funnits många mäniskor som gjort detta av andra anledningar än pengar hade inte ersättningsnivåerna sett ut som de gör.

http://www.familjehemmet.se/ersattning_familjehem.php
Senast redigerad av pf10 2016-06-05 kl. 10:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in