Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-03, 13:03
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Jag har lst ngonstans att han var ngon versteprst i den urgamla Moogoo-kulten. Och de offrade ju mnniskor. Ngon som vet frresten vilken av djungelstammarna i Bengali Lubanga hrstammar ifrn?

hans pappa, Buwako enligt Seriewikin, var ju ocks prst i Moogoo-kulten, och eftersom ingen vgade neka honom ngonting bosatte han sig i en stam (kommer inte ihg vilken - antagligen var det en sn dr som frfattaren hittar p s fort det behvs en stam och han/hon inte vill anvnda sig av en av de vanliga) och gjorde hvdingens dotter gravid. Fantomen kom och krde ut Buwako, och nr Lubanga fddes sattes han ut i djungeln fr att d, men Buwako rddade honom och uppfostrade honom ensam. Nr Lubanga var i tonren gick han till Llongo-stammen och blev adopterad av dem, men ingen visste var han kom frn egentligen. det var hr Luaga trffade honom fr frsta gngen, och redan d var Lubanga en otcking.

haha, vilket minne man har.

angende Djungelpatrullen r det vl s att de helt enkelt inte vill leta upp beflhavaren, av respekt. det har sagts i ngra serier, och nr folk vl brjar gra efterforskningar brukar de rtt snabbt kunna koppla samman dem oknde beflhavaren med Fantomenmyten. Brunnen sprngdes under Lubanga-tiden vill jag minnas, och Worubu hittade den hemliga gngen, men det ltsas man inte om idag, fr brunnen str kvar och gngen r fortfarande hemlig.
Citera
2008-03-03, 13:25
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
hans pappa, Buwako enligt Seriewikin, var ju ocks prst i Moogoo-kulten, och eftersom ingen vgade neka honom ngonting bosatte han sig i en stam (kommer inte ihg vilken - antagligen var det en sn dr som frfattaren hittar p s fort det behvs en stam och han/hon inte vill anvnda sig av en av de vanliga) och gjorde hvdingens dotter gravid. Fantomen kom och krde ut Buwako, och nr Lubanga fddes sattes han ut i djungeln fr att d, men Buwako rddade honom och uppfostrade honom ensam. Nr Lubanga var i tonren gick han till Llongo-stammen och blev adopterad av dem, men ingen visste var han kom frn egentligen. det var hr Luaga trffade honom fr frsta gngen, och redan d var Lubanga en otcking.

haha, vilket minne man har.

angende Djungelpatrullen r det vl s att de helt enkelt inte vill leta upp beflhavaren, av respekt. det har sagts i ngra serier, och nr folk vl brjar gra efterforskningar brukar de rtt snabbt kunna koppla samman dem oknde beflhavaren med Fantomenmyten. Brunnen sprngdes under Lubanga-tiden vill jag minnas, och Worubu hittade den hemliga gngen, men det ltsas man inte om idag, fr brunnen str kvar och gngen r fortfarande hemlig.
Tack fr infon om Lubangas hrkomst

Ja, brunnen hittades och anvndes inte mer efter det. Men Fantomen hittade dock en annan vg till kassaskpet. Via en grotta som han sttte p av en slump, dr den gamle piraten Rdskgg (DP's frste verste) hade anvnt som "kontor", infr en rd mot det dvarande fort som numera r DP's hgkvarter, s hittade han en nergng till kassaskpet som inte gick via brunnen. S nu fr de terigen meddelandena via kassaskpet.
Citera
2008-03-03, 13:41
Medlem
Uncle Dukes avatar
dr ser man. tack fr den infon. jag slutade dessvrre prenumerera fr ngra r sen, s jag har inte s bra koll p de aktuella hndelserna i Bengali. vem r t ex president nu?
Citera
2008-03-03, 13:46
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
dr ser man. tack fr den infon. jag slutade dessvrre prenumerera fr ngra r sen, s jag har inte s bra koll p de aktuella hndelserna i Bengali. vem r t ex president nu?
Det vet jag inte... Men jag vet att Rama Singhs dotter, vars namn jag glmt, kandiderade till presidentposten fr ett tag sedan. Men om hon vann vet jag inte. Det r vldigt sllan jag kper nya nummer av Fantomen. Jag gnar mig mer t de jag hittar p antikvariaten!
Citera
2008-03-03, 14:02
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von Drake
Trdhuset har han vl inte kvar? Brann inte det ner? Men du har rtt i att Diana drar in del, och hon bekostar nog utgifterna fr barnen.
Jass... Det har jag missat i sna fall! Nr hnde det?
Citera
2008-03-03, 15:36
Medlem
Harrison_Fords avatar
p tal om fantomen kom jag p att jag beskte fantomenlandet nr jag var liten, var en stor besvikelse att se fantomen dr, personen som var fantomen var inte ens biff
Senast redigerad av Harrison_Ford 2008-03-03 kl. 15:43.
Citera
2008-03-03, 18:11
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Jass... Det har jag missat i sna fall! Nr hnde det?

Jag har inte lst det i ngon serie, men det fanns som svar frn Red i ngon tidning fr ett par r sedan, dr man rknade upp alla stllen som han har som bostad (Bl a nmndes Klippan i USA och slottet). D skrevs det att trdhuset hade brunnit ner, s jag antar att det finns dokumenterat i ngon serie.

Mvh

Von Drake
Citera
2008-03-03, 23:03
Medlem
Citat:
Den 13 fantomen var faktiskt den fjrde sonen till den tolfte. Men hans ldre brder satsade hellre p sina karrirer.

haha Ja, o han var jttekort!
Citera
2008-03-03, 23:40
Medlem
Ledarens avatar
Tror ni att det ngonsin kommer komma en 22:a, 23:e Fantomen etc, som utspelar sig i framtiden, eller kommer den 21:a Fantomen leva vidare med oss hela tiden.
Citera
2008-03-03, 23:49
Medlem
bruschens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren
Tror ni att det ngonsin kommer komma en 22:a, 23:e Fantomen etc, som utspelar sig i framtiden, eller kommer den 21:a Fantomen leva vidare med oss hela tiden.

Nej, det tror jag inte, ven om det vore intressant. Man skulle i s fall vara tvungen att ha med Diana som nka, Guran som ledsen polare som blev kvar. Skall Devil brja hnga med sin nya husse/matte ut p ventyr och Hero, vad hnder med honom? Falukorv? Det r fr mnga karaktrer som r intimt sammankopplade med 21:an, s han fr nog hnga med. Det r lite problematiskt att 21:an har varit gllande fantom i 45 r, eller vad det r (till en brjan var han nummer 20, men efter ett tag fick han bli 21 fr att fylla ut glappet mellan generationerna).
Citera
2008-03-04, 22:54
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ledaren

Det har ju kommit ngra "spin-off"-ventyr p detta mnet, exempelvis ventyret med den 23:e Fantomen i det dr supertjocka numret ifrn 2000. Tror inte att 21:an kommer att dra vidare, varfr skulle han gra det nu efter 70 r? Dessutom r ju Lee Falk dd och det hade ju i princip endast kunnat vara han som hade kunna ta ett sdant beslut.
Citera
2008-03-05, 13:59
Medlem
Uncle Dukes avatar
Fantomen har ju inte riktigt samma flytande tidslinje som andra serier (t ex Kalle Anka. har aldrig hrt ngon undrat om inte Kalle ska d snart och lta knattarna ta ver), utan det finns faststllda rtal fr frfdernas fdelse och dd, samtidigt som seriens nutida (i motsats till historiska) ventyr utspelar sig i ret de r skrivna, med samtidens teknologi, mode etc. dremot tycks tiden ha saktat ner ordentligt. den nuvarande Fantomen tog ver efter sin far p 50-talet (fast han var Fantom p 30-talet nr tidningen startade, man har allts flyttat fram hans farfar och pappa en bit in i framtiden), han gifte sig och fick barn p 70-talet. de r idag tonringar, och fantomen r lika vltrnad som ngonsin.

tror inte att ngon frfattare skulle vga ta livet av Fantomen, men de mste stuva om nnu mer i tidslinjen om han ska fortstta vara Fantom om femtio r, eller helt enkelt undvika att nmna rtal s ofta. annars kan de ju lta honom g i pension s att barnen kan ta ver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in