Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-07, 09:06
Medlem
Matches Malones avatar
En liten fundering slog mig nr jag tittade i en gammal Fantomen som lg kvar i mitt frldrahem, vad hette det dr trskmonstret som bodde p Eden? Fzzt? Hrzz? Ahem?

Och vilka var de andra invnarna? Jag minns Baldy, den flintskalliga gorillan, en dinosaurie, en tiger och ett lejon (Stripes och Fluffy?) Vilka var de andra?
Citera
2008-05-07, 13:40
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
En liten fundering slog mig nr jag tittade i en gammal Fantomen som lg kvar i mitt frldrahem, vad hette det dr trskmonstret som bodde p Eden? Fzzt? Hrzz? Ahem?

Och vilka var de andra invnarna? Jag minns Baldy, den flintskalliga gorillan, en dinosaurie, en tiger och ett lejon (Stripes och Fluffy?) Vilka var de andra?

Jag tror trskmonstret, som sg ut som en apa i mnniskoform hette Hrzz eller Hzz, kommer inte ihg riktigt, men det var dom bokstverna iallafall. Jag tror du missat Stegy, den dr Stegosaurusen som Fantomen "lrde upp".

Edit: Enligt seriewikin str det s hr

Citat:
Fantomen har sedan dess tagit hand om Eden och ven tagit dit nya djur. Djur som nu befinner sig dr r gorillan Baldy, grottmonstret Hzz med fru och barn, delfinerna Salomo den vise och Nefertiti den vackra, samt stegosaurusen Stegy. Smfolket bor ven p n och vakar ver den. Morifiskarna kommer med fisk till de stora kattdjuren. P Eden finns det tv andra muterade dinosaurier, en T-rex och en lnghalsad dinosaurie.
Senast redigerad av Ledaren 2008-05-07 kl. 13:57.
Citera
2008-05-07, 14:56
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Hzz (har i Sverige ven kallats Vs) r, i serien "Fantomen", en hrig, dleliknande grottvarelse, troligen en mutation. Hzz levde i Bengalis Grottland (i Tirangis territorium) och mtte Fantomen d han rvat bort tv grottforskare, Graham och Jones, samt senare ven Fantomens flickvn Diana. Fantomen fann Hzz och skrmde honom med sina skjutvapen, vilket medfrde att Hzz fll nedfr ett stup och antogs vara dd. Hzz verlevde emellertid och spred skrck i djungeln nda tills Fantomen terfann honom och "tmjde" honom genom att bjuda honom p favoritfdan svamp. Hzz fick ett nytt tillhll p Fantomens Eden dr han gnar sig t njen som att brottas med gorillan Baldy. Sedermera fann Fantomen ven en kvinnlig grottvarelse som han dpte till Hrz och placerade p n. Hzz och Hrz fattade genast tycke fr varandra och har nu grottpojken Rrz tillsammans.

Klla: seriewikin

Fr bilder p grottmonstret, se
http://193.201.16.67/~fantomen/Julalbum/ja_77.html
http://bp0.blogger.com/_6EK6R4bVYt4/...00-h/1178f.jpg
Citera
2008-05-07, 16:53
Medlem
Matches Malones avatar
Hehe, smfolket hade jag glmt... Men de bara MSTE ha existerat exklusivt i Falk/Barrys alster.
Citera
2008-05-07, 23:28
Medlem
LiKaShings avatar
Med risk fr att det redan besvarats i trden;
var bor Fantomen "p riktigt"? Indien? Afrika? Har vaga minnen av att "Bengalien" nmns, vad har jag ftt det ifrn?
Citera
2008-05-07, 23:37
Medlem
V-rocks avatar
Han bor i republiken Bengali p afrikas stkust, mnga blandar ihop det med omrdet Bengalen i Indien/banladesh. Har fr mig att Lee Falk bytte namn p landet, men att svenska fantomen inte fljde med och bytte.
Citera
2008-05-08, 00:12
Moderator
Popesizes avatar
P original heter ju landet Bangalla.
Saxat frn Seriewikin's artikel om landet
Citat:
Landet bytte p engelska namn till Bangalla i brjan av 1970-talet, troligen fr att namnet inte skulle frvxlas med Bengalen (det tidigare namnet p Bangladesh). Landets huvudstad bytte samtidigt namn frn Morristown till Mawitaan. I den svenska Fantomen-tidningen har man dock valt att behlla de ursprungliga namnen, men de nya namnen syns i de svenska dagstidningar som publicerar serien.
Citera
2008-05-08, 15:02
Medlem
OnkelMorras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Hehe, smfolket hade jag glmt... Men de bara MSTE ha existerat exklusivt i Falk/Barrys alster.

Nr jag lste ett gammalt ventyr som hette "Kapplpning med dden" - tecknat av Hasse Lindahl - s kom Fantomen att tnka p smfolket i en ruta och undrade om de fanns kvar. Och i samma ruta hgt ovanfr s sg man smfolket sittandes p fglar.
Citera
2008-05-08, 22:42
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-rock
Han bor i republiken Bengali p afrikas stkust, mnga blandar ihop det med omrdet Bengalen i Indien/banladesh. Har fr mig att Lee Falk bytte namn p landet, men att svenska fantomen inte fljde med och bytte.

Se dr ja...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bengali_(land)
Citera
2008-05-09, 08:07
Medlem
Tagelbergs avatar
Det var ju lite diffust var Bengali lg. Det fanns tigrar, maharadjor och andra typiska indiska freteelser samtidigt som det uppenbart lg i Afrika. Lee Falk var tmligen vidlyftig med faktaunderlag fram till sextiotalet. Nr Sy Barry tog ver tecknarskapet s passade Lee Falk p att stda upp lite i rran och plockade bort allt mystiskt indiskt. Men samtidigt s fanns det kvar mycket av detta i de italienska fantomen ventyren frn Fratelli Spada som publicerades ven i Sverige s man gjorde ett avsnitt dr man frklarade varfr det fanns indiska tigrar och maharadjor i ett afrikanskt land s att man med ngon form av trovrdighet kunde publicera ventyr frn alla dessa kllor. Alla frgor frn insndare kunde frklaras utifrn det ventyret.
Citera
2008-05-09, 19:10
Medlem
Fargoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Det var ju lite diffust var Bengali lg. Det fanns tigrar, maharadjor och andra typiska indiska freteelser samtidigt som det uppenbart lg i Afrika. Lee Falk var tmligen vidlyftig med faktaunderlag fram till sextiotalet. Nr Sy Barry tog ver tecknarskapet s passade Lee Falk p att stda upp lite i rran och plockade bort allt mystiskt indiskt. Men samtidigt s fanns det kvar mycket av detta i de italienska fantomen ventyren frn Fratelli Spada som publicerades ven i Sverige s man gjorde ett avsnitt dr man frklarade varfr det fanns indiska tigrar och maharadjor i ett afrikanskt land s att man med ngon form av trovrdighet kunde publicera ventyr frn alla dessa kllor. Alla frgor frn insndare kunde frklaras utifrn det ventyret.

I en serie dr det finns smfolk, dinosaurier, mystiska monster och annat s r geografiska faktafreteelser ett mindre problem tycker jag.
Citera
2008-05-09, 19:36
Medlem
Matches Malones avatar
Framstlldes inte Bengali som en ett tag p 70-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in