Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-05-09, 20:06
Medlem
Rakiis avatar
Hade tnkt att brja lsa Fantomen igen efter ett avbrott p skert en 10 r d jag slutade prenumerera d jag brjade lsa mer "vuxna" serietidningar och modemagasin mnadsvis. Garth Ennis, Frank Miller och Alan Moore fick ta ver tronen efter Lee Falk, men nu har jag terigen ftt suget efter att brja flja den Vandrande vlnadens bravader i djungeln.

Kan ngon kort och koncist bertta lite om hur serien figurerar sig nufrtiden, r det fortfarande en rtt barnslig historia med vuxnare undertoner och har historierna bttrats p sistonde? Det sista numret jag minns att jag fick var d Fantomen bestiger ett spktg ngonstans, gillade det numret skarpt i alla fall.

Lite frgor till; hur mycket kostar ett nummer nufrtiden, var hittar man nyaste numrerna och utkommer den fortfarande tv gnger i mnaden?
Citera
2008-05-14, 00:45
Medlem
Skulle ocks efter mnga rs frnvaro vilja bli uppdaterad. Senast jag lste var Luaga avsattsom president och det var ngra underbara nummer d tror han hete Lubanga eller ngot liknande styrde.
Citera
2008-05-15, 15:29
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-spoon
Skulle ocks efter mnga rs frnvaro vilja bli uppdaterad. Senast jag lste var Luaga avsattsom president och det var ngra underbara nummer d tror han hete Lubanga eller ngot liknande styrde.

haha, det var ett tag sen. Lubanga avsattes 1996, men han kom tillbaka som sektledare 2006 (strax innan jag slutade prenumerera) och lyckades f Luaga avsatt IGEN innan han frsvann i ett vattenfall. lste nnstans i den hr trden att Dogai Singhs dotter numera r president, men mer om det vet jag inte. fan, borde kpa ett nummer fr att kolla om det r ngotsnr likt Lubanga-perioden som var jvligt bra.
Citera
2008-05-16, 00:03
Medlem
OnkelMorras avatar
Har inte dykt upp ngot ventyr n s lnge med Sandahl Singh som president. Men man har ftt reda p att Dogai lever-fast han sitter i permobil nu-och han har ox ftt reda p att dottern vann president-valet och han var inte srskilt glad fr det.
Citera
2008-05-16, 00:22
Medlem
twNys avatar
Lste mycket fantomen nr jag va yngre men trttnade nr jag blev ldre men ska ha ett par 100 fantomen tidningar liggandes nnstanns.
Citera
2008-05-17, 01:57
Medlem
rhymenocerouss avatar
nn som vet vart man kan hitta serien ifrn fantomen nr han lyssnar p en arsenal match p radio?
p internet allts. hittar inget.
Citera
2008-05-17, 14:05
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenocerous
nn som vet vart man kan hitta serien ifrn fantomen nr han lyssnar p en arsenal match p radio?
p internet allts. hittar inget.

Jag knner igen det, men r det verkligen han som lyssnar? Stller han inte om radion nr han pratat klart fr att Rex och Tomtom vill lyssna? Fanns en sn serie i en krnika fr ngra r sen.
Citera
2008-05-17, 14:30
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelMorra
Har inte dykt upp ngot ventyr n s lnge med Sandahl Singh som president. Men man har ftt reda p att Dogai lever-fast han sitter i permobil nu-och han har ox ftt reda p att dottern vann president-valet och han var inte srskilt glad fr det.

Vi som kommer ihg Lubanga-ren har p knn hur det slutar. Permobil-Dogai sabbar fr sin dotter, hon frlorar makten/dr och landet r i kaos. Gamle Luaga trder in politiken igen fr att rdda landet och allt r precis lika trist vanligt igen. Tillbaka till Falk & Barry mall 1A.
Citera
2008-05-17, 14:53
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matches Malone
Framstlldes inte Bengali som en ett tag p 70-talet?

Ja i den ursprungliga versionen var val "Bengali" en o "mellan Afrika och Indien".

Darefter skrevs historien om sa att "Bengali", nu omdopt till "Bangalla" var ett tydligt afrikanskt land. Huvudstaden Morristown doptes ocksa om till "Mawitaan".

I den "svenska" Fantomen bor huvudpersonerna i ett afrikanskt land som dock bibehallit det ursprungliga namnet Bengali (med huvudstaden Morristown). Dock dyker Bangalla/Mawitaan upp i de oversatta dagsstrippar som publiceras av diverse svenska dagstidningar.

I den taskiga filmatiseringen med Billy Zane som Fantis utgick man fran Lee Falks ursprungliga koncept sa Guran och bandarerna framstalls som ett slags indier.

Det afrikanska "Bengali" torde vara belaget pa Afrikas ostkust med tanke pa forekomsten av de indiska (sikihiska?) Singh-piraterna. Indier och araber har ju sedan gammalt haft en markant narvaro i form av handelsutposter etc. langs med ostkusten, ex. Zanzibar (i den ursprungliga versionen av Fantomens varld var deras narvaro forstas mer lattforstaelig). Ett annat indicium ar grannlandet "Rhodia" som ju ar en karbonkopia av Rhodesia d.v.s. det nuvarande Zimbabwe.
Citera
2008-05-17, 16:08
Medlem
Fjantomen i Frskallegrottan finns den kvar n? Lste den som liten. Har det hnt ngot? Lever hundkrket n?? Guran har han dtt i hjrtattack pga sin vervikt eller har han bantat?
Citera
2008-05-17, 18:12
Medlem
Matches Malones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Fjantomen i Frskallegrottan finns den kvar n? Lste den som liten. Har det hnt ngot? Lever hundkrket n?? Guran har han dtt i hjrtattack pga sin vervikt eller har han bantat?

Det r ingen hund...
Citera
2008-05-17, 23:43
Medlem
C - Js avatar
Fantomen i dagstidningsformat r nog det mest menlsaste sedan Laban gjorde sorti.
3 rutor om dagen och handlingen gr framt i ultrarapid. En riktig prla frn den frra fljetongen, som var utsmetad ver 3 mnader.

Ruta 1
Fantomen jagas av tre tjuvskyttar genom en bambuskog.
Ruta 2
Fantomen tar fram sin kniv och tljer till en bambustr
Ruta 3
Fantomen: "Bra, nu har jag ett vapen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här