2016-06-10, 18:09
Medlem
Hej jag undrar om det går bra att fylla tomma kapslar med händerna? Eller bör man köpa en kapselfyllare? Mvh
Citera
2016-06-10, 18:49
Medlem
dreamtools avatar
varför skulle du inte kunna fylla en behållare med valfritt innehåll med händerna?
Använd handskar? annars måste du nog specificera lite i din fråga...
Citera
2016-06-10, 19:20
Moderator
kvm3s avatar
Om du ämnar fylla kapslarna utan speciell utrustning så kan jag tänka mig att en liten tratt eller ett vikt papper underlättar.
Citera
2016-06-10, 19:56
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Hej jag undrar om det går bra att fylla tomma kapslar med händerna? Eller bör man köpa en kapselfyllare? Mvh
Som sades i första svaret, använd bara handskar så är det ju lugnt. Annars skulle jag rekommendera en pincett du håller kapseln i och doppar i pulver, om du vet vilken viktkvot som kapseln fyller.
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Om du ämnar fylla kapslarna utan speciell utrustning så kan jag tänka mig att en liten tratt eller ett vikt papper underlättar.
Det är så löjligt små mängder som erhålls i kapslar vanligtvis så ett vikt papper försvårar troligtvis om det handlar om 1000 kapslar.
Citera
2016-06-10, 19:59
Medlem
fuskas avatar
Beror ifs på va du ska fylla. Men utgår från att det är en ansenlig mängd.

Ställ en bricka på bordet
Ställ en skål på brickan
Häll i pulvret i den.
Ta på dig handskar
Dela en kapsel
Ta hanen/den stora delen av kapseln
Pressa ner den i Ovan nämnda skål så den fyller sig helt packad
Sätt på kapsel locket.

Presto! gör så 100 ggr till så är du klar

Jag hade en kapselmaskin då när jag behövde det. Då tar det kanske 1-2 min att göra 100 st för man får ladda om å greja lite.
På sättet ovan så tar det väl 1 min per kapsel.

http://www.ortapoteket.se/sv/e-hande...kapsel-maskin/
Senast redigerad av fuska 2016-06-10 kl. 20:01.
Citera
2016-06-11, 09:40
Moderator
kvm3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det är så löjligt små mängder som erhålls i kapslar vanligtvis så ett vikt papper försvårar troligtvis om det handlar om 1000 kapslar.
Det har du säkert helt rätt i. Ska man pressa sådana volymer så känns det däremot snålt att inte införskaffa vettig utrustning avsedd för ändamålet.
Citera
2016-06-11, 13:32
Är det något überpotent som typ fentanyl, så bör man nog vara försiktig, då det kan tas upp via huden.
Citera
2016-06-11, 13:38
Medlem
Beror väl på mängd och substans som tidigare sagt.

När jag har gjort bara 20-30st eller så för att fördela hyffsat har jag haft en planka och dragit några grunda hål i nästan samma storlek som kapslarna, satt halva kapseln i varje hål och haft en pappstrut och portionerat i de ståenda kapslarna, sen smack smack smack på med en topp och byt kapslar och fyll fler.

Men det beror la på hur exakt du måste ha det och hur många du ska göra.
Citera
2016-06-11, 13:51
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvm3
Det har du säkert helt rätt i. Ska man pressa sådana volymer så känns det däremot snålt att inte införskaffa vettig utrustning avsedd för ändamålet.
Det är inte alla dagar i månaden jag har både pengar, internet och möjlighet att beställa saker till min fasta adress. Men visst kan det uppfattas som dumsnålt.
Citera
2016-06-11, 17:16
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Är det något überpotent som typ fentanyl, så bör man nog vara försiktig, då det kan tas upp via huden.
Latex eller vinylhandskar gör att du inte absorberar pulvret, det skrevs som första svar.

TS: Vilken volym handlar det om?
Citera
2016-06-11, 22:30
Medlem
Ta ett sugrör som är lika stort som kapseln, klipp den spetsig.

Tryck ner sugröret i zippåsen, sätt sedan det pulverfyllda sugröret i kapseln och tryck lite på sugröret så pulvret lossnar så hamnar det i kapseln.

Det tar lång tid men funkar, klipp bara inte sugröret för spetsigt.

/Thenewguy
Citera
2025-01-21, 16:51
Medlem
Detta ämne handlade inte om att fylla kapslar med drog utan vitamin eller kostillskott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in