Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-17, 09:52
  #1
Medlem
whoracles avatar
Wickr har inte publicerat någon transparency report för senaste kvartalet och då inte heller någon warrant canary sedan fjärde januari.
Tror ni detta betyder något?
Har försökt googla men hittar inget om detta.
Det har också skrivits att på transparency sidan så skall det finnas en fågel och jag ser ingen sådan nu, men det kan ju vara omdesign av sidan bara.

https://wickr.com/security#transparency

Någon som vet något eller har några gissningar?
Citera
2016-06-17, 11:41
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Någon som vet något eller har några gissningar?
Gissar.

Poängen med att ha en text där det står att man inte blivit tillfrågad av myndigheter eller liknande är ju att man måste ta bort den om man blir tillfrågad. Man har då inte brutit mot någon lag, men kan ändå meddela användarna.

För att veta vad detta betyder måste man förstås veta vad företaget har för policy och vad "kanariefågeln" representerat. Vad jag vet brukar den alltså vanligen representera att någon myndighet har förmått företaget att lämna ut uppgifter och myndigheterna har sedan ålagt företaget med tystnadsplikt kring detta.

Att ett företag som är i hemlighetsmakeribranschen skulle använda sig av en "kanariefågel" och sedan missa detta vid en omdesign av sin hemsida finner jag helt otroligt. Alltså knappast ens möjligt om det är ett normalt företag. Då skulle deras förtroende vara förbrukat.

Så, om det du skriver stämmer, bör du tolka det som att myndigheterna har begärt in uppgifter från Wickr någon gång omkring den fjärde januari.
Citera
2016-06-17, 18:54
  #3
Medlem
salxars avatar
Jag skickade mejl till deras support om bristen på canary samt rapport, vi får se vad/om de svarar!
Citera
2016-06-19, 11:42
  #4
Medlem
whoracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Jag skickade mejl till deras support om bristen på canary samt rapport, vi får se vad/om de svarar!

Fick du något svar?
Citera
2016-06-19, 18:23
  #5
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoracle
Fick du något svar?
Inte än så länge nej. Återkommer när de svarar. Jag kollar min mail flera gånger om dagen så om de svarar ser jag det nästan direkt.
Citera
2016-06-21, 02:55
  #6
Medlem
whoracles avatar
Fick svar från wickr.


Citat:
Thank you for your inquiry about Wickr’s transparency report.

We have moved over to a twice-yearly transparency reporting practice so please stayed tuned for our July 1, 2016 report.
Citera
2016-07-02, 08:50
  #7
Medlem
whoracles avatar
Nu är det 2/7 och fortfarande ingen rapport.
Citera
2016-08-02, 18:54
  #8
Medlem
whoracles avatar
nu kom den till slut:
https://www.wickr.com/about-us/blog/...arency-report4
Citera
2016-08-02, 19:55
  #9
Medlem
salxars avatar
Tydligen kan de se hur många meddelanden man skickat/tagit emot, vilket känns som en ganska onödig sak att spara data om. Intressant att de bara mottagit 4 ansökningar om information från statliga byråer utanför USA. Om man är svensk är det med andra ord lååååååååååååååg risk att någon bryr sig om att ens bry sig om at försöka få tag i en identitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback