Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Hela den här historien visar egentligen mest på meningslösheten i folkomröstningar. Visst, britterna röstade för brexit i en folkomröstning för tre år sedan. Men ett år efter den folkomröstningen röstade samma britter in en majoritet remain-parlamentariker. Betyder det att britterna har röstat för eller emot brexit? Det är det ingen som vet och ingendera sidan kan med rent samvete säga att de företräder folkets vilja.
Vill man att folket ska styra bör man göra det ordentligt och satsa på en direktdemokrati ā la Schweiz. Att ha en representativ demokrati, som UK, och krydda till den med en folkomröstning då och då när politikerna inte kan komma överens är att be om problem.
Sant.
Jag är dock inte villig att avskriva folkomröstningar som meningslösa i en representativ demokrati. Men jag skriver gärna under på att de är problematiska och att de bör formuleras med stor precision.
Jag tror man ska tolka folkets vilja som att den har ändrats sedan folkomröstningen. Det såg man också i det senaste EU-valet att partierna som var tydligt för remain gick kraftigt fram jämfört med förra EU-valet (betydligt mer än vad Brexitpartiet gick fram).
Denna cirkus är inte bara effekterna av att resultatet i en folkomröstning strider mot åsikterna i parlamentet som valts av samma elektorat. Om det inte vore för problematiken med britternas historiska invasioner och den nuvarande gränsen Nordirland/Irland så hade Theresa Mays deal gått igenom.
Britterna borde ha lämnat Nordirland för länge sedan. Det är bara att titta på kartan så ser man att gränsen är helt onaturlig. Men Britterna har valt att sopa det problemet under mattan i ett vapenstillestånd som de naivt hoppas ska gälla i all evighet.
Det finns ytterligare ett brittiskt "fel". Om britterna inte hade tillämpat first-past-the-post i sina general election så hade Brexit-folkomröstningen troligen aldrig utlysts. Det kostar väldigt mycket för ett stort parti i UK splittras. Så i ett försök att undvika splittring i Tories pga brexit utlystes en folkomröstning. (Just idag ser en splittring dock ganska nära ut igen eftersom 21 tories igår röstade emot sin egen regering och sedan blev uteslutna ur partiet.)
Redigerad.