Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2019-09-04, 01:22
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh
Det låter mycket bra då hela idén med Brexit var korkad. Får hoppas att allt går tillbaka som vanligt snart i UK.

Kunde inte hålla med mer! Johnson verkar dock fast besluten att köra England i botten! Lägg ner nu, så att allt blir som vanligt igen!
Citera
2019-09-04, 01:43
Medlem
wwrs avatar
Johnson förlorade omröstningen "bland politikerna"/i parlamentet. [ BBC ]

Trots att folket röstat för utträde, så går det inte att gå ur EU. Organisationen fungerar som Sovjetunionen. Kusligt.
Senast redigerad av wwr 2019-09-04 kl. 02:25.
Citera
2019-09-04, 01:47
Medlem
I-van-Toers avatar
Det som hänt idag i Storbritannien är riktigt jävla illa. Nu har man börjat gläntat på Pandoras ask. Det finns liksom ingenting mer att säga. Rousseau skulle ha gått i taket.

Det finns dock en person som skulle kunna gå in parlamentet och göra så här, då skulle de lyssna på honom. Eftersom han är den störste, levande engelsmannen idag. Fråga James Patrick Page vad HAN anser om det som händer, så får hela landet svaret på vad som bör göras.

Led Zeppelin: In My Time of Dying 5/25/1975
http://www.youtube.com/watch?v=CyyT8dgaVY8&t=2m21s

Detta är inte heller något skämt, eller en konspirationsteori, detta är på riktigt alltså. Lugna ner hela bunten innan det på allvar går över styr. På allvar alltså, för det här kan sluta illa. Kan? Det kommer att sluta illa. För mycket ont blod. Jag hoppas jag har fel. Jag verkligen hoppas.

Titta riktigt noga från den punkten jag länkat, och lyssna. Många kommer hata musiken, men se vad som händer.
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-09-04 kl. 01:56.
Citera
2019-09-04, 05:25
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Bra om Brexit stoppas, det leder bara till kaos och krångel. Vi behöver ett enat EU och starkt Storbritannien. Dags att få bort Trumpkopian Boris. ASAP.
Citera
2019-09-04, 06:54
Medlem
Mer bevis på att det finns en "deep state" och att världspolitiken är toppstyrd.

Som jag har sagt tidigare. Strategin går ut på att fördröja Brexit-processen så länge som möjligt vilket är teoretiskt möjligt i all evighet. Sedan bombadera folket med propaganda från media och vända opinionen på lång sikt.

Protester från "leave"-sidan kommer mötas med våldsvänsterns stormtrupper som är välorganiserade och finansierade av globalisterna.

Som andra skrev ovan så är detta mycket skrämmande och borde få folk att vakna.
Citera
2019-09-04, 07:33
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Johnson förlorade omröstningen "bland politikerna"/i parlamentet. [ BBC ]

Trots att folket röstat för utträde, så går det inte att gå ur EU. Organisationen fungerar som Sovjetunionen. Kusligt.
Klart att det går att gå ur EU, men att göra det i oordnade former är självfallet ingen bra idé. Tory har havererat i administrationen av Brexit. Det är problemet.

(Är det någon mer än jag som tycket att underhusets talman är rätt cool?)
Citera
2019-09-04, 07:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Klart att det går att gå ur EU, men att göra det i oordnade former är självfallet ingen bra idé. Tory har havererat i administrationen av Brexit. Det är problemet.

(Är det någon mer än jag som tycket att underhusets talman är rätt cool?)
Det skulle gå precis lika illa för många andra länder om de försökte gå ur EU. De svenska politikerna är t.ex. lika toppstyrda som de brittiska, om inte mer. Titta bara på den svenska regeringsbildningen.

Politikerna vågar inte vidta några åtgärder som ökar ländernas oberoende.
Senast redigerad av wwr 2019-09-04 kl. 08:00.
Citera
2019-09-04, 08:22
Medlem
whogivesafucks avatar
Ankdam
Hur kommer EU ställa sig till en ev. förlängning igen?
Vågar man hålla benhårt på dagens datum eller tror man efter alla turer att en förlängning verkligen kan få engelsmän att komma överens internt?
Citera
2019-09-04, 08:30
Medlem
stilichos avatar
Hela den här historien visar egentligen mest på meningslösheten i folkomröstningar. Visst, britterna röstade för brexit i en folkomröstning för tre år sedan. Men ett år efter den folkomröstningen röstade samma britter in en majoritet remain-parlamentariker. Betyder det att britterna har röstat för eller emot brexit? Det är det ingen som vet och ingendera sidan kan med rent samvete säga att de företräder folkets vilja.

Vill man att folket ska styra bör man göra det ordentligt och satsa på en direktdemokrati ā la Schweiz. Att ha en representativ demokrati, som UK, och krydda till den med en folkomröstning då och då när politikerna inte kan komma överens är att be om problem.
Citera
2019-09-04, 08:35
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Hela den här historien visar egentligen mest på meningslösheten i folkomröstningar. Visst, britterna röstade för brexit i en folkomröstning för tre år sedan. Men ett år efter den folkomröstningen röstade samma britter in en majoritet remain-parlamentariker. Betyder det att britterna har röstat för eller emot brexit? Det är det ingen som vet och ingendera sidan kan med rent samvete säga att de företräder folkets vilja.
Man ska tolka det som att politikerna i övrigt får bedriva sina frågor som vanligt, men bara inte när det gäller Brexit. Så funkar det i alla spontandemokratiska vanliga föreningar och bolag.

Citat:
Vill man att folket ska styra bör man göra det ordentligt och satsa på en direktdemokrati ā la Schweiz. Att ha en representativ demokrati, som UK, och krydda till den med en folkomröstning då och då när politikerna inte kan komma överens är att be om problem.
Så man ska alltså försöka skapa olika raser av engelsmän som är isolerade från varandra i var sin dalgång och därför har sin lojalitet till sina egna och som samarbetar minimalt federalt med varandra bara för att hålla sig undan omgivande förtryckande furstendömen? Det vore bra, men det låter lite långsökt tycker jag. Lättare för engelsmännen att helt enkelt bara lämna skit-EU.
Citera
2019-09-04, 08:57
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Sant.

Jag är dock inte villig att avskriva folkomröstningar som meningslösa i en representativ demokrati. Men jag skriver gärna under på att de är problematiska och att de bör formuleras med stor precision.

Jag tror man ska tolka folkets vilja som att den har ändrats sedan folkomröstningen. Det såg man också i det senaste EU-valet att partierna som var tydligt för remain gick kraftigt fram jämfört med förra EU-valet (betydligt mer än vad Brexitpartiet gick fram).

Denna cirkus är inte bara effekterna av att resultatet i en folkomröstning strider mot åsikterna i parlamentet som valts av samma elektorat. Om det inte vore för problematiken med britternas historiska invasioner och den nuvarande gränsen Nordirland/Irland så hade Theresa Mays deal gått igenom.

Britterna borde ha lämnat Nordirland för länge sedan. Det är bara att titta på kartan så ser man att gränsen är helt onaturlig. Men Britterna har valt att sopa det problemet under mattan i ett vapenstillestånd som de naivt hoppas ska gälla i all evighet.

Det finns ytterligare ett brittiskt "fel". Om britterna inte hade tillämpat first-past-the-post i sina general election så hade Brexit-folkomröstningen troligen aldrig utlysts. Det kostar väldigt mycket för ett stort parti i UK splittras. Så i ett försök att undvika splittring i Tories pga brexit utlystes en folkomröstning. (Just idag ser en splittring dock ganska nära ut igen eftersom 21 tories igår röstade emot sin egen regering och sedan blev uteslutna ur partiet.)

Redigerad.
Senast redigerad av Madagascar 2019-09-04 kl. 09:47.
Citera
2019-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant.

Jag är dock inte villig att avskriva folkomröstningar som meningslösa i en representativa demokrati. Men jag skriver gärna under på att de är problematiska och att de bör formuleras med stor precision.

Jag tror man ska tolka folkets vilja som att den har ändrats sedan folkomröstningen. Det såg man också i det senaste EU-valet att partierna som var tydligt för remain gick kraftigt fram jämfört med förra EU-valet (betydligt mer än vad Brexitpartiet gick fram).

Denna cirkus är inte bara effekterna av att resultatet i en folkomröstning strider mot åsikterna i parlamentet som valts av samma elektorat. Om det inte vore för problematiken med deras historiska invasioner och den nuvarande gränsen Nordirland/Irland så hade Theresa Mays deal gått igenom.

Britterna borde ha lämnat Nordirland för länge sedan. Det är bara att titta på kartan så ser man att gränsen är helt onaturlig. Men Britterna har valt att sopa det problemet under mattan i ett vapenstillestånd som de naivt hoppas ska gälla i all evighet.

Det finns ytterligare ett brittiskt "fel". Om britterna inte hade tillämpat first-past-the-post i sina general election så hade Brexit-folkomröstningen troligen aldrig utlysts. Det kostar väldigt mycket för ett stort parti i UK splittras. Så i ett försök att undvika splittring i Tories pga brexit utlystes en folkomröstning. (Just idag ser en splittring dock ganska nära ut igen eftersom 21 tories igår röstade emot sin egen regering och sedan blev uteslutna ur partiet.)

Redigerad.

Johnson får väl skylla sig själv. Jag tycker åtminstone att han kunde låta Skottarna få hålla en till folkomröstning ifall han nu vill släpa UK ut ur EU. Skottarna vill kanske fortsätta att vara med i EU.

Vi får se vad Trump kastar för köttben nästa gång. Kanske skall han locka med att de får bli den 51:a delstaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in