Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-25, 12:32
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det kommer inte bli någon ny omröstning, lagt kort ligger. Nu måste processen med att sparka ut Storbritannien ur EU starta omgående, har en känsla av att det är många yrvakna britter som inte riktigt hänger med. Det är nog rätt många som överraskades av det här.

Men "cowarden" Cameron hade inte "guts" till detta.
I stället överlät han beslutet till sin efterträdare, som ska väljas på någon kongress flera månader senare.
Kul med ett sånt uppdrag första dagen på jobbet.
Taktikspel naturligtvis.

Detta påminner om knepiga beslut som var tvungna att tas i Sveriges riksdag under senare delen av 1900-talet.
Socialdemokraterna regerade men när det "brann till" kunde de fördröja beslut med motivering: vi får först se vad den socialdemokratiska kongressen kommer fram till vid sitt nästa möte. Om ett halvår eller så.

Denna typ av politik är inte längre gångbar. I något land.
Citera
2016-06-25, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garderobsnazist
Titta på Irland där höll man en andra folkomröstning efter det att man röstat mot ett EU-inträde i första. Och tänka sig efter en massiv kampanj så lyckades man få Irländarna att ändra sig.
Källa tack!
Citera
2016-06-25, 12:34
Medlem
Hur troligt är det att det blir en omröstning?
Citera
2016-06-25, 12:34
Medlem
Nu kommer man skylla allt från Zikavirus till Att Engelskalandslaget presterar dåligt i fotboll på Brexit.

Ekonomin är körd i botten redan nu. Man har bara väntat på en utlösande faktor som skulle kunna vara vad som helst.
Citera
2016-06-25, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
De stora företagen köper tjänster av de små företagen så den redovisningen vart småföretagen verkligen säljer skulle jag vilja bryta ner i detalj.

Jag har personligen sålt till 100%, rent statistiskt, inom EU men i praktiken har mina inbakade tjänster vidareexporterats till gissningsvis 70-80% utanför EU.

Nu öppnar sig plötsligt en större marknad för de engelska småföretagen när de slipper slava under EU:s regelverk. Hela världen står öppen för dem! Se det positiva i det hela. Inget är statiskt.

Så är det. Visst finns det förlorare, de som måste "ställa om" osv, men samtidigt så öppnas en rad nya möjlighter för den som är smart nog att inse detta.
Vad jag vet så är inte de länder som valt att stå utanför EU i europa direkt fattiga med medborgare som lever i misär...

Brexiten kan bli en rejäl uppsving för mindre entrepenörer.
Kan inte siffrorna för UK men generellt är det så att små o medelstora företag stor för en förkrossande stor del av arbetsmarknaden i västländer.
Senast redigerad av MrStreamer 2016-06-25 kl. 12:37.
Citera
2016-06-25, 12:36
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Var står det made in sweden då? Det var länge sedan Kina tog hand om tillverkningen av västvärldens hushållsprodukter.

Wettex-trasor gjorda i Norrköping.
Sveriges enda kvarvarande textilindustri.

Annars är det bedrövligt.
IKEA och Volvo har hittat nån slags "åsnebrygga" och använder "Made by Sweden" i sin marknadsföring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abengoa
Angående handelsavtal, om folk vill ha varandras produkter så kommer de att handla med varandra. Det enda politiker kan göra är att stå ivägen. Inte ens i hårt styrda kommandoekonomier som fd Sovjet, Venezuela, fd Östeuropa kan/kunde handeln stoppas.

Storbritanniens handel kommer i stort sett att fortsätta som förut, möjligtvis med lite extra irriterande och helt onödigt pappersarbete.

Precis. Så länge Storbritannien även i fortsättningen anpassar sig till EU-lagstiftning samtidigt som landet betalar in till EU:s strukturfonder och får ett bra handelsavtal så kommer handeln att fortsätta som förut...

Ser du felen?

Först och främst argumenterade Brexit-sidan för att man skulle lämna eftersom man inte ville behöva anpassa sig till EU. Nu lär visserligen ett antal storföretag fortsätta att anpassa sina produkter efter EU-standard, men handeln lär ändå minska i takt med att mindre företag inte tycker att det är värt kostnaden.

Sen så pratade Leave-kampanjen om hur alla dessa miljarder man förlorar som nettobetalare skall kunna fördelas till olika nationella verksamheter... eller ja, Leave-kampanjen placerade alla ägg i en korg genom att säga att pengarna skulle gå till NHS men... om alla pengar går till NHS, hur skall man då kunna betala om man får ett avtal likt Norges?

Och när vi ändå är i gång så pratar vi om att UK måste få till ett bra handelsavtal med EU... jag menar, om vi för en stund blundar för de protektionistiska tongångar som hörts från Leave-kampanjen så krävs det fortfarande ett minst lika bra avtala som man har idag för att kostnaden för att handla med UK inte skall stiga och där håller jag med EU-företrädarna som sagt att man aldrig kan få ett så bra avtal som när man är med.

Om vi sen skall strö salt i såren så kan man fråga sig hur mycket internationell handel Venezuela faktiskt har givet att vi inte talar om att sälja någonting under disk här utan betydligt större och mer välorganiserade verksamheter.
Citera
Medlem
Sperssons avatar
.
Idag hissar vi den brittiska flaggan och skålar för vårt brittiska brödrafolk.
Citera
2016-06-25, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsmarter
Brexit är nu ett faktum. Vad kommer denna brexit leda till?
Kommer vi se börserna runt om i världen att störtdyka i spekulation?
Kommer det leda till några långvariga konsekvenser?
Blir det panik följt av en upphämtning på börsen som det ofta sker eller hålls kurserna nere?

Vad tror ni händer, diskutera.

Den turbulens som pågått är kopplat till spekulering kring pundet och finansmarknaden kommer att stabiliseras så småningom. Man kopplar också skrämselpropaganda till det som hänt så att folk blir oroliga inför nästa gång man rösta i något sådant så att det finns en psykologisk effekt. Det kommer att bli business som usual och de stora exportföretagen har redan gjort en analys så att de har redan en plan. När det gäller finansvärlden så kommer det också att vara business om usual. Politiskt, så kommer man förmodligen att ha med britterna på de viktigaste mötena som berör dem som kanske observatörer men de kommer inte att ha inflytande som de haft innan. Jag hoppas att Skottland bryter sig ur så småningom. Det är så med imperium och unioner att politiker vill att man ska vara stora så att man kan konsumera mer av kakan som blir större ju fler länder man är.
Citera
2016-06-25, 12:42
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Fördel Sverige som nu kan locka med Stockholm som finansiellt center tillsammans med Frankfurt. Media och PK eliten överdriver effekterna detta är positivt som tvingar EU att bli effektiva och bygga ett starkt Europa igen. Tillsammans med USA och Storbritannien kan nya avtal skapas. Och ja ni i London kan fortsätta resa hahahahah

Fjollträsk/Tjockhult har ingenting att erbjuda.
Det finns varken kontorsutrymme eller bostäder.
Och spaghettivalutan SEK vill inte många röra ens med tång.
Citera
2016-06-25, 12:45
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag blir så otroligt skadeglad när jag ser hur förfasade globalistsvin som Alan Greenspan, Christine Lagarde och Janet Yellen är över brexit. Särskilt Alan Greenspans svammel gör mig på gott humör.

När dessa damer och herrar tycker att något är dåligt så kan man vara helt säker på att saken ifråga är bra för den vita befolkningen.

Idag lyfter vi på hatten för den vita delen av den brittiska befolkningen!
Citera
2016-06-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slovju
Källa tack!

Förlåt jag blandade ihop det. Det var Lissabonföredraget man höll en andra omröstning om året efter den första.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Folk...2_oktober_2009
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in