2016-06-29, 16:42
Medlem
kommando-kalles avatar
Hallå!

Jag har fått en riktigt gammal telefon i gåva av mina kollegor (jobbar som tekniker) som jag tror är från 30 eller 40-talet. Den påminner om militärens telefonapparat M/37, såtillvida att den kopplas med tråd, har en omställare för centralt respektive lokalt batteri osv. Den har även en bakelitskiva.

Jag har hittills lyckats koppla och dona så att jag får ton i luren men handlurens mikrofon är trasig (den som medföljde) så jag måste ersätta den med något annat.

Det är här jag behöver hjälp. Där handlurens kablar monteras fast är det som en liten ram med sju skruvar som är numrerade. Den gamla handluren hade två kablar som satt fast i nr 3 och 5. När jag provar med andra (lika gamla men ej likvärdiga) handlurar så fungerar det inte. Är det något kunnig som kan hjälpa till?

Mvh

Kommando-Kalle
Citera
2016-06-29, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
Hallå!

Jag har fått en riktigt gammal telefon i gåva av mina kollegor (jobbar som tekniker) som jag tror är från 30 eller 40-talet. Den påminner om militärens telefonapparat M/37, såtillvida att den kopplas med tråd, har en omställare för centralt respektive lokalt batteri osv. Den har även en bakelitskiva.

Jag har hittills lyckats koppla och dona så att jag får ton i luren men handlurens mikrofon är trasig (den som medföljde) så jag måste ersätta den med något annat.

Det är här jag behöver hjälp. Där handlurens kablar monteras fast är det som en liten ram med sju skruvar som är numrerade. Den gamla handluren hade två kablar som satt fast i nr 3 och 5. När jag provar med andra (lika gamla men ej likvärdiga) handlurar så fungerar det inte. Är det något kunnig som kan hjälpa till?

Mvh

Kommando-Kalle

Kan du ladda upp bilder så ska vi nog kunna lösa det
Citera
2016-06-29, 17:15
Medlem
kommando-kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren95
Kan du ladda upp bilder så ska vi nog kunna lösa det

Riktigt schysst! Jag är tillbaka till kontoret imorgon kväll, då ser jag till att ladda upp lite bilder
Citera
2016-06-29, 19:15
Medlem
Raggarspinns avatar
Den gamla "fältapan" har en knapp som aktiverar mickrofonen, detta för att spara på batteri eftersom mikrofonen kräver ström. Har din handlur en knapp?

Läste nu att du skrev att mikrofonen är trasig. Då hjälper det inte att trycka på knappen.
Senast redigerad av Raggarspinn 2016-06-29 kl. 19:18.
Citera
2016-06-30, 17:34
Medlem
Arbetarbroders avatar
Tele - allmänna diskussioner --> Tele - felsökning och problem
/Moderator
Citera
2016-06-30, 18:35
Medlem
kommando-kalles avatar
http://forumbilder.se/FA6HA/20160630-134530

På den länken finner ni bilden. Sladden som ni ser är kopplad mot just den ramen men sju skruvar.
Citera
2016-07-19, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommando-kalle
http://forumbilder.se/FA6HA/20160630-134530

På den länken finner ni bilden. Sladden som ni ser är kopplad mot just den ramen men sju skruvar.

du kan börja med att Ohm mäta mikrofonen,är den kass så kanske du kan laga den om du har tur,och är den hel så borde felet sitta i apparaten (syftade på att du provat med andra mikrofoner utan resultat)
Citera
2016-07-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren95
du kan börja med att Ohm mäta mikrofonen,är den kass så kanske du kan laga den om du har tur,och är den hel så borde felet sitta i apparaten (syftade på att du provat med andra mikrofoner utan resultat)

+Har du inte tillgång till multimeter så kan du testa att ta ett klent 1,5v batteri och dutta mot kablarna,knäpper det i mikrofonen = hel,helt tyst= kass
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in