2016-06-29, 17:31
Medlem
Tydligen har det inträffat en mycket ovanlig explosion på Stora Ensios anläggning i Kemi. Som tur är verkar ingen att ha blivit skadad. Jag är ingen expert på massaindustri men det skulle vara intressant om någon kunnig hade förslag på vad som kan ha hänt.

"En allvarlig kemiolycka, en misstänkt gasexplosion, har inträffat på Stora Enso i Kemi.
.
.Enligt finska Yle har en kraftig explosion inträffat i fabriken. Den ska ha hörts flera kilometer från området. Enligt preliminära uppgifter rör det sig om en gasexplosion i massafabriken.
.
.
Enligt de första uppgifterna till Yle har det inte förekommit några personskador.

Explosionens orsak är ännu inte känd. Den ska ha varit mycket farlig och ovanlig.

– Det är mycket sällsynt. Under min karriär har det aldrig varit en sådan situation, säger Juha Mäkimattila, fabrikschef till Yle."

http://www.nsd.se/nyheter/tornedalen...-10106997.aspx
Citera
2016-06-29, 22:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Klart att det sker en kemiolycka i Kemi...

Jag kollade på yle.fi men det stod inte mer detaljer där. Pappers-/massabruket heter i alla fall Veitsiluoto Mill och tillhör Stora Enso (utan i...). De utgår från ved (en del pappersbruk köper ju in färdig massa från massabruk) och tillverkar kontorspapper, kuvert och liknande. Jag har svårt att hitta mycket info om bruket på nätet, förmodligen för att det mesta är på finska men det ser ut att vara den klassiska sulfatprocessen.

I Yle finns en bild med brandbilar framför några tankar: http://yle.fi/uutiset/stora_enson_ke...jahdys/8992343
Svårt att veta vad det är i dem. Det höga tornet till höger i bakgrunden (med spiraltrappa) är i alla fall sodapannan.

Det kan ju hända att det är naturgas eller gasol som används i någon värmeprocess men det brukar inte vara mycket sådant (om ens något) på ett sulfatbruk då de får överskottsvärme från den s.k. sodapannan där energin kommer från biprodukter i veden som man gör papper av. Bränslegaser kan förstås explodera men det vet man ju och man vet var man hanterar dem vilket brukar göras på säkert sätt. Lurigare är då om det uppstår gaser från processen som man inte förväntar sig ska finnas där och därför inte vidtagit skyddsåtgärder mot antändning.

Ett sådant exempel presenteras här.

Bakterier i pappersmassan hade bildat vätgas och det uppstod statisk elektricitet som antände gasen ovanför vätskeytan då man startade pumpning till tanken. Jag vet en anläggning i en annan bransch där en och samma tank fått taket bortblåst två gånger pga detta, de flesta är omedvetna om risken varför man inte vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra farlig gasblandning och/eller antändning av sådan.

Även metan kan uppstå genom mikrobiell nedbrytning om det blir stående geggamoja i någon tank med för dålig ventilation och lång lagringstid.
Senast redigerad av skunkjobb 2016-06-29 kl. 22:48. Anledning: Fixat trasig länk
Citera
2016-06-30, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Klart att det sker en kemiolycka i Kemi...

Jag kollade på yle.fi men det stod inte mer detaljer där. Pappers-/massabruket heter i alla fall Veitsiluoto Mill och tillhör Stora Enso (utan i...). De utgår från ved (en del pappersbruk köper ju in färdig massa från massabruk) och tillverkar kontorspapper, kuvert och liknande. Jag har svårt att hitta mycket info om bruket på nätet, förmodligen för att det mesta är på finska men det ser ut att vara den klassiska sulfatprocessen.

I Yle finns en bild med brandbilar framför några tankar: http://yle.fi/uutiset/stora_enson_ke...jahdys/8992343
Svårt att veta vad det är i dem. Det höga tornet till höger i bakgrunden (med spiraltrappa) är i alla fall sodapannan.

Det kan ju hända att det är naturgas eller gasol som används i någon värmeprocess men det brukar inte vara mycket sådant (om ens något) på ett sulfatbruk då de får överskottsvärme från den s.k. sodapannan där energin kommer från biprodukter i veden som man gör papper av. Bränslegaser kan förstås explodera men det vet man ju och man vet var man hanterar dem vilket brukar göras på säkert sätt. Lurigare är då om det uppstår gaser från processen som man inte förväntar sig ska finnas där och därför inte vidtagit skyddsåtgärder mot antändning.

Ett sådant exempel presenteras här.

Bakterier i pappersmassan hade bildat vätgas och det uppstod statisk elektricitet som antände gasen ovanför vätskeytan då man startade pumpning till tanken. Jag vet en anläggning i en annan bransch där en och samma tank fått taket bortblåst två gånger pga detta, de flesta är omedvetna om risken varför man inte vidtar lämpliga åtgärder för att förhindra farlig gasblandning och/eller antändning av sådan.

Även metan kan uppstå genom mikrobiell nedbrytning om det blir stående geggamoja i någon tank med för dålig ventilation och lång lagringstid.

Tack för intressant information. Ska läsa på lite mer. Givetvis ska det vara Stora Enso och ingenting annat.

Hur som helst så borde vi kunna utesluta en kemisk olycka i en kemtvätt i Kemi...
Citera
2016-06-30, 22:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Jag kollade finska Yle igen, det finns en uppdatering men inget som tillför något, ingen olycksorsak fastställd och ingen annan teknisk information heller.

Jag kom på en kandidat till som är ständigt närvarande på sulfatmassabruk: Svavelväte, ruttet ägg-gasen. Normalt förekommer den i så låg halt att den inte är explosiv, däremot ska det inte mycket till för att komma upp i giftig koncentration. Över 4,5 % H2S i luft så kan det smälla och då är det många gånger över direkt dödlig koncentration vad gäller giftighet.

Jag tror inte det var någon gas som används till blekningen, så vitt jag vet är ingen av dessa explosiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in